Tar in vatten i främre kölsvinet

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav CHASU » sön 12 apr 2020, 10:51

Hej, i somras började vi ta in vatten vår via ett rör som sitter i främre kölsvinet. Vi har letat i ritningarna vart detta rör leder men inte hittat något. Är det någon vet?
Vi har en Winga87:a
Bilagor
3030012F-E286-44FA-9A40-3C6FD4EFE13D.jpeg
Rör i främre kölsvinet/ Salongen

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav kenols » sön 12 apr 2020, 15:51

Lite svårt att se på din bild, men kan det vara röret från duschen (dränering av utrymmet under durken i toan)?

CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav CHASU » mån 13 apr 2020, 09:51

Tack för ditt svar, var tvungen att klippa ner bilden då den var för stor. Gör ett nytt försök och röret kommer från fören.
Det kommer in saltvatten endast under gång och duschen använder vi aldrig.
Men ska absolut kolla under durken på toaletten. Vi får leta vidare
Bilagor
61F14A64-7DAA-4F07-8862-1DDDAEA57FCE.jpeg

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav kenols » mån 13 apr 2020, 23:39

Att få in saltvatten är ju lite otrevligt! En fel källa kan vara inloppet eller kranen för toalettens spolvatten. Kan vara värt att kolla hur det ser ut innanför luckan som finns på babordssidan vid trappan. Någon annan väg in ska väl inte saltvattnet ha. Möjligen kan genomföringen för sumloggen ( om du har kvar den) ge upphov till läckage. Eventuellt kan motorns kylvatten läcka vid t ex vattenpumpen, men det vattnet borde inte komma in i det förliga facket. Kan vara intressant att veta vad du kommer fram till!

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav kenols » lör 17 apr 2021, 20:02

Hur gick det sen? Hittade du källan till läckaget? Jag renoverade gasoltubhållarna och såg ett dräneringshål som jag inte vet vart det leder. Kan det leda ner till kölsvinet tro? I så fall är det riskabelt om eventuell gasolläcka leder gasen till kölsvinet!

bolero
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 01 okt 2020, 14:00

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav bolero » mån 19 apr 2021, 09:27

Jag hade en läcka i en skruv till stävskenan precis ovanför vattenlinjen. Trots sin litenhet blev det en hel del vatten vid segling och motorgång.

Sten
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 15 okt 2020, 08:54
Ort: Östergötland

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav Sten » mån 26 apr 2021, 06:48

Hej.
Om du inte har sett det så är ankarboxen i fören även friskluftsintag till ruffen. Så du bör absolut har en tät och separat gasolhink med eget "avlopp" ut genom skrovsidan.

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav kenols » tis 11 maj 2021, 18:03

Jag har observerat friskluftslangana, men inte insett konsekvensen att gasol kan ta den vägen! Vid en liten gasläcka kommer väl den tyngre gasolen att rinna ut genom den befintliga dräneringsslangen, som i och för sig inte fyller regelverket vad gäller dimensionen. En separat hink är självklart bättre, men var placerar man den? Har sett att några har placerat ett gasolskåp i bakre bakbord garderob. Har du något bra tips vad gäller placering?

CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav CHASU » lör 29 maj 2021, 20:32

Vi kanske har hittat läckan? Tagit bort listen i fören och hittat att det var en synlig spricka mellan skrovhalvorna. Vi har skurit och slipat bort silikon och gelcoaten. Sedan har vi med en vinkelslip och slipat ett v-format spår (inte för djupt) från ankarboxens dräneringshål och ner till listens slut. Har nu fyllt spåret med ett epoxilim som heter West System Six10. Nästa drag blir att lägga på gelcoat och Sikaflex och montera tillbaka listen.
Hoppas att det är detta som lett till att vi tagit in vatten under gång (aldrig när vi ligger stilla). Håller tummarna👍🏻

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav kenols » sön 30 maj 2021, 11:59

Ja, då får vi hoppas att ni får tätt både fram och bak (rodergenomföringen)! Hoppas den senare gick lätt att byta!

Sten
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 15 okt 2020, 08:54
Ort: Östergötland

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav Sten » mån 31 maj 2021, 12:49

Hej igen och lite utanför läckande vatten men avseende gasol.. En ägare före mig hade gjort ett gasolskåp i förstulen/ankarboxen som jag sågade bort men behöll hyllan som jag sedan skruvade ditt en gasolhink eller vad man ska kalla de där godkända plasthinkarna för 2-kg:s gasoltuberna med helt egen dränering ut ur skrovet.
Jag har sedan en elektrisk gasolkran med kontakt vid pentryt som vid strömlöst bryter gasolanslutningen vid denna hink
Mitt eget katastroftänk är;
Lägg ned lite tampar i stuven där framme som är blöta då blir det ganska tätt med svag avrinning

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav kenols » ons 02 jun 2021, 15:48

Det vore trevligt att se en bild av din gasolinstallation!

Sten
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 15 okt 2020, 08:54
Ort: Östergötland

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav Sten » tis 15 jun 2021, 09:49

Hej Kenols.
Jag har försökt lägga in bild i forumet på hur min gasolbox är installerad men jag är troligen för analog.
Men om jag förklarar i ord ger det kanske en bil.
I vilket fall som helst så är stuven ganska djup och skador i plasten hade gjort att skottet började ruttna och det mesta av skottet var jag tvungen att riva ur.
Sedan skar jag bort det inplastade gasolskåpet och sparade "hyllan" som jag utökade över hela utrymmet så det blev ett plan i boxen.
På denna hylla skruvade jag fast gasolhinken (som är godkänd för 2-kg:s gasoltuber) med elektrisk avstängning direkt på hinken samt gjorde en helt egen luft/gasoldränering ut genom skrovsidan. I stuven ryms ändå tampar (och 8 meter kätting ifall jag vill ligga på svaj).

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Tar in vatten i främre kölsvinet

Inläggav kenols » tor 17 jun 2021, 14:36

Tack för bra info! Ska nog göra något liknande till vintern. Det är ju trångt att hantera tuberna idag och det är lätt att man fuskar med att stänga av dom mellan användningen. Bilder är lite knepigt att hantera i detta forum, man måste komponera dom rejält. Om du har bild får du gärna maila mig. olsson.kenneth@gmail.com


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster