Motorbyte.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Motorbyte.

Inläggav Roger » lör 15 sep 2007, 14:53

Kan meddela att nu är min båt inne på varv för ett motorbyte, finns det någon som går i dessa funderingar så finns jag här för frågor.
Roger
Winga 78 ägare.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Inläggav winga78 » tor 20 sep 2007, 10:27

Hej Roger, välkommen som wingaägare; du har gjort ett bra val!

Fråga ang. motorbyte:
-Varför byter du?
-Till vad byter du?
-Fördelar, kostnad(ungefär)?

Rapportera gärna hur det blev, får du båten innan denna säsong är slut?
Jag investerar f.n. i byte av dynor/klädsel (från original grönbrunrandiga) och troligen nya segel, gillar bäst att segla.
mvh,sven

Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Inläggav Roger » tor 20 sep 2007, 17:16

Hej!
Winga 78!
Anledningen till bytet är den att motorn började gå varm för mig och så ryker den av attan, jag pratade med mkt folk innan om renovering av den gamla men ingen rekomenderade att göra det. Det skulle bli för dyrt och jag skulle sitta kvar med en gammal motor som blir svårare o svårare att få delar till. Jag känner att i en sådan här båt är motorn av största vikt och jag vill kunna lita på motorn. Jag seglar gärna själv men använder också gärna motorn.
Jag byter till en trecylindrig Volvo Penta på ca trettio hk den heter D1-30.
Kostnaden vågar jag knappt berätta om men eftersom jag köpte båten billigt så ligger motor kostnaden med i min planering ( trots det blev det dyrare än beräknat ) Motorn kostar 82.000 och bytet ca 28,000.
Det blir inga julklappar i den här familjen i år :lol:
Jag hoppas det kommer att vara värt det. Min förhoppning är ju att motorn blir tystare och kanske lite bränslesnålare.
Jag passar även på att plasta igen de två länshålen i motorrummet när det ändå plastas därnere.
Det skall bli spännande att provköra motorn snart. Det hela kommer förhoppningsvis att vara klart nästa vecka.
Jag passade på att få en badbrygga och en ny värmare installerad när båten ändå var inne. ( Dyrt som F-N det också ).
Jag skall till Thailand i vinter och ämnar köpa nya segel därnere, får jag bara läckorna i båten tätade ( se Läckage igen) så kommer det förhoppningsvis att bli en höjdarsommar nästa säsong.
RT
Winga 78 ägare.

Erland
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 10:47
Ort: Erland

Re: Motorbyte.

Inläggav Erland » sön 25 nov 2007, 21:27

Roger skrev:Kan meddela att nu är min båt inne på varv för ett motorbyte, finns det någon som går i dessa funderingar så finns jag här för frågor.
Roger
Hur långt hade din gamla gått på mätarn.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 82 och 0 gäster