Negativ akter/badplattform
Negativ akter/badplattform
Har någon av er erfarenhet av fördelar med att förlänga aktern, d.v.s. förlänga vattenlinjen genom att bygga på en negativ akter?
Det fanns på 80-talet en påbyggd akterplattform att köpa till som extratillbehör från Winga Marin
Jag har möjlighet att hyra originlaformen(finns både för W78 och W87) men tänkte göra en liten enkät innan jag drar igång:
A) Erfarenheter från Winga ägare som har detta tillbehör, fördelar nackdelar , vinner man i seglingsegenskaper, fart
B) Skulle du vara intresserad att skaffa denna påbyggnad (kostnad gissningsvis 60kkr)?
Jag har kontakt med ett varv i Västerås som skulle kunna utföra jobbet säg hösten 2009
Än så är det vinter........
/sven
Det fanns på 80-talet en påbyggd akterplattform att köpa till som extratillbehör från Winga Marin
Jag har möjlighet att hyra originlaformen(finns både för W78 och W87) men tänkte göra en liten enkät innan jag drar igång:
A) Erfarenheter från Winga ägare som har detta tillbehör, fördelar nackdelar , vinner man i seglingsegenskaper, fart
B) Skulle du vara intresserad att skaffa denna påbyggnad (kostnad gissningsvis 60kkr)?
Jag har kontakt med ett varv i Västerås som skulle kunna utföra jobbet säg hösten 2009
Än så är det vinter........
/sven
Balouette
Re: Negativ akter/badplattform
Hej Winga 78
Är mycket intresserad av denna typ av badplattform till
Har själv en Winga 87 som jag gärna skulle vilja ha en badplattform
Hör av dig är du snäll
Roda
Är mycket intresserad av denna typ av badplattform till
Har själv en Winga 87 som jag gärna skulle vilja ha en badplattform
Hör av dig är du snäll
Roda
Re: Negativ akter/badplattform
Hej,
Jag har en Winga 87 med integrerad badplattform. Den fanns dar nar jag kopte baten. Jag har tidigare haft en winga 87 som inte hade badplattform sa jag borde marka om det ar nagon skillnad i seglingsegenskaper. Tyvarr sa har jag numera peke med framflyttat forstag och storre forsegel sa om fartokningen beror pa forlangningen eller seglen ar mycket svart att avgora. Jag tror dock att okningen pga plattformen ar marginell. Jag har dessutom skaffat en storre motor, VP2040, men jag tycker inte att farten vid motorgang har okat pa grund av den storre motorn. Hon graver fortfarande ner aktern.
Var badplattform ar tillverkad i tva delar, en ytterdel och en innerdel. som ar sammanfogade och utrymmet mellan dem ar fyllt med skum. Badplattformen ar bultad till skrovet och skarven ar tatad med Sikaflex eller liknande. Den stora fordelen med badplattformen ar det stora utrymmet som vi har langst bak. Vi vill inte vara utan det.
Jag beklagar att vissa bokstaver saknar prickar
Halsningar
Borje
Jag har en Winga 87 med integrerad badplattform. Den fanns dar nar jag kopte baten. Jag har tidigare haft en winga 87 som inte hade badplattform sa jag borde marka om det ar nagon skillnad i seglingsegenskaper. Tyvarr sa har jag numera peke med framflyttat forstag och storre forsegel sa om fartokningen beror pa forlangningen eller seglen ar mycket svart att avgora. Jag tror dock att okningen pga plattformen ar marginell. Jag har dessutom skaffat en storre motor, VP2040, men jag tycker inte att farten vid motorgang har okat pa grund av den storre motorn. Hon graver fortfarande ner aktern.
Var badplattform ar tillverkad i tva delar, en ytterdel och en innerdel. som ar sammanfogade och utrymmet mellan dem ar fyllt med skum. Badplattformen ar bultad till skrovet och skarven ar tatad med Sikaflex eller liknande. Den stora fordelen med badplattformen ar det stora utrymmet som vi har langst bak. Vi vill inte vara utan det.
Jag beklagar att vissa bokstaver saknar prickar
Halsningar
Borje
Re: Negativ akter/badplattform
Jag skulle kunna vara intresserad av att köpa plattformen och montera den själv!
Pelle
Pelle
Re: Negativ akter/badplattform
Hej Winga 78
Var blev du av angående badplattformen ?
Roda
Var blev du av angående badplattformen ?
Roda
Re: Negativ akter/badplattform
Har inte mycket nytt att rapportera betr. plattformar. De varv jag har kontakt med är fullt upptagna just nu, det går inte att få fram några närmare uppgifter/offerter förrän sjösättning etc lugnar ner sig.
Jag återkommer.
I övrigt har jag sjösatt när vädret var som bäst. Nytt storsegel (16,7m2 i stället för original 14!) Inga problem med att det fastnar i akterstaget men det är svårt att få in seglet under det gamla bomtältet. Men vad styvt ett nytt segel är, som tunnplåt!
Håller på att prova trimning etc... det blir nog bra(hoppas jag).
Ska försöka få till nån typ av single line reef med det nya seglet (ett rev). Någon som har fixat en smart revning?
Jag skulle oxå vilja justera storskotet som om det fanns en skotskena (två skot?).Dvs. att kunna flytta skotpunkten. Har någon ideer om detta?
/sven
Jag återkommer.
I övrigt har jag sjösatt när vädret var som bäst. Nytt storsegel (16,7m2 i stället för original 14!) Inga problem med att det fastnar i akterstaget men det är svårt att få in seglet under det gamla bomtältet. Men vad styvt ett nytt segel är, som tunnplåt!
Håller på att prova trimning etc... det blir nog bra(hoppas jag).
Ska försöka få till nån typ av single line reef med det nya seglet (ett rev). Någon som har fixat en smart revning?
Jag skulle oxå vilja justera storskotet som om det fanns en skotskena (två skot?).Dvs. att kunna flytta skotpunkten. Har någon ideer om detta?
/sven
Re: Negativ akter/badplattform
Hej Winga 78
blev det något med badplattformen ?
Roda
blev det något med badplattformen ?
Roda
Re: Negativ akter/badplattform
... vill bara säga att detta kostar på.... hade just avslutat ett lååååååångt svar som försvann näör jag skulle lägga ut det
Bara att köra igen GRRRRR...så här var det:
Ber om urskäkt för dröjsmålet, har varit svårt få något varv intresserat att offerera, dom har ju fullt och tjänar väl pengar som gräs..
Formarna till Wingornas akterplattform finns hos Plastskador och Montage i Svinninge Marina utanför Åkersberga. Dom tog över dom efter konkursboet. Telefon 08-54027280 eller mail peter@plastskador.se
Jag har en broschyr från Oskarshamns Marina som visar hur dom ser ut, se nedan.
PLastskador offererar nu så här:
A) Hyra av formar 5000:- /båt+ deposition 10.000:-
B) Dom gjuter och levererar plattform färdig för montage 25.000:-
C) Totalt åtagande inklusive plattform, fullständig integrering med skrovet, badstege, teakribbor, sittyta /ankarbox(?) etc, omlack, vattenlinje etc. Inklusive upptagning/sjösättning av båt 80.000:- (Winga 78) ,……? (Winga 87) .
Samtliga priser inklusive moms. Dom är beredda att lämna viss rådgivning vid alternativ A) och B) "i begränsad omfattning då arbetstrycket är stort.Flexibel diskussion med seriösa kunder"
Vill minnas att dom uppskattade totala arbetsinsatsen för detta till en (man)vecka vilket skulle betyda ca 40 timmar för produktion och komplett montage. Låter lite dyrt om en manvecka stämmer. Vid kontakt, sök Peter Mattisson och hänvisa till samtal med sven angående winga plattformarna.
Har i höstas fört en diskussion om förlängd akter på maringuiden.se , intresserade kan läsa denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... ight=winga där ni f.ö. oxå kan se broschyren från Oskarshamns Marina.
Har oxå haft kontakt med Rolf Eliasson (konstruktören) , han skriver så här
"Den rent teoretiska deplacementsfarten är 2,36 ggr roten ur vågbildningslängden, dvs ungefär vattenlinjelängden (m). Detta för en tung deplacerande båt (Winga 78), med en lätt båt kan konstanten mycket väl vara 2,5, och med en extremt lätt och slank båt bortåt 3. Det intressanta är att fartökningen är proportionell mot roten av längdökningen. T.ex en längdökning från 6,4 m till 7 m innebär 9,4 % längdökning men endast 4,5 % fartökning i runda slängar. I reala termer; 6,4 m ger 5,97 knop och 7,0 m ger 6,24 knop dvs 4,5 %, procenttalen gäller oavsett vilken konstant man använder, men de reala talen blir naturligtvis högre ju längre båten är. Så frågan blir, är 0,27 knops fartökning på öppna bogar värt besväret? På renodlade kryssbogar kommer inte båten upp i toppfart. Sen kan man ju alltid disskutera vad en renodlad kryssbog innebär..."
Jag har nog kommit fram till att avstå från plattformen, för mig gällde det bara prestanda. I övrigt är plattformen ett fantastiskt tillbehör för att stuva diverse bråte (gummibåtar, ankarbox, ungar och griniga medseglare)
Nu har jag skrivit färdigt för andra gången.....hoppas det sitter nu!
Sen är det ju bara ett halvår kvar till sjösättning, ska vi göra vågen alla på en gång NU!
Hälsningar, sven
Bara att köra igen GRRRRR...så här var det:
Ber om urskäkt för dröjsmålet, har varit svårt få något varv intresserat att offerera, dom har ju fullt och tjänar väl pengar som gräs..
Formarna till Wingornas akterplattform finns hos Plastskador och Montage i Svinninge Marina utanför Åkersberga. Dom tog över dom efter konkursboet. Telefon 08-54027280 eller mail peter@plastskador.se
Jag har en broschyr från Oskarshamns Marina som visar hur dom ser ut, se nedan.
PLastskador offererar nu så här:
A) Hyra av formar 5000:- /båt+ deposition 10.000:-
B) Dom gjuter och levererar plattform färdig för montage 25.000:-
C) Totalt åtagande inklusive plattform, fullständig integrering med skrovet, badstege, teakribbor, sittyta /ankarbox(?) etc, omlack, vattenlinje etc. Inklusive upptagning/sjösättning av båt 80.000:- (Winga 78) ,……? (Winga 87) .
Samtliga priser inklusive moms. Dom är beredda att lämna viss rådgivning vid alternativ A) och B) "i begränsad omfattning då arbetstrycket är stort.Flexibel diskussion med seriösa kunder"
Vill minnas att dom uppskattade totala arbetsinsatsen för detta till en (man)vecka vilket skulle betyda ca 40 timmar för produktion och komplett montage. Låter lite dyrt om en manvecka stämmer. Vid kontakt, sök Peter Mattisson och hänvisa till samtal med sven angående winga plattformarna.
Har i höstas fört en diskussion om förlängd akter på maringuiden.se , intresserade kan läsa denna tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... ight=winga där ni f.ö. oxå kan se broschyren från Oskarshamns Marina.
Har oxå haft kontakt med Rolf Eliasson (konstruktören) , han skriver så här
"Den rent teoretiska deplacementsfarten är 2,36 ggr roten ur vågbildningslängden, dvs ungefär vattenlinjelängden (m). Detta för en tung deplacerande båt (Winga 78), med en lätt båt kan konstanten mycket väl vara 2,5, och med en extremt lätt och slank båt bortåt 3. Det intressanta är att fartökningen är proportionell mot roten av längdökningen. T.ex en längdökning från 6,4 m till 7 m innebär 9,4 % längdökning men endast 4,5 % fartökning i runda slängar. I reala termer; 6,4 m ger 5,97 knop och 7,0 m ger 6,24 knop dvs 4,5 %, procenttalen gäller oavsett vilken konstant man använder, men de reala talen blir naturligtvis högre ju längre båten är. Så frågan blir, är 0,27 knops fartökning på öppna bogar värt besväret? På renodlade kryssbogar kommer inte båten upp i toppfart. Sen kan man ju alltid disskutera vad en renodlad kryssbog innebär..."
Jag har nog kommit fram till att avstå från plattformen, för mig gällde det bara prestanda. I övrigt är plattformen ett fantastiskt tillbehör för att stuva diverse bråte (gummibåtar, ankarbox, ungar och griniga medseglare)
Nu har jag skrivit färdigt för andra gången.....hoppas det sitter nu!
Sen är det ju bara ett halvår kvar till sjösättning, ska vi göra vågen alla på en gång NU!
Hälsningar, sven
Balouette
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster