Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).
Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).
Det är den stora frågan. Tre sorters diesel finns tydligen betr. färgning, sedan har vi miljöklass, sedan skatteklass, sedan vilken energi ger visst bränsle, vissa kallar en sort för "bunkerolja" andra för "villaolja", vissa för "diesel för yrkestrafik"..... och det vi tankar dieselbilarna med på tappen, vilken typ är det, gul eller vit? Visst kan man bli virrig
Läser man på "Bryggsnack", är ideérna och förklaringarna många... men kom man fram till något.. tveksamt. Nu efterlyses fakta, finns det någon SOM VET och inte gissar. Ex. märks det på motorgången, ryker den mer, är det mindre smörjtillsats i den ena sortens diesel, den gröna verkar vara mer trafiksäker/driftsäker, den gula (för fritidsskeppare som säljs på sjömackar för ca 1:- dyrare/liter) är tydligen mer bakterievänlig med farliga driftstopp framför grynor och skär i hög sjö som följd.....är det meningen att vi skall framföra vår båt med familj utefter kusten med detta osäkra bränsle? Visst finns medel att hälla i, ex. "GrotaMar 71", men vad vet vi om dess följder och effekter med en kostnad strax under 800:-/litern. Sedan finns ofärgad diesel som tydligen inte är detsamma som gul diesel... Frågorna är många, helt klart.
Jag tror det finns ett stort allmänintresse i dessa dieselfrågor... kom gärna med egna erfarenheter och synpunkter. Den som har fakta på dessa frågor är mer än välkommen att ge sig in i dieselsnacket.
Någon som känner sig frestad att fatta tangentbordet?
/Bengt.
Läser man på "Bryggsnack", är ideérna och förklaringarna många... men kom man fram till något.. tveksamt. Nu efterlyses fakta, finns det någon SOM VET och inte gissar. Ex. märks det på motorgången, ryker den mer, är det mindre smörjtillsats i den ena sortens diesel, den gröna verkar vara mer trafiksäker/driftsäker, den gula (för fritidsskeppare som säljs på sjömackar för ca 1:- dyrare/liter) är tydligen mer bakterievänlig med farliga driftstopp framför grynor och skär i hög sjö som följd.....är det meningen att vi skall framföra vår båt med familj utefter kusten med detta osäkra bränsle? Visst finns medel att hälla i, ex. "GrotaMar 71", men vad vet vi om dess följder och effekter med en kostnad strax under 800:-/litern. Sedan finns ofärgad diesel som tydligen inte är detsamma som gul diesel... Frågorna är många, helt klart.
Jag tror det finns ett stort allmänintresse i dessa dieselfrågor... kom gärna med egna erfarenheter och synpunkter. Den som har fakta på dessa frågor är mer än välkommen att ge sig in i dieselsnacket.
Någon som känner sig frestad att fatta tangentbordet?
/Bengt.
Re: Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).
.
Senast redigerad av 1 Nr. 52, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).
Så här blev svaret jag fått fram.
Mörkgrön diesel, säljs på båttapparna, kostar för privatperson runt 11-12:-/lit. (ej tillåten inhandla officiellt), kostar runt 5:-/lit inkl. moms för registrerat yrkesmässiga båttransporter typ fiskebåtar m.m., ingen rme (raps). Bättre effektuttag. Lång lagringstid.
"Gul" diesel (kan skifta från ljusgul till ljusgrön), levereras till vanliga tappar på land och eventuellt också till sjömackar. Skillnaden skall vara ej rme (raps) till båttappar men rme till landstationer. Bolagen strävar efter att öka till 10% rapsinblandning, idag "bara" 5%. Kostar runt 12-13:-/lit. Bolagen säger att denna diesel är fri från rme till båtstationer men de kan inte garantera hur deras underleverantörer sköter detta, alltså finns det viss risk att någon kan slarva av olika anledningar, detta kommer troligen aldrig fram i "ljuset". Lagringstid ca 1 år och något sämre effektuttag!
Vit diesel (ofärgad), är densamma som gul, levereras till landstationer men garanterat utan rme-inblandning, prislapp i stort runt 12-13:-/lit. Denna sorten kan vara svår att få tag på som privatperson. Lång lagringstid och bättre effektuttag än ovan gul.
Sammanfattning av detta blir, som båtägare, se upp med att tanka diesel till båten när du tankar din bil, för då får du raps 5% i din dieseldunk. Lagring ca 1 år och tillväxtrisk finns av biologisk goja i samband med kondens i tank som står still över vintern eller i dunken. Ang. GotaMar 71 har jag ingen info om det gör nytta eller ej, kostar ca 800:-/lit.
I ovan uppgifter kan finnas fel, det är upp till var och en att själv bedöma vad som kan vara riktigt. Källorna är dock från folk i oljebranschen. Har någon annan en kompletterande uppgift till detta så skriv gärna!
/ Bengt.
Mörkgrön diesel, säljs på båttapparna, kostar för privatperson runt 11-12:-/lit. (ej tillåten inhandla officiellt), kostar runt 5:-/lit inkl. moms för registrerat yrkesmässiga båttransporter typ fiskebåtar m.m., ingen rme (raps). Bättre effektuttag. Lång lagringstid.
"Gul" diesel (kan skifta från ljusgul till ljusgrön), levereras till vanliga tappar på land och eventuellt också till sjömackar. Skillnaden skall vara ej rme (raps) till båttappar men rme till landstationer. Bolagen strävar efter att öka till 10% rapsinblandning, idag "bara" 5%. Kostar runt 12-13:-/lit. Bolagen säger att denna diesel är fri från rme till båtstationer men de kan inte garantera hur deras underleverantörer sköter detta, alltså finns det viss risk att någon kan slarva av olika anledningar, detta kommer troligen aldrig fram i "ljuset". Lagringstid ca 1 år och något sämre effektuttag!
Vit diesel (ofärgad), är densamma som gul, levereras till landstationer men garanterat utan rme-inblandning, prislapp i stort runt 12-13:-/lit. Denna sorten kan vara svår att få tag på som privatperson. Lång lagringstid och bättre effektuttag än ovan gul.
Sammanfattning av detta blir, som båtägare, se upp med att tanka diesel till båten när du tankar din bil, för då får du raps 5% i din dieseldunk. Lagring ca 1 år och tillväxtrisk finns av biologisk goja i samband med kondens i tank som står still över vintern eller i dunken. Ang. GotaMar 71 har jag ingen info om det gör nytta eller ej, kostar ca 800:-/lit.
I ovan uppgifter kan finnas fel, det är upp till var och en att själv bedöma vad som kan vara riktigt. Källorna är dock från folk i oljebranschen. Har någon annan en kompletterande uppgift till detta så skriv gärna!
/ Bengt.
Senast redigerad av 1 Nr. 52, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).
För att komplettera mig själv ännu mer, hittade jag följande inlägg:
Citat:
"Fredriks Motorskola - Del 2 Dieselbränsle
Publicerat av Adrienne Martin-Löf
2010-04-29 12:27
Moderna motorer kan köras på miljödiesel utan några problem. Inga tillsatser behövs.
Miljödiesel har dock den nackdelen att organisk materia är tillfört. Det kan vara t.ex. rapsolja. I en bränsletank bildas oundvikligen kondens. Vatten tillsammans med organisk materia är en grogrund för bakterietillväxt. Denna tillväxt kan få oanade konsekvenser, och man märker det först som ett vitt slem i bränslefiltret.
Det är då av yttersta vikt att man tillsätter något av de många bakteriehämmande tillsatsmedel som finns på marknaden idag. Dessa medel stoppar tillväxten och eliminerar livsbetingelserna för bakterierna. Om detta underlåts kan motorns insprutningssystem på längre sikt ta skada, och på kort sikt kan det innebära ett motorstopp. Detta sker ofta då man som minst önskar. I gropig sjö grumlas bakterieslemmet upp och kan täppa till bränsletillförseln".
Slut citat.
Ovan är en del av artikeln, som rör just organisk materia. Miljödieseln avser givetvis den "gula" dieseln som jag skrev om.
/ Bengt.
Citat:
"Fredriks Motorskola - Del 2 Dieselbränsle
Publicerat av Adrienne Martin-Löf
2010-04-29 12:27
Moderna motorer kan köras på miljödiesel utan några problem. Inga tillsatser behövs.
Miljödiesel har dock den nackdelen att organisk materia är tillfört. Det kan vara t.ex. rapsolja. I en bränsletank bildas oundvikligen kondens. Vatten tillsammans med organisk materia är en grogrund för bakterietillväxt. Denna tillväxt kan få oanade konsekvenser, och man märker det först som ett vitt slem i bränslefiltret.
Det är då av yttersta vikt att man tillsätter något av de många bakteriehämmande tillsatsmedel som finns på marknaden idag. Dessa medel stoppar tillväxten och eliminerar livsbetingelserna för bakterierna. Om detta underlåts kan motorns insprutningssystem på längre sikt ta skada, och på kort sikt kan det innebära ett motorstopp. Detta sker ofta då man som minst önskar. I gropig sjö grumlas bakterieslemmet upp och kan täppa till bränsletillförseln".
Slut citat.
Ovan är en del av artikeln, som rör just organisk materia. Miljödieseln avser givetvis den "gula" dieseln som jag skrev om.
/ Bengt.
Re: Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).
Hej, här kommer ett inlägg till. Först en tidningsartikel från GP 2009-10-10, sedan lite tips.
"Miljödieseln skapar problem!
Fritidsbåtar som tankar nya miljödieseln får problem.
Tanken riskerar att korka igen.
- Det kan vara direkt livsfarligt, säger Mikael Hinnersson på Sjöräddningssällskapet.
För två år sedan kom kravet att alla fritidsbåtar ska tanka miljödiesel. Det har skapat stora problem för många båtägare.
- Vi har fått bogsera många båtar på grund av miljödieseln den här säsongen. Jag ser att det är ett ökande problem. Speciellt blir det problem på våren när båtarna har varit stilla under en längre tid, säger Jonas Smålander på Sjöräddningssällskapet på Käringön.
Anledningen till problemen är att miljödieseln korkar igen tanken på grund av bakterier som växer.
- Antingen får man tömma tanken helt eller så får man fylla den till 100 procent. Men om man tankar fullt, så börjar det växa mer i den. Det är lite moment 22. Dessutom är det återkommande, båtägaren gör rent filtren och kör lite till och så kraschar det igen, säger Smålander.
Hans kollega, Mikael Hinnersson, berättar:
- Det kan vara direkt livsfarligt. Motorn kan lägga av när som helst, framförallt riskerar den att stanna när du är på väg ut från en hamn eftersom du just startat motorn. Häromdagen fick min kamrat rädda en båt som hade strandat på grund av motorfel, förmodligen på grund av just det här med miljödiesel." Slut citat.
Tips 1. Pratade med en säker källa idag om problemen. Denne sa att det går inte att lita helt på sjömackarna. Gör själv ett prov, häll upp lite diesel på flaska från en sjömack (ta prov på din diesel i båttanken) den skall då vara lika klar som rent vatten om den är fri från raps, är den det minsta ljusgul, är det raps tillsatt!
Fortfarande gäller att man har en kontakt i oljebranschen så man får tillgång till den "vita" dieseln jag tidigare skrivit om utan rapstillsats. Priset på den vita är i stort sett detsamma som den gula dieseln på vanliga landbensinstationer, men ett säkert drivmedel för båt, vilket tyvärr Regeringen ännu inte förstått. Men de är kanske tvungna "tänka till" på sikt.
Tips 2. Det är nu bara Sverige som håller på med dessa dumheter med rapsinblandning för fritidsbåtägare för ett miljötänkande som kan slå helt fel, sönderslagen havererad båt, "onödiga" hjälpinsatser med avgasutsläpp från Sjöräddningens båtar, jmf yrkestrafiken mot fritidstrafiken utsläppsmässigt ... o.s.v. ett miljötänk som kostar mer än det smakar. Då det bara är Sverige som håller på med rapsinblandning (och mer % raps är på gång att blandas in framgent), så visar det sig att Danmark har endast färgad o ofärgad diesel för skattesatsernas skull, MEN INGEN RAPSINBLANDNING! Detta innebär alltså om du seglar eller kör till Läsö kommande sommar, passa då på att tanka fullt!! Då får du garanterat "vit" diesel, enl. källan.
Vad som också kommit fram är att den gröna dieseln istället för raps, har en paraffintillsats som gör att viss del av bränslet "paraffinerar" sig vid några minusgrader och går ej att använda... Så fort plusgrader infinner sig återgår dieseln till flytande form och fungerar utmärkt. Yrkestrafiken har antingen uppvärmda tankar eller så beställer man s.k. "vinterdiesel", därför uppkommer inte det problemet. Vad består då "vinterdiesel" av? Detta tänker kanske inte yrkesfiskarna på när de beställer, men enl. initierad källa inom oljeindustrin, består vinterdieseln av ca 70% fotogen och ca 30% grön diesel. Ni läste rätt, 70% fotogen! Då blir det aldrig någon "paraffinering". 30% dieseln tjänstgör här endast som smörjning för pumpen, annars kan den skära. Viss yrkestrafik kör även på tjockolja, men den oljan måste då förvärmas till lättflytande form.
Den fritidsbåtsägare som "råkar" ha grön diesel i sin tank under vintern får en "paraffinering" av sitt bränsle, men märker inte detta då båten stått på land och ej varit i drift. Detta var lite extra kuriosa, kunskaper jag erhållit vid min "djupdykning" i ämnet med olikfärgad diesel.
Till sist önskas en trevlig sommar 2011.
Tänk nu på vad och var du tankar!
Mvh
Bengt.
"Miljödieseln skapar problem!
Fritidsbåtar som tankar nya miljödieseln får problem.
Tanken riskerar att korka igen.
- Det kan vara direkt livsfarligt, säger Mikael Hinnersson på Sjöräddningssällskapet.
För två år sedan kom kravet att alla fritidsbåtar ska tanka miljödiesel. Det har skapat stora problem för många båtägare.
- Vi har fått bogsera många båtar på grund av miljödieseln den här säsongen. Jag ser att det är ett ökande problem. Speciellt blir det problem på våren när båtarna har varit stilla under en längre tid, säger Jonas Smålander på Sjöräddningssällskapet på Käringön.
Anledningen till problemen är att miljödieseln korkar igen tanken på grund av bakterier som växer.
- Antingen får man tömma tanken helt eller så får man fylla den till 100 procent. Men om man tankar fullt, så börjar det växa mer i den. Det är lite moment 22. Dessutom är det återkommande, båtägaren gör rent filtren och kör lite till och så kraschar det igen, säger Smålander.
Hans kollega, Mikael Hinnersson, berättar:
- Det kan vara direkt livsfarligt. Motorn kan lägga av när som helst, framförallt riskerar den att stanna när du är på väg ut från en hamn eftersom du just startat motorn. Häromdagen fick min kamrat rädda en båt som hade strandat på grund av motorfel, förmodligen på grund av just det här med miljödiesel." Slut citat.
Tips 1. Pratade med en säker källa idag om problemen. Denne sa att det går inte att lita helt på sjömackarna. Gör själv ett prov, häll upp lite diesel på flaska från en sjömack (ta prov på din diesel i båttanken) den skall då vara lika klar som rent vatten om den är fri från raps, är den det minsta ljusgul, är det raps tillsatt!
Fortfarande gäller att man har en kontakt i oljebranschen så man får tillgång till den "vita" dieseln jag tidigare skrivit om utan rapstillsats. Priset på den vita är i stort sett detsamma som den gula dieseln på vanliga landbensinstationer, men ett säkert drivmedel för båt, vilket tyvärr Regeringen ännu inte förstått. Men de är kanske tvungna "tänka till" på sikt.
Tips 2. Det är nu bara Sverige som håller på med dessa dumheter med rapsinblandning för fritidsbåtägare för ett miljötänkande som kan slå helt fel, sönderslagen havererad båt, "onödiga" hjälpinsatser med avgasutsläpp från Sjöräddningens båtar, jmf yrkestrafiken mot fritidstrafiken utsläppsmässigt ... o.s.v. ett miljötänk som kostar mer än det smakar. Då det bara är Sverige som håller på med rapsinblandning (och mer % raps är på gång att blandas in framgent), så visar det sig att Danmark har endast färgad o ofärgad diesel för skattesatsernas skull, MEN INGEN RAPSINBLANDNING! Detta innebär alltså om du seglar eller kör till Läsö kommande sommar, passa då på att tanka fullt!! Då får du garanterat "vit" diesel, enl. källan.
Vad som också kommit fram är att den gröna dieseln istället för raps, har en paraffintillsats som gör att viss del av bränslet "paraffinerar" sig vid några minusgrader och går ej att använda... Så fort plusgrader infinner sig återgår dieseln till flytande form och fungerar utmärkt. Yrkestrafiken har antingen uppvärmda tankar eller så beställer man s.k. "vinterdiesel", därför uppkommer inte det problemet. Vad består då "vinterdiesel" av? Detta tänker kanske inte yrkesfiskarna på när de beställer, men enl. initierad källa inom oljeindustrin, består vinterdieseln av ca 70% fotogen och ca 30% grön diesel. Ni läste rätt, 70% fotogen! Då blir det aldrig någon "paraffinering". 30% dieseln tjänstgör här endast som smörjning för pumpen, annars kan den skära. Viss yrkestrafik kör även på tjockolja, men den oljan måste då förvärmas till lättflytande form.
Den fritidsbåtsägare som "råkar" ha grön diesel i sin tank under vintern får en "paraffinering" av sitt bränsle, men märker inte detta då båten stått på land och ej varit i drift. Detta var lite extra kuriosa, kunskaper jag erhållit vid min "djupdykning" i ämnet med olikfärgad diesel.
Till sist önskas en trevlig sommar 2011.
Tänk nu på vad och var du tankar!
Mvh
Bengt.
Re: Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).
Måste återigen göra ett eget inlägg, efter sommarens egna erfarenheter!
En sjömack någonstans på västkusten hade tydlig text på sina två dieselmackar, på den ena stod "Grön diesel" och på den andra "Vit diesel".... ?
Givetvis ställdes frågan till mackbiträdet som verkade vara insatt i olika dieselsorter. Till min förvåning blev jag upplyst om att "Gul diesel finns inte", trots min insatta kontakt. Kanske dags för en varning igen!? Vid närmare diskussion av mackbiträdet blev jag upplyst om att "Vit diesel är rena skiten, borde inte få säljas på sjömackarna". Alltså var denna vita diesel detsamma som denna (gula) dieseln (med rapsinblandning) på denna mack, men som där var skyltad med "Vit diesel"!!!
Personen sa vidare att "jag tankar aldrig min båt med denna skiten, utan det är grön diesel som gäller"! Personen sa vidare att "en dieselbil som får stopp, kör man bara åt sidan, men en båt i oväder, då handlar det plötsligt om om stora summor om man har otur om båten går mot klipporna, kanske t.o.m. om liv".
Satte jag griller i huvudet på er nu? Ja, det gjorde jag säkert. Till viss del även för mig själv, vad är sant eller inte sant? Detta fordrar ännu en djupdykning i ämnet för att få rättsida på frågorna. Någon annan måste ju veta i detta forum! Det jag kommit fram till hittills är följande:
Grön diesel (egentligen förbjuden för oss vanliga sjöfarare att tanka), är ca 1:- billigare än den rapsblandade (vit eller gul...). Vari består lagbrottet då man pratar om skattefri diesel som inte får säljas till fritidsfararna? Ja inte lär det väl handla om 1:-billigare/lit. då den riktigt skattefria ligger runt 5-6:-/lit. som yrkesfolket får betala, vad jag förstått. Den diesel som jag fått reda på som är den "vita dieseln" går inte att köpa på sjömackar, utan hos transportföretags större tankar för yrkesbiltrafiken. Detta är helt lagligt och garanterat fri från raps, vad jag hört då frågan har ställts direkt till chefen för sådant transportföretag och dessutom kostar den mellan 50 öre till 1:- billigare/lit. än på vanlig landbensinstation. Detta medför tankning i dunkar, transport till båten och dunkpåfyllning via tratt/pip. MEN, det går ann med mindre o medelstora båtar, men ställer till problem för stora båttankar på flera hundra liter!
Nu är det dags för någon annan att komma med kommentarer tycker jag, för det måste väl finnas någon som kan svara upp på dessa uppgifter
Antar att någon bland oss sjöfarare även arbetar inom oljebranschen/spedition m.m.? Var gärna "anonym", men uppgifter som kan räta ut frågetecknen i denna tråd, efterlyses med stor lykta.
Hälsningar
Bengt.
En sjömack någonstans på västkusten hade tydlig text på sina två dieselmackar, på den ena stod "Grön diesel" och på den andra "Vit diesel".... ?
Givetvis ställdes frågan till mackbiträdet som verkade vara insatt i olika dieselsorter. Till min förvåning blev jag upplyst om att "Gul diesel finns inte", trots min insatta kontakt. Kanske dags för en varning igen!? Vid närmare diskussion av mackbiträdet blev jag upplyst om att "Vit diesel är rena skiten, borde inte få säljas på sjömackarna". Alltså var denna vita diesel detsamma som denna (gula) dieseln (med rapsinblandning) på denna mack, men som där var skyltad med "Vit diesel"!!!
Personen sa vidare att "jag tankar aldrig min båt med denna skiten, utan det är grön diesel som gäller"! Personen sa vidare att "en dieselbil som får stopp, kör man bara åt sidan, men en båt i oväder, då handlar det plötsligt om om stora summor om man har otur om båten går mot klipporna, kanske t.o.m. om liv".
Satte jag griller i huvudet på er nu? Ja, det gjorde jag säkert. Till viss del även för mig själv, vad är sant eller inte sant? Detta fordrar ännu en djupdykning i ämnet för att få rättsida på frågorna. Någon annan måste ju veta i detta forum! Det jag kommit fram till hittills är följande:
Grön diesel (egentligen förbjuden för oss vanliga sjöfarare att tanka), är ca 1:- billigare än den rapsblandade (vit eller gul...). Vari består lagbrottet då man pratar om skattefri diesel som inte får säljas till fritidsfararna? Ja inte lär det väl handla om 1:-billigare/lit. då den riktigt skattefria ligger runt 5-6:-/lit. som yrkesfolket får betala, vad jag förstått. Den diesel som jag fått reda på som är den "vita dieseln" går inte att köpa på sjömackar, utan hos transportföretags större tankar för yrkesbiltrafiken. Detta är helt lagligt och garanterat fri från raps, vad jag hört då frågan har ställts direkt till chefen för sådant transportföretag och dessutom kostar den mellan 50 öre till 1:- billigare/lit. än på vanlig landbensinstation. Detta medför tankning i dunkar, transport till båten och dunkpåfyllning via tratt/pip. MEN, det går ann med mindre o medelstora båtar, men ställer till problem för stora båttankar på flera hundra liter!
Nu är det dags för någon annan att komma med kommentarer tycker jag, för det måste väl finnas någon som kan svara upp på dessa uppgifter
Antar att någon bland oss sjöfarare även arbetar inom oljebranschen/spedition m.m.? Var gärna "anonym", men uppgifter som kan räta ut frågetecknen i denna tråd, efterlyses med stor lykta.
Hälsningar
Bengt.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster