Läckage

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Läckage

Inläggav LHH » lör 11 mar 2006, 20:16

Angående läckage under gummilisten har jag också ett mindre sådant. Lagas detta ifrån utsidan eller räcker det att fylla i tätningsmassa ifrån skrovets insida?
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)

Gäst

Re: Läckage

Inläggav Gäst » tis 20 jun 2006, 20:23

Du tar av listen och drar ihop skrovet med decket och tätar samtidigt springan med exeempelvis sikaflex. Får du problem när du skall sätta tillbaka listen värmer du den med värmepistol på en begränsad yta då den blir mer töjbar.

Lycka till Tälke

Roda
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 22:08

Läckage

Inläggav Roda » ons 30 aug 2006, 22:52

Jag har haft samma problem som du, jag tog ner listen och drog alla skruvar som håller ihop skrov och överbyggnaden (över 100 st)

När jag skulle sätta tillbaka listen andvände jag en lastspännare, som jag knopade fast c:a 1,5 meter in på listen. Andra änden fäste jag i badstegen, sedan spände jag lastspännaren tills hörnet på listen överensstämde med hörnet i aktern på båten. Därefter satte jag listen på plats och tog bort lastspännaren. Sedan gjorde jag likadant på motsvarande sida.
Nu är båten tät förutom fönstret ovanför kaptenskojen.

Hälsningar

Dan

LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Inläggav LHH » sön 17 jun 2007, 10:59

Det visade sig att läckaget kom ifrån otäta fönster. Vattnet (väldigt lite) trängde in mellan skrovet och inredningen för att hamna vid kölen.
När det regnat kunde det vara ca 1 deciliter vatten - inte mycket men oj så enerverande. Efter tätningen har problemet försvunnit - därifrån.

Upptäckte ett läckage mitt på högsta punkten i rufftaket. Det var en skruv till inredningen som gått rakt igenom underifrån! Ett 1-2mm hål kan på "rätt" ställe släppa in mycket vatten. Skruven satt inte i eftersom jag har kablar jag måste koppla i samband med riggning.

Inte en bra lösning att behöva skruva i inredningen för att koppla kablar vid varje arbete med riggen. Får ändras framöver.
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)

LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

mer läckage

Inläggav LHH » lör 21 jul 2007, 23:43

En bra sommar att leta läckage! Fönsterna är täta nu – skall bli spännande att se hur länge (år).
Har upptäckt nytt läckage i vant-fästet till spridarna.
Detta vatten rinner på insidan längs ruffväggen till toan respektive dubbelkojen utan att synas.
Det är två muttrar till varje fäste och du känner fukten direkt med handen. En del av innertaket på toan måste skruvas ner för att fixa babordssidan.

Ett annat mindre läckage har upptäckts i skrovsammansättningen på babords sida i höjd med avrinningen - akter om vantfästena.
I instruktionsboken finns skrivet att man skall ha en kloss som distans till avbärarlisten när man lyfter båten. Kan vara värt att notera!
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 99 och 0 gäster