Toalett tips

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Toalett tips

Inläggav winga78 » sön 16 sep 2007, 14:19

Är det många som liksom jag har kvar originaltoan (Brydon Boy/Par 59128-0000)?
Då känner ni säkert av det otrevliga problemet med skvättande pump vid hantaget och dålig backventil. Ni har då oxå hört er tillbehörshandlare säga att det inte finns reservdelar(...och att dom gärna säljer en ny toalett)

Lösningen heter RM69! :D Denna holländska toalett har en pump som är näst intill identisk med Brydons! Bara artt byta ut den gamla, funkar jättebra! http://www.byggplast-batprylar.se/Secti ... CatID=5040
Jag köpte f.ö. en komlett RM69 toalett på SeaSea/Byggplast. Det är nämligen så att en ny pump kostar 800:-. medan en komlett toalett (RM69 Standard lättvikt) kostar 795:-. Jag flyttade över pumpen till min gamla Brydon. Mervärdet att köpa komplett toa är att man får ett nytt lock som passar på vår gamla toa, perfekt!

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » tis 18 sep 2007, 18:42

Jodå, och som lök på laxen ett rejält papperstopp i backventilen, så det gick inte att pumpa alls. Hemsegling efter frukost i stället för eftermiddagen. Letade rätt på elkonverteringssatsen som jag hade skaffat tidigare men varit för lat att ta itu med. Inget trevligt jobb att lossa slangen till tanken med tanke på innehållet, var ganska sur på mig själv för att jag skjutit upp jobbet. Tänk vad trevligare det hade varit att vara förberedd, ha pumpat rejält med vatten innan jag började att skruva isär. Nu är det i alla fall klart och fungerar bra. Största fördelen tycker jag är att risken för pappersstopp är borta. Tyvärr är det så att backventiler aldrig är helt täta, läcker mer eller mindre så det kommer tillbaks en del av innehållet i slangen.
Om nu någon funderar att skaffa eltoa, så kan det här vara bra att tänka på. Utloppet från pumpen är 25mm istf 38mm, det följer med en övergång. Snåla inte utan skaffa ny 25mm slang hela vägen, det blir mindre än hälften så mycket som som kan rinna tilbaks. Använd riktig sanitetsslang. Koppla elen via relä och en tryckknapp. En kulkran vid utloppet kan vara en bra ide, om backventilen skulle läcka för mycket kan man stänga den när man lämnar båten. Konverteringssatsen var det kampanjpris på när jag köpte den, ca 1200:-.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Inläggav winga78 » ons 19 sep 2007, 10:14

Hallå Kalle,
Är det så att elkonverteringssatsen till RM69 passar på Brydonbasen på samma sätt som deras pumphus?
Det vore ju suveränt!
Drar eltoan mycket ström? En knapptryckning?
Väcker hela besättningen inklusive närliggande båtar eller :lol: ?

Jag har f.ö. bytt slangar till toan, riktiga sanitetsslangar. Luktfritt på toan nu men kvardröjande kemikalielukt(den gamla typen av saneringsvätska?) från utrymmet där hålltanken sitter.
Har försökt rengöra tankens ytor med exvis klorin, det har blivit bättre men inte bra.
Har du några ideer om detta?

Betr. backventilen, det är ju "gummiproppen" (joker valve) som sitter vid toans utlopp. Den är ju inte så dyr, kanske man skulle kosta på sig att byta den när rengöring av den inte funkar längre, det blir ju enklare nu när man har RMs resrvdelshållning att tiilgå.

PS;kommer inte ihåg och törs inte kolla med risk för att förlora detta alster, är du med på segeltråden i detta forum?

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » ons 19 sep 2007, 15:33

Den konverteringssatsen jag har är inte till RM69, utan en helt ny underdel som man sätter sin gamla porslinsskål på. Du kan se den här.
http://www.bryggan.nu/ovrigt/regist07/a ... a%2081.pdf Art nr04200.
Jag såg i Sea sea katalogen att det finns en rm69 konvertering som också verkar interessant, den skiljer sig från den som jag har genom att både spol- och avfallspump är impellerpumpar med kniv på avfallsdelen, men min har impeller till spolning och centrifugalpump som även maler på avfallssidan. En fördel med impeller på utloppet är att en sådan vanligtvis inte släpper tillbaka vätska när den står stilla, medan en centrifugalpump är öppen när den står stilla, så backventilen får bära hela bördan.
Jag kommer nog att sätta dit en kulkran på utloppet för att vara säker, är ju iallafall bra att ha om man skall jobba med muggen.
Säg att en spolning tar max 5s, det gäller ju att inte fylla onödigt med vatten i hålltanken. Punpen drar väl en 10A. 10*5=50 dvs 50As, 50/3600=0,0139 dvs 0,0139Ah. Så det är ingen risk att man tar för mycket ur batterierna.
Ljudnivån tycket jag inte är besvärande på den pumpen jag har, den är i allafall tystare än tömmningspumpen jag hade i min förra båt. Jo jag tror att det var det här forumet jag ventilerade segel, törs inte backa och titta efter.
Hoppas du har fått svar på dina frågor.
/Karl-Magnus

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » ons 19 sep 2007, 16:56

Jag glömde kommentera klorintvätten. Jag tror att du bör tvätta alla åtkomliga ytor i utrymmet där tanken sitter. Kolla även avluftningsslangen, att den är fräsch och även den diffusionstät och att den inte slutar nånstans inombords.
/Karl-Magnus


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 67 och 0 gäster