Sida 1 av 1

Tar in vatten via motorbädd!!

Postat: lör 11 jun 2022, 18:10
av PatrikDa
Hej
Vänder mig till er och hoppas på svar i kunskapsbanken.. Hur är motorbädden konstruerad? I år efter sjösättning så kryper det in lite fukt från ”tröskeln” på motorbädden. Där det övergår från den tjockare delen till den grannare nära S-drevet. Tätade detta i vild panik med Tec-7 och det blev tätt. Nu trycker det ut via bakre fästen för motorkuddarna istället. Så min fråga är, vet ngn hur motorbädden är konstruerad mot skrovet?? Var kan vattnet komma ifrån?? Från genomföringen till S-drevet? Via skrovet? Är motorbädden ihålig?
Jag får antagligen ta upp fröken ur sjön, ta ur motor och drev och plasta om. Men klurar på konstruktionen, för vill inte ha vatten kvar där i vinter för då spränger det väll..?

Re: Tar in vatten via motorbädd!!

Postat: lör 11 jun 2022, 18:14
av PatrikDa
PatrikDa skrev:
lör 11 jun 2022, 18:10
Hej
Vänder mig till er och hoppas på svar i kunskapsbanken.. Hur är motorbädden konstruerad? I år efter sjösättning så kryper det in lite fukt från ”tröskeln” på motorbädden. Där det övergår från den tjockare delen till den grannare nära S-drevet. Tätade detta i vild panik med Tec-7 och det blev tätt. Nu trycker det ut via bakre fästen för motorkuddarna istället. Så min fråga är, vet ngn hur motorbädden är konstruerad mot skrovet?? Var kan vattnet komma ifrån?? Från genomföringen till S-drevet? Via skrovet? Är motorbädden ihålig?
Jag får antagligen ta upp fröken ur sjön, ta ur motor och drev och plasta om. Men klurar på konstruktionen, för vill inte ha vatten kvar där i vinter för då spränger det väll..?
Jag har en Winga 78 med MD 11c i…

Re: Tar in vatten via motorbädd!!

Postat: tor 08 sep 2022, 17:04
av Sten
hej.
Jag vet inte om någon svarat dig och nu är snart säsongen över.
Jag hoppas du fått svar men för mig låter det som att bälgen behöver bytas men jag har aldrig hört talas om att den läcker om det inte är så att den är ca 20 till 30 år gammal. Bälgen bör bytas vart 7 år enligt Volvopenta.