Bränsletanken

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Kentha
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 22:38

Bränsletanken

Inläggav Kentha » sön 14 okt 2007, 22:38

Hej!
Har haft en del gegga i bränsletanken så efter torrsättningen tömde jag tanken på diesel och rengjorde den. Hade tänkt att ha tanken tom tills sjösättningen men blev fundersam efter att pratat med en båtkompis. Han påstår att svetsfogarna i ståltanken rostar om det inte finns bränsle i tanken och detta leder till en läckande tank. Har min båtkompis rätt? Är det någon som vet eller har erfarenhet av detta? Tacksam för svar.

Hälsningar Kentha

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Bränsletank

Inläggav Sune » mån 15 okt 2007, 20:14

Hej Kentha!

Vad gäller tom eller fylld bränsletank så är det väl möjligen så att svetsarna kan rosta om tanken är tom, men om det har någon avgörande betydelse kanske kan diskuteras.
Rent generellt är det ju dock så att tanken bör vara ganska välfylld under vinteruppläggning, ligger båten utomhus blir det ju sannolikt ganska mycket kondens som i sin tur kan innebära att det blir vatten som kommer att ligga kvar i botten på tanken och detta är ju inte bra !

Hälsningar Sune

Kentha
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 22:38

Inläggav Kentha » mån 15 okt 2007, 20:24

Tack Sune för svaret!
Som jag förstår av ditt svar så är det bäst att fylla upp bränsletanken helt med diesel. Då slipper man både kondens och ev sönderrostade svetsfogar.
Hälsningar Kentha

andWal
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 23:07

Re: Bränsletanken

Inläggav andWal » ons 07 jan 2009, 01:38

Hoppar på en äldre tråd i ärendet bränsletank. Någon som vet hur man rengör densamma? Är det knivigt att ta ur den?
Anders Wallentin
Winga 78'an Mione nr. 47

___/)____/)________

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Bränsletanken

Inläggav winga78 » tis 27 jan 2009, 21:56

Har oxå funderat på rengöring av tanken inför nästa säsong. Jag inbillar mig dock att det borde gå att göra utan att demontera tanken(den sitter ju verkligen inbyggd under trappen och allt). Jag hade tänkt skruva loss locket, föra ner en oljesug (samma som när man tömmer motorn) se till att slangen kommer i botten. Sen är det väl bara att suga upp geggan tills det kommer ren diesel. Jag hade tänkt nöja mig med det, behöver man göra mer?
Om man hittar mycket skit i tanken måste man förstås tömma den och göra en rengöring via locket.
Locket är väl ganska stort om jag minns rätt. Det bör väl gå att föra ner en slank arm(?!) och torka upp, ev suga upp de sista föroreningarna med en dammsugarslang. .....eller.....?

Jag har hitills inte haft problem med driftstörningar p.g.a. gegga i tanken (peppar peppar)men man blir ju lite nervös med grösakssoppan som man ska tanka nu för tiden.
Skulle vara intressant att höra erfarenheter från tankrengöring, att ta del av era tankar s.a.s hehehe :mrgreen:

Vi hörs
/sven
Balouette

Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Re: Bränsletanken

Inläggav Roger » sön 01 feb 2009, 14:31

Hej!
Fick motorstopp i en knivig situation pga "geggan" i tanken. Lyckades till sist segla mig ur situationen. Fick då också en del erfarenhet av att man tydligen inte skall segla på storen i hårt väder, utan man skall använda förseglet :?
Hur som helst så monterade jag bort trappsteget och lättade på locket till tanken, jag blev tvungen att ta bort bränsleslangarna ( till o från lopp ) Sedan att suga ur tanken och rengöra den var inget problem, hade tre Jeepdunkar och en 12 volts oljesugpump till jobbet. att skruva tillbaks locket till bränsletanken var heller inget problem, däremot bränsleslangarna, jag lyckades gänga bränsleslangen (till) fel, därav fick jag en droppande sådan. Har nu åtgärdat problemet och lyckats gänga slanganslutningen rätt, det är mkt små gängor där så var försiktig.
Skall nu köpa en tillsats till dieseln som förhindrar tillväxt i tanken.
(Roger)
Winga 78 ägare.

andWal
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 23:07

Re: Bränsletanken

Inläggav andWal » tis 14 apr 2009, 18:27

Nu är tanken min rengjord! :D

Hade en jätteklump sörja i botten av tanken och en tunn beläggning över hela - usch! Pumpade ur med vanlig oljepump/-sug och såg till att få med så mycket av klägget som möjligt redan i sugmomentet och kunde därefter ta det sista med en trasa. Nådde inte hela vägen upp bakom skvalpskyddet men närapå halvvägs (hoppas jag). Rengjorde sedan invändigt med T-sprit och lät stå över natten. Förhoppningsvis dog alla baskilusker av det?! :-)

Slutsats: Mycket nöjd med att jag tog mig "omaket" med detta då jag ingen aning hade om hur det såg ut i min tank. Håller med Roger och har samma plan - kommer inte att tanka utan att ha i tillväxthindrande tillsats i tanken.

Vet du inte när din tank senast gjordes ren - ta en titt - för säkerhets skull!
Anders Wallentin
Winga 78'an Mione nr. 47

___/)____/)________

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Bränsletanken

Inläggav Nr. 52 » ons 08 apr 2020, 22:37

Kollade min tank för några år sedan, ingen påväxt av något, klar fin diesel (dock ngt grönskiftande :lol: ).

Problemet jag upptäckte var att packningen var dålig, fick läckage!
Använde du den gamla eller köpte du ny packning, och i så fall var? Jag sökte men hittade ingen återförsäljare. Förr kunde man "hamra" ut en packning bestående av papp med en kulhammare. Jag vill helst ha en gummipackning för tätning mot dieseln., som dessutom kan användas flera gånger utan problem. Någon som har tips på gummipackning till tanken eller skall man klippa till en själv... var får man tag på gummimaterial i lagom tjocklek?

/Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster