Fönsterbyte.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Fönsterbyte.

Inläggav Nr. 52 » lör 06 feb 2021, 18:23

Är det någon som har erfarenhet av fönsterbyte?
Jag skall ta bort de gamla fönstren (som krackelerat och läcker i anslutning mot plasten) utanför kajutan/ovanför relingen. Jag vill inte ha med alu-lister runt fönstren ovan reling då det ändrar layouten.
Det skall vara original, långa helsvarta fönster. Samma typ som originalet. Finns även på andra ex maxi 77. Är det någon som vet följande utan att gissa:
1. Material i fönster, är det akrylplast... ?
2. Avser borra hål med ev försänkta skruv med mutter? så man kan dra åt ordentligt. Avstånd mellan hål? (har hört olika mått).
3. Typ av lim?
4. Vanlig glasmästare vid beställning eller finns det bättre förslag?
5. Någon som gjort detta jobb, erfarenhet med arbetet och gärna tips.

Hälsning
Bengt.

Ulf Andersson
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 12 feb 2021, 18:12

Re: Fönsterbyte.

Inläggav Ulf Andersson » ons 24 feb 2021, 21:42

Hej Bengt
Läckande rutor har uppenbarligen varit ett problem inte bara på Wingabåtar utan också på Maxi-båtarna som hade samma konstruktion. Man kan i olika inlägg läsa sig till att problemet går att lösa m en tätning av Butyltejp, som används mkt i bilvärlden tex för vindrutan på Volvo 240. Idag kan man köpa 3M Auto glass sealer 08611 från billackerings firmor tex Lackman i Uddevalla.
Efter en hel del jobb har jag kunnat få bort de gamla rutorna o med varmluftspistol mjukat upp den gamla tätningsmassan, sedan tvättat med fotogen. Nya rutor i 10 mm Akrylplast har vi fått tillverkade hos Plastmästar´n i Göteborg ( ca 3000 kr för alla rutorna) , man fasade kanterna o borrade hålen efter förebild på de gamla rutorna. Den toning som Plastmäster´n har är lite mörkare än originalet. Så här tänker jag göra: Fästa rutan m Butyltejp - men med lite distans tex en klädselbricka + skruv o mutter som tidigare. Man föreslås lämna ca 5 mm utanför Butyltejpen för att " isolera" denna och få en snygg fog med UV resistent Sikaflex 295 UV
Hälsningar Ulf o Helene

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Fönsterbyte.

Inläggav kenols » lör 27 feb 2021, 11:23

Hej Ulf,
Bra beskrivning.. Ska nog göra samma jobb. Vet du vilken bredd du använt på butyltapen?
Mvh Kenneth

Ulf Andersson
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 12 feb 2021, 18:12

Re: Fönsterbyte.

Inläggav Ulf Andersson » sön 28 feb 2021, 07:30

8 mm är den 3M´s produkt som finns för bil. i bygghandeln finns också butyltejp o fogmassa för taktätning, men jag vet inte om dessa he samma egenskaper som 3M´s.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Fönsterbyte.

Inläggav Nr. 52 » mån 01 mar 2021, 00:47

Hej Ulf o Helene.
Nu blir det många frågor igen...
Tack för mkt bra tips. Visste inte att de var skruvade som original, syns knappt. Är rutorna skruvade inifrån med lite fäste i akrylen utan att gå igenom? Eller är de skruvade utifrån, mest troligt, är hålen då försänkta? Läste på ett annat ställe att man skulle borra upp hålen i rutan minst 1 mm större än skruven/bulten, eftersom solen expanderar rutan mer än plasten vilket annars får rutan att läcka lika förbannat. Den måste alltså kunna röra sig i hålet varma dagar utan att det läcker (bulten/skruven är ju då omgärdade av betyltejp som håller det tätt trots rörelsen).

Hur långt är avståndet mellan skruvarna? Du skrev "klädselbricka" är det en vanlig planbricka eller de kupade brickorna för en försänkt skruvskalle i? Antar du pratar om en 78:a, jag vet inte om 87:an har samma typ av fäste. Kanske bara skruvar i 87:an? Varför vill du ha distans av brickorna?

Tack för tips om plastman i Gbg. Fick tips om en plastfirma i Mölndal, kan dock vara densamma... Bra att rutorna är mörkare än originalet, jag letar nämligen efter mkt svarta så man slipper måla dem svarta på insidan runt om före insättning så inte tejp och skrov lyser igenom efter montaget.

När vi ändå håller på, har du bytt rutan i takluckan fram på 78:an? Tänker även byta den då den krackelerat ordentligt. Är det svårt demontera rutan? De på plastfirman vill inte ha luckan, de demonterar inget, de vill bara ha själva akrylplasten som mall.

Hälsningar
Bengt.

Ulf Andersson
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 12 feb 2021, 18:12

Re: Fönsterbyte.

Inläggav Ulf Andersson » mån 01 mar 2021, 22:22

Hej Bengt
Ja nedanstående mått är från en W 78, men trol samma på W 87
Original är rutorna skruvade med M5 o låsmutter på insidan. De små rutorna har 6 skruva o de stora 8. Detta är vad jag kallar klädselbrickorhttps://www.hjertmans.se/produkter/inredning-da ... gLNu_D_BwE. Man behöver en viss distans mellan glasfiber o plast för att man skall ha en chans att skära loss rutan, om man någonsin vill ha ut den igen. Skruv hålen är 6 mm. Då vi monterade polycarbonatrutor på race-Miatan var skruvhålen 50 % större än skruven. Vet inte om Akrylplast rör sig mindre än polycarbonat plats.
Riktigt att Plastmäster´n ligger i Mölndal, en firma med mkt bra service o rimliga priser. Det finns olika tonings grad att välja på, vi tog den som liknade originalet mest. Har inte gett mig på takluckan men den skulle behöva bytas också
Hälsningar Ulf

Ulf Andersson
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 12 feb 2021, 18:12

Re: Fönsterbyte.

Inläggav Ulf Andersson » tis 02 mar 2021, 19:24

Korrigering: rutorna är skruvade med icke försänkt maskinskruv M 6

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Fönsterbyte.

Inläggav Nr. 52 » tor 15 apr 2021, 18:39

Hej Ulf.
Såg nu detta inlägg här. Vi har ju gått vidare i diskussionen om rutorna på Facebook nya grupp "Winga 78/87".
Kortfattat svar till övriga, rutorna skiljer tydligen mellan olika 78:or, kanske beroende på årsmodell. Min 1980 har som standard 8 mm tjocka plexiglasrutor svagt tonade, med M6x26 skruv. Plastmästar´n i Mölndal har endast en klar och en rökfärgad ruta som är ngt mörkare än original, passar mig bättre.

Några bra länkar vid fönsterbyte www.plastmastarn.se, https://interglas.se/shop/butylband-til ... 1055p.html, https://rostfriskruv.se/maskinskruv/mas ... din-85-a4/.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster