Snygga till i sittbrunn

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Snygga till i sittbrunn

Inläggav VIGGO Winga 78 » mån 13 mar 2006, 20:49

Har någon av er slipat väggarna i sittbrunn? Törs man slipa när det är fanér? Det börjar se lite slitet ut så något måste göras.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Sittbrunn

Inläggav Sune » tis 14 mar 2006, 00:26

Hej !

Jag har gett mig på att slipa teaken i sittbrunnen på min 87:a med mycket gott resultat !
Jag har dock endast slipat för hand med relativt fint slippaper och sedan oljat in teaken - men det borde gå alldeles utmärkt även med en så kallad "trekantslip"

Hälsningar Sune

VIGGO Winga 78
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 26 dec 2005, 00:24
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inläggav VIGGO Winga 78 » tis 14 mar 2006, 11:07

Hej Sune!
Dessvärre så är mina trädetaljer lackade och det innebär förmodligen att jag måste slipa lite "djupare" för att nå fräscht trä. Jag får väl prova lite på ett lämpligt ställe. :?
Tack för svaret.

Gäst

Inläggav Gäst » mån 03 apr 2006, 22:15

Hej på er!
Min fanér har lossat lite på väggarna i sittbrunn. Runt luckorna så flisar det upp sig på vissa ställen. Jag har sett att någon målat väggarna och nu funderar jag på att göra detsamma. Är det någon i forumet som har erfarenhet av detta? Spackel, typ av målarfärg m.m?
Mvh Peter

Erland
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 10:47
Ort: Erland

Inläggav Erland » lör 24 feb 2007, 15:17

Hej, för tre år sen skrapa jag bort allt med hjälp av värmepistol och fenissade med kinaoljan LE TONKINOIS med gott resultat. ett hästjobb men det va det värt.

Matilda
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 02:28
Ort: Oslo, Norge

Inläggav Matilda » fre 29 jun 2007, 12:11

Jeg brukte lackfjerner og skrape m/varmepistol og fjernet all lack i hele cockpiten. Etter dette pusset jeg over med finkornet sandpapir. Deretter la jeg på 2 strøk mahognybeis for å friske opp gløden i treverket og dekket det hele med 5 strøk Owatrol Edelolje. Det ble meget bra resultat. Jeg brukte nesten 4 uker på jobben, men det var det verdt.

Tobias
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 22:55

Inläggav Tobias » mån 02 jul 2007, 23:29

Hej

Vi slipade ner den del utav inredningen som är "under kapellet". Använde en ny skrapa utav bra kvalité samt värmepistol. Vi var två personer, en som hela tiden förvärmde lacken innan nästa man började skrapa. Slipade sedan med 240 och 400 papper med maskin. Som sagt ett hästjobb men blev väldigt bra. Använde International Teak Oil, 3 lager, får se hur de slipade ytorna ser ut nästa år. Skall ta "resten" vilket är den jobbiga biten med alla skrymslen och vrår.

Tips är att leta upp en kant på fanerén för att se tjockleken, den är tjockare än man tror.
Tobias /Nelley Winga 78


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 96 och 0 gäster