Teknisk problem
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18
Teknisk problem
Anskaffet i vår en Winga 87, 82 modell (Winga nr. 220). Båten er jo noen år, og en del oppjusteringer er nødvendig. Blant annet er mekanismen som skal frigjøre og veksle styringen mellom ratt og ror ødelagt, slik at man hele tiden drar med seg både ror- og rattstyring.
Er det noen som har hatt samme problemet, og som vet hvordan mekanismen kan repareres? Hvordan komme til den mekaniske mekanismen? Er takknemlig for råd og tips.
Med vennlig hilsen
Torgeir[/b]
Hej Torgeir,
Jag vet inte vad det är för fel på ditt reglage, men det vanligate är att kabeln mellan roderkvadranten och reglaget går av nere vid kvadranten. Jag bytte kabel för tre veckor sedan. Beteckningen på den gamla kabeln var "Volvo Penta 804419 4,26M 14FT 401.
Jag köpte en ny på Watski. Att montera fjädern och kolven vid roderkvadranten är enkelt, men monteringen vid reglaget är lite krångligare. Kylboxen måste bort innan man kan montera kabeln till reglaget.
Lycka till.
Hälsningar
Börje
Jag vet inte vad det är för fel på ditt reglage, men det vanligate är att kabeln mellan roderkvadranten och reglaget går av nere vid kvadranten. Jag bytte kabel för tre veckor sedan. Beteckningen på den gamla kabeln var "Volvo Penta 804419 4,26M 14FT 401.
Jag köpte en ny på Watski. Att montera fjädern och kolven vid roderkvadranten är enkelt, men monteringen vid reglaget är lite krångligare. Kylboxen måste bort innan man kan montera kabeln till reglaget.
Lycka till.
Hälsningar
Börje
Styrreglage
Hej !
Jag kanske kan bidraga med ytterligare ett tips !
Det har hänt mig flera gånger genom åren att beslaget som sitter på roderaxeln "fastnar", det går då att försiktigt värma med en mindre gasolbrännare eller liknande, då brukar det släppa - därefter är det bara att smörja med tunn rostolja eller liknade för att sedan smörja ytterligare !
Det kan ju naturligtvis vara reglagevirén etc. - men prova i alla fall med värme !!
Hälsningar Sune
Jag kanske kan bidraga med ytterligare ett tips !
Det har hänt mig flera gånger genom åren att beslaget som sitter på roderaxeln "fastnar", det går då att försiktigt värma med en mindre gasolbrännare eller liknande, då brukar det släppa - därefter är det bara att smörja med tunn rostolja eller liknade för att sedan smörja ytterligare !
Det kan ju naturligtvis vara reglagevirén etc. - men prova i alla fall med värme !!
Hälsningar Sune
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18
Styrkabel
Hej Michael !
Jag tar mig friheten att svara dig, det som har med styrningen på Wingabåtarna att göra har levererats av Jan Comstedt AB, detta företag ligger i Göteborg och finns fortfarande kvar !
Det finns dessutom en länk på hemsidan till Jan Comstedts hemsida !
Lycka till...
Hälsningar Sune
Jag tar mig friheten att svara dig, det som har med styrningen på Wingabåtarna att göra har levererats av Jan Comstedt AB, detta företag ligger i Göteborg och finns fortfarande kvar !
Det finns dessutom en länk på hemsidan till Jan Comstedts hemsida !
Lycka till...
Hälsningar Sune
Re: Teknisk problem
Hej!
Inläggen att läsa om tekniska problem med styrreglaget hjälpte mig mycket när min styrvajer gick av, och hade därför tänkt skriva mina rader tidigare då min vajer gick av i juni 2008. Bättre sent än aldrig får vi hoppas. Ska försöka bifoga det foto jag tog av ändstycke, reglage, plunge...
För mig var det struligt att få tag i en reglagevajer med rätt beteckning, Som göteborgare kunde jag besöka Jan Comstedt AB, Watski m.fl. men överallt drog jag nitlott.
På min gamla reglagevajer stod beteckningen: Volvo Penta 114 0184 4,25M 8917. Den beteckningen finns inte längre utan heter numera: Volvo Penta 114 0184 4,25M 80301. Jag köpte vajern med den nya beteckningen men det innebar en del extrajobb. Det gängade ändstycket på vajern, som ska skruvas fast i styrningens plunge (se instruktionsboken som finns på vår hemsida) var för långt. Först av med hylsan som satt på ändstycket för att sedan kapa det till samma längd som på det gamla. Fick också göra nya gängor, M5, för att skruva fast plungen.
Nu funkar allt som det ska igen.
Hälsningar
Hans
Inläggen att läsa om tekniska problem med styrreglaget hjälpte mig mycket när min styrvajer gick av, och hade därför tänkt skriva mina rader tidigare då min vajer gick av i juni 2008. Bättre sent än aldrig får vi hoppas. Ska försöka bifoga det foto jag tog av ändstycke, reglage, plunge...
För mig var det struligt att få tag i en reglagevajer med rätt beteckning, Som göteborgare kunde jag besöka Jan Comstedt AB, Watski m.fl. men överallt drog jag nitlott.
På min gamla reglagevajer stod beteckningen: Volvo Penta 114 0184 4,25M 8917. Den beteckningen finns inte längre utan heter numera: Volvo Penta 114 0184 4,25M 80301. Jag köpte vajern med den nya beteckningen men det innebar en del extrajobb. Det gängade ändstycket på vajern, som ska skruvas fast i styrningens plunge (se instruktionsboken som finns på vår hemsida) var för långt. Först av med hylsan som satt på ändstycket för att sedan kapa det till samma längd som på det gamla. Fick också göra nya gängor, M5, för att skruva fast plungen.
Nu funkar allt som det ska igen.
Hälsningar
Hans
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tis 02 okt 2007, 16:18
Re: Teknisk problem
Hans
Godt å høre at vaierbyttet gikk godt. Siden du har vært ved roderlageret, har din Winga smørenippler til roderlageret? På min Winga finnes ikke dette - jeg har kontrollert grundig - ingen nippler! Kjedelig ettersom alle andre Winga - eiere som har svart har smørenippler på sin roderlager. Trodde lageret var av en vannsmurt type.
Med vennlig hilsen
Torgeir Standal
Godt å høre at vaierbyttet gikk godt. Siden du har vært ved roderlageret, har din Winga smørenippler til roderlageret? På min Winga finnes ikke dette - jeg har kontrollert grundig - ingen nippler! Kjedelig ettersom alle andre Winga - eiere som har svart har smørenippler på sin roderlager. Trodde lageret var av en vannsmurt type.
Med vennlig hilsen
Torgeir Standal
Re: Teknisk problem/Smörjnipplar
Jag har en Winga78 men hade liknande problem: saknade smörjnipplar. Vid närmare undersökning fann jag att det fanns hål för smörjnipplar men att dessa troligen ramlat bort. Har gängat dit nya, en nedtill och en upptill. Jag tror placeringen syns i instruktionsboken.
Hälsningar/sven
Hälsningar/sven
Balouette
Re: Teknisk problem
Hejsan ,
Har , sedan i maj detta år , en Winga 87 (Nr. 223 ) som också den hade trasig vajer (den hade gått av i bakre ändan vid plungen.
Läste inläggen på forumet och vandrade till Volvo Penta - shopen där de ställde upp med att göra en exakt kopia av nya vajerändan så att den passade perfekt . Installationen (som också borttagande) av vajern är lätt i bakre ändan men ganska svåråtkomlig där framme men gick ändå ganska så bra efter lite övning ...
mvh
Benny
Har , sedan i maj detta år , en Winga 87 (Nr. 223 ) som också den hade trasig vajer (den hade gått av i bakre ändan vid plungen.
Läste inläggen på forumet och vandrade till Volvo Penta - shopen där de ställde upp med att göra en exakt kopia av nya vajerändan så att den passade perfekt . Installationen (som också borttagande) av vajern är lätt i bakre ändan men ganska svåråtkomlig där framme men gick ändå ganska så bra efter lite övning ...
mvh
Benny
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster