Nya segel, erfarenheter

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Nya segel, erfarenheter

Inläggav winga78 » fre 28 sep 2007, 09:49

Har en Winga78 och planerar att skaffa nya segel.
Tog upp en liknande tråd på Winga 87 sidan(av misstag) och fick en bra dialog med Kalle.
Finns det några fler Wingor med nya segel?
Vore intressant att ta del av era erfarenheter, bl.a blev det bättre, ökad segelyta, bra segelmakare etc.


En specifik fråga är om någon har ökat akterrundan på storseglet, hur mycket och hur ni löst problemet med att seglet slår emot akterstaget.

Selden har ju en s.k. akterlatta som för ut staget men det verkar ju inte kul att behöva slacka på akterstaget vid varje slag.

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » tis 02 okt 2007, 13:36

Hej!
Jag tror inte det ger så mycket att det är värt besväret. Min nya stor har de två översta som fullängdslattor, och akterrundan är ökad något. Har inte märkt några problem ännu. Du har ju peke och rullen sitter på peket om jag tolkat dina tidigare inlägg. Du har en hel del att tjäna där. Ger mer än En 140% genua som är välsydd är det enda försegel du behöver. Kanske skotwincharna är i klenaste laget, Winga 750 har Lewmar 7, lite klent, men jag hade tur och hittade 2 st Lewmar 16 tvåväxlade på blocket för 1500:-, så nu sitter dom där. Skall komplettera med "the wincher", gummiringar som ordnar self-tacking. Hade sådana på förra båten och dom fungerar utmärkt. Har man ordnat det så, blir det en barnlek att hantera fulla genuan. En talja med ordentlig utväxling att sträcka akterstaget är bra att ha för att anpassa buken i storseglet efter omständigheterna.
/Karl-Magnus

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » tis 02 okt 2007, 16:33

Repris! det kom bort en bit i föregående.
Hej!
Jag tror inte det ger så mycket att det är värt besväret. Min nya stor har de två översta som fullängdslattor, och akterrundan är ökad något. Har inte märkt några problem ännu. Du har ju peke och rullen sitter på peket om jag tolkat dina tidigare inlägg rätt. Du har en hel del att tjäna där. Ger mer än vad utökad akterrunda ger. En 140% genua som är välsydd är det enda försegel du behöver. Kanske skotwincharna är i klenaste laget, Winga 750 har Lewmar 7, lite klent, men jag hade tur och hittade 2 st Lewmar 16 tvåväxlade på blocket för 1500:-, så nu sitter dom där. Skall komplettera med "the wincher", gummiringar som ordnar self-tacking. Hade sådana på förra båten och dom fungerar utmärkt. Har man ordnat det så, blir det en barnlek att hantera fulla genuan. En talja med ordentlig utväxling att sträcka akterstaget är bra att ha för att anpassa buken i storseglet efter omständigheterna.
/Karl-Magnus

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Inläggav winga78 » lör 06 okt 2007, 13:01

Tack, Karl-Magnus, för din segelkommentar!
Verkar ok att prova utan extra arrangemang för akterstaget, får se hur det funkar i praktiken. Det kan ju inte bli värre än att akterliket nöts mot akterstaget. Det beror ju på hur mycket segelmakaren vågar öka akterrundan (har fått offert på 15,5 till 16 m2 (original 14m2).

Du har naturligtvis rätt i att genuan med förlängt LP (på peke) kommer att ge mest. 140 % ger ju över 5 meter(!) hos mig eftersom mitt J är 3.76. Vad har du för LP resp bas på genuan?

Har kollat mina winschar, det sitter ett par rejäla (2-växlade tror jag)Barlow 19 med ST(self-tailing)! Vet inte om det är original på Winga 78 eller om det är en uppgradering av tidigare ägare. Funkar i alla fall bra.
Har läst om the winscher, det låter som en smart uppfinning.

Du skrev i något annat forum/tråd att du har bilder på din skotdragning, hur kan jag få del av dom (e-post?) Var bor du förresten, själv bor jag i Västerås.
Avmastning på måndag, upptagning på torsdag, usch va trist!! Brukar f.ö. ta upp med mast men tänkte inspektera och vårda denna gång.

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » sön 07 okt 2007, 13:34

Jag kan e-posta bilderna om jag får din adress, skicka ett PM med adress och berätta även om du har bredband eller ej. Bildfilerna är rätt stora, så om du kör modem så måste jag banta dom. Jag bor i Tyresö, förort till Stockholm. Du har rejäla winchar, kan knappast vara original. På min Winga 750, som är en nerskalad 78-a där dubbelkojen utgått och ersatts av toa, satt det oväxlade Lewmar 7. Min omsydda genua är 14.5 kvm, ursrungligen genua 2 till Winga 78. Under Wingamodeller i det här forumet hittar man Winga 752, och som källa anges sailguide.com men där heter den Winga 750. Troligen kallades dom sista som tillverkades för 752av någon anledning. Ja nu ligger min på land, skall väl jobba lite med den innan vintersömnen.
/Karl-Magnus


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 72 och 0 gäster