Bälgbyte
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
- Ort: Kungälv
Bälgbyte
Hej!
Hade tänkt byta bälg på min 750ia. Tyvärr får jag ej loss backslaget från motorn. Skruvskallar lite runda. 10mm. nyckel för liten 11mm. för stor. 7/16 verkar vara för stor, tror att det skall vara 13/32. (10,3mm.) Vet någon var jag kan köpa en sådan lednyckel 6-kant, det måste vara en sådan då det är trångt.
Alternativt kanske det går att lossa drevet under backslaget och vicka ut det genom öppningen i skrovet. Kanske då problem med smuts som faller ned i drevet. Eftersom skruvskallarna är så runda misstänker jag att gummibälgen blivit bytt på detta sätt tidigare. Motorn hänger fint i spännband så den går att vicka åt varje sida så att jag kommer åt alla insex.
Någon som har erfarenheter.
Hade tänkt byta bälg på min 750ia. Tyvärr får jag ej loss backslaget från motorn. Skruvskallar lite runda. 10mm. nyckel för liten 11mm. för stor. 7/16 verkar vara för stor, tror att det skall vara 13/32. (10,3mm.) Vet någon var jag kan köpa en sådan lednyckel 6-kant, det måste vara en sådan då det är trångt.
Alternativt kanske det går att lossa drevet under backslaget och vicka ut det genom öppningen i skrovet. Kanske då problem med smuts som faller ned i drevet. Eftersom skruvskallarna är så runda misstänker jag att gummibälgen blivit bytt på detta sätt tidigare. Motorn hänger fint i spännband så den går att vicka åt varje sida så att jag kommer åt alla insex.
Någon som har erfarenheter.
Re: Bälgbyte
Hej Rune,
Du kanske har hjälp av detta. Där finns VP instruktioner om bälgbyte på S-drev. Du skriver "backslag"- du har väl ett s.k. S-drev?
http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid= ... lista.html
Drevia har nog korrekt nyckel . Dom har f.ö. ett aktivt forum om VP motorer
Lycka till!
Balouette
Du kanske har hjälp av detta. Där finns VP instruktioner om bälgbyte på S-drev. Du skriver "backslag"- du har väl ett s.k. S-drev?
http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid= ... lista.html
Drevia har nog korrekt nyckel . Dom har f.ö. ett aktivt forum om VP motorer
Lycka till!
Balouette
Balouette
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
- Ort: Kungälv
Re: Bälgbyte
Hej!
Fixade sig i dag för mig. Fick ett tips "jag har bytt bälg på en sådan båt för länge sedan och det var ingen tumdimension"
Lusläste instruktionen (hjälper ej att se på bilderna). Det skall vara en 12-kants ringnyckel, 10mm. Skruven har 12-kantshuvud!
Propeller, axel och växel måste demonteras för att det skall gå att lyfta ur drevet.
Rune
Fixade sig i dag för mig. Fick ett tips "jag har bytt bälg på en sådan båt för länge sedan och det var ingen tumdimension"
Lusläste instruktionen (hjälper ej att se på bilderna). Det skall vara en 12-kants ringnyckel, 10mm. Skruven har 12-kantshuvud!
Propeller, axel och växel måste demonteras för att det skall gå att lyfta ur drevet.
Rune
Re: Bälgbyte
Ja nu har jag också bytt bälg.
Nu blir det en spännande sjösättning, läckage eller inte?
Jag använde den "andra" metoden som finns beskriven i olika länkar på nätet. Jag delade
drevet istället för att ta av det från motorn. I kort gjorde jag så här.
Tog bort damasken som sitter runt drevet på utsidan av skrovet.
Borrade två hål så att jag kunde komma åt alla sex bultarna som håller ihop drevhalvorna.
Lossade bultarna så att drevet blev delat.
Jag lade en balk över golvet i sittbrunnen så jag kunde lyfta bakre delen av motorn med ett spännband.
Spände spännbandet lite och lossade bultarna till motorfästet samt bultarna som håller klämringen.
Lyfte motorn så mycket det gick med spännbandet.
Drog ut bälgen och klämringen.
Min ring var lite rostig så jag blästrade och målade den.
Dit med ny bälg och den nymålade ringen. Det blev det lite pillrigt att lyfta nedre drevhalvan och samtidigt passa in bälgen. Vad har jag givit mig in på var min tanke! Men min fru kom då med den briljanta iden att jag skulle släppa ned motorn en bit så att den nästan stod på motorfästet.
Då kunde jag först passa in bälgen i övre drevhalvan, sen var det lätta att trycka upp nedre halvan och dra fast den. Efter att ha känt efter en miljon gånger att bälgen låg på rätt plats så var det dags att släppa ned motorn och dra dit klämringen.
Blev lite strul igen eftersom hela motorn var skjuten en bit mot fören på båten. En kombination av hur jag lyfte den och att aktre motorfästena efter alla år blivit lite böjda mot fören på båten. Med ett spännband drog jag motorn mot aktern och då stämde hålen perfekt.
Ja så nu har jag en ny bälg och ser fram mot att inte se några vattendroppar i motorrummet vid sjösättningen.
// Ulf
Nu blir det en spännande sjösättning, läckage eller inte?
Jag använde den "andra" metoden som finns beskriven i olika länkar på nätet. Jag delade
drevet istället för att ta av det från motorn. I kort gjorde jag så här.
Tog bort damasken som sitter runt drevet på utsidan av skrovet.
Borrade två hål så att jag kunde komma åt alla sex bultarna som håller ihop drevhalvorna.
Lossade bultarna så att drevet blev delat.
Jag lade en balk över golvet i sittbrunnen så jag kunde lyfta bakre delen av motorn med ett spännband.
Spände spännbandet lite och lossade bultarna till motorfästet samt bultarna som håller klämringen.
Lyfte motorn så mycket det gick med spännbandet.
Drog ut bälgen och klämringen.
Min ring var lite rostig så jag blästrade och målade den.
Dit med ny bälg och den nymålade ringen. Det blev det lite pillrigt att lyfta nedre drevhalvan och samtidigt passa in bälgen. Vad har jag givit mig in på var min tanke! Men min fru kom då med den briljanta iden att jag skulle släppa ned motorn en bit så att den nästan stod på motorfästet.
Då kunde jag först passa in bälgen i övre drevhalvan, sen var det lätta att trycka upp nedre halvan och dra fast den. Efter att ha känt efter en miljon gånger att bälgen låg på rätt plats så var det dags att släppa ned motorn och dra dit klämringen.
Blev lite strul igen eftersom hela motorn var skjuten en bit mot fören på båten. En kombination av hur jag lyfte den och att aktre motorfästena efter alla år blivit lite böjda mot fören på båten. Med ett spännband drog jag motorn mot aktern och då stämde hålen perfekt.
Ja så nu har jag en ny bälg och ser fram mot att inte se några vattendroppar i motorrummet vid sjösättningen.
// Ulf
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
- Ort: Kungälv
Re: Bälgbyte
Fixade sig för mig också, men jag hade ju hjälp av fackfolk.
Jag tror inte att du hade behövt borra de två hålen i skrovet. När motorn hänger i spännband så kan man ju lirka drevet lite åt varje sida, då går det att komma åt de två yttre insexskruvarna eller?
Gick det att lirka ut nederdelen av drevet genom hålet i skrovet?
Däremot fick jag inte ihop min gamle webasto, den var 18 år gammal och både rostig och med risiga ventilationsrör. Se ny inlägg av mig.
Jag tror inte att du hade behövt borra de två hålen i skrovet. När motorn hänger i spännband så kan man ju lirka drevet lite åt varje sida, då går det att komma åt de två yttre insexskruvarna eller?
Gick det att lirka ut nederdelen av drevet genom hålet i skrovet?
Däremot fick jag inte ihop min gamle webasto, den var 18 år gammal och både rostig och med risiga ventilationsrör. Se ny inlägg av mig.
Re: Bälgbyte
Hej Rune
Sjösättningen gick bra torrt och fint.
Nej det gick inte att lirka ut nedre halvan av drevet. Lite synd hade velat kolla kylkanalerna.
// Ulf
Sjösättningen gick bra torrt och fint.
Nej det gick inte att lirka ut nedre halvan av drevet. Lite synd hade velat kolla kylkanalerna.
// Ulf
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
- Ort: Kungälv
Re: Bälgbyte
Det lär inte ha funnits några tulpaner i mina kanaler, har du genomströmning av kylvatten var det nog inga i ditt drev heller.
Jag hade nog annars varit rädd för att skit i drevet om jag gjort som du.
Om man tar isär växeln i botten så kanske det faller rakt igenom?
Rune
Jag hade nog annars varit rädd för att skit i drevet om jag gjort som du.
Om man tar isär växeln i botten så kanske det faller rakt igenom?
Rune
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster