Vinterförvaring, helt stängt eller ventilation i kajutan?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Vinterförvaring, helt stängt eller ventilation i kajutan?

Inläggav Nr. 52 » lör 09 jan 2010, 00:56

Ett omdebatterat ämne bland båtfolk från år till år... vad är egentligen vettigast?
Helt stängt, säger en del. Ventilation förespråkar andra. Vilket är egentligen rätt, eller har båda rätt?
Om vi fördjupar oss i det mest intressanta, nämligen helt stängd kajuta med Torrbollar eller vägsalt i ett durkslag över en hink för att komma undan kostnadsmässigt (Torrboll ca 120:-/kg, vägsalt ca 4:-/kg inköpt i större säck). Är det stängt slipper vi givetvis få in fukt och snö och ev. mögelpåväxt i vårt kära utrymme där vi andas/sover sommartid. Jag vet en person som t.o.m. tejpar igen ventilationen och sätter igen avloppen för att riktigt täta till kajutan, samt en eller två spänner med vägsalt i durkslag. Tittar till båten någon gång under vintern och tömmer ut vatten som kan bli ca 1 liter under vintern. Tyggardiner får sitta kvar och ingen dålig lukt eller mögelprickar finns vid sjösättning på dessa, rent och snygg kajuta, vad kan man mer begära? Hur funkar nu detta då, jo om man håller undan fukten så denna ligger under 85% luftfuktighet så växer heller inget mögel! Jag hittade en intressant artikel i SXK tekniska sida som handlar om just fukt, som jag kopierat in här nedan och som skrivits av Curt Norstedt, Bromma, 02-09-25.

Citat:
4. Fukt
Det är fuktigt i båtar. När det gäller mögel kan fukten vara ett större problem under vintern när båten är upplagd på land än under sommaren när den ligger i vattnet.

Luften innehåller alltid varierande mängder vattenånga upp till en viss gräns. Överskrids den gränsen faller vattenångan ut som dagg. Varm luft förmår hålla mer vattenånga än kall luft utan att dagg bildas. När varm luft kallnar, t ex på kvällen efter en vacker sommardag, faller därför överskottet ut som dagg. Ett vanligt mått på mängden vatten i luften är den relativa fuktigheten, som, uttryckt i procent, anger hur mycket vatten det finns i luften vid en viss temperatur jämfört med hur mycket det skulle kunna vara innan dagg bildades. Vid daggpunkten är relativa fuktigheten således 100%.

Varm luft kan således ha låg relativ fukt trots att den innehåller mycket vatten och tvärtom kan kall luft ha hög relativ fukt trots att mängden vatten är låg. Under den nordiska vintern ligger relativa fukten i utomhusluften vanligen över 90% men när den luften värms upp inomhus sjunker relativa fukten ofta till under 30% trots att den i båda fallen innehåller lika mycket vatten i absoluta tal. Relativa fukten är ett viktigt begrepp eftersom den avgör hur vi upplever luftens fukt.

Trä och textilier och många andra material är hygroskopiska vilket innebär att de tar upp vatten från fuktig luft. Vattenhalten i t ex trä ställer in sig på en jämvikt med relativa fukten i luften. Träet torkar om luftens relativa fukt är låg men tar i själva verket upp vatten om relativa fukten är hög. Man kan således inte torka trä om relativa fukten är hög i luften utan träet blir tvärtom surare. Likaså gäller det att fuktigt trä höjer luftens relativa fuktighet. Det kan slutligen också nämnas att benägenheten att ta upp fukt ur luften ökar om träet eller textilierna är bemängda med salt, vilket ju mycket väl kan vara fallet i båtar.

Som en tumregel brukar det anges att om luftens relativa fuktighet ligger under 85% växer inte mögel.

Slut citat.

Det skulle vara intressant få höra med andra som har praktiska erfarenheter av detta med stängt eller ventilation.
För den som är mer intresserad lägger jag in länken här: http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/moegbat.htm

Bengt :)

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Re: Vinterförvaring, helt stängt eller ventilation i kajutan?

Inläggav Sinkadus » tis 12 jan 2010, 06:03

Hej Bengt
Jag tillhör dom som stänger all ventilation och placerar ut spänner med durkslag, en i akterruffen och en i salongen. Viktigt är att använda "sommarvägsalt" dvs. kalciumklorid. Jag har kvar alla textilier, dynor, gardiner, mattor etc. och har aldrig upplevt problem. Båten (Winga87) håller sig torr och fin.

Mvh
Janne R

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Vinterförvaring, helt stängt eller ventilation i kajutan?

Inläggav Nr. 52 » tor 14 jan 2010, 11:20

Hej Janne.
Jo, det verkar vara många som stänger till helt enl. de jag pratat med på sistone. Visserligen känns det kanske bäst att ta ur de stora dynorna så ingen främmande lukt fastnar på dem, men kan man slippa plocka ner gardiner m.m. är det ju en klar fördel. Låter du de runda plastventilationerna i taket vara öppna helt eller drar du ner tätningsringen så det sluter tät? En bekant hade ju t.o.m. tätat med tejp runt ventilationen och utloppet för tvättställ m.m., men det kan möjligen kännas överdrivet. Hur gör du?

Hälsning Bengt.

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Re: Vinterförvaring, helt stängt eller ventilation i kajutan?

Inläggav Sinkadus » tor 14 jan 2010, 19:29

Hej igen Bengt

Jag stänger bara ventilerna. Dynorna har jag kvar i båten men ställer dom upp. Givetvis ser jag till att inget vatten står kvar i kölsvinet.

Mvh
Janne

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Vinterförvaring, helt stängt eller ventilation i kajutan?

Inläggav Nr. 52 » tis 13 apr 2010, 23:29

Tack för dina synpunkter Janne, det blir säkert så i fortsättningen för min del med stängt utrymme. Jag trodde denna tråden skulle bli intressant att skriva i eller också håller många på med sina båtar just nu. Det vore intressant med olika synpunkter på detta, med helt stängt eller "genomblås" i kajutan vintertid.

Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Vinterförvaring, helt stängt eller ventilation i kajutan

Inläggav Nr. 52 » tis 04 sep 2012, 19:56

Har testat detta med stängda kajutor och MEGA-torrboll, det verkar vara bästa lösningen.
Skall dock jaga lite salt på Granngården enl. ditt tips Janne, tack för det.
Rent och torrt mitt under kallaste perioden alltså och inget mögel till våren! :D

/Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster