Byte av styrwiren på 78:an.
Byte av styrwiren på 78:an.
Startar en mer renodlad tråd gällande byte av styrwiren. Viss text tagen från tråd "Glapp i ratten".
Våren -13 kom oerhört sent, så sent att man hann knappt sätta igång med båten förrän den skulle sjösättas...
Nu skall styrwiren bytas även om båten numera är sjösatt. Är det någon som har kunskaper på området är jag tacksam för tips.
1.
Först hängde det upp sig vid demont av ratten p.g.a. autopiloten som är monterad innan jag köpte båten. Det är en äldre modell av Autohelm med svart plastkrans innanför ratten. Helt solklart är det inte hur demont. skall ske av ratten för att kunna komma åt att ta loss styrhuset innanför panelen, då kransen sitter monterad emellan ratt och panel. Skall försöka läsa på lite hur denna anordning skall demonteras utan att skada plasten, reservdelar kan vara svåra att få idag.
Tillägg 2013-05-02: Har kontaktat Raymarin Sverige AB, som är återförsäljare för Autohelm. Det är bara att dra av (ev. med avdragare som i mitt fall) ratten, därefter följer den runda motorn och den runda tappen med ut. Detta skall praktiseras nu till helgen då jag lånat en avdragare. Återkommer med slutresultatet inom några veckor då ny styrwire är inköpt och monterad.
2.
När man följer det röda styrwirehöljet går detta ner i SB akterkojs underrede från utrymmet där Webastovärmaren står, där ligger wiren ihop med all annan elektronik i en stor svag sväng ner mot durkens nedersta del i en halvcirkel, innan den svänger upp igen och in genom hålet fram till det aktre fästet vid hjärtstocken/plungen. Gjorde en uppskattad mätning på plats av styrwirens totala längd, fick fram ca drygt 5 meter. Detta skulle man säkert kunna minska med ca 1 meter så wiren inte går i en ½-cirkel bland elektroniken ner till nederdelen av durken. Frågan är om någon har erfarenhet att ha bytt styrwiren till en 78:a, och om wiren då gick/går i en båge ner till durkens nederdel?
Misstänker att detta inte är någon standardmontering, utan wiren har nog bytts för flera 10-tals år sedan... Skulle ta ett kort på halvcirkeln, men beskriver läget istället.
Målet är att kunna ensamsegla med Wingan utan att behöva koppla loss ratten. En annan (Winga 87) hade inga problem med detta utan seglade med ratten inkopplad genom att hur lätt som helst endast styra med rodret, så ratten följde med. Antar att konstruktionen här är densamma på båda båttyperna...
Intressant veta om dels, andra 78:or är lika tröga med att vrida på roderkulten, MED ratten inkopplad och
dels, om den röda styrwiren går ner i en halvcirkel ner till botten under all elektronik under SB akterkoj?
Mvh
Bengt.
Våren -13 kom oerhört sent, så sent att man hann knappt sätta igång med båten förrän den skulle sjösättas...
Nu skall styrwiren bytas även om båten numera är sjösatt. Är det någon som har kunskaper på området är jag tacksam för tips.
1.
Först hängde det upp sig vid demont av ratten p.g.a. autopiloten som är monterad innan jag köpte båten. Det är en äldre modell av Autohelm med svart plastkrans innanför ratten. Helt solklart är det inte hur demont. skall ske av ratten för att kunna komma åt att ta loss styrhuset innanför panelen, då kransen sitter monterad emellan ratt och panel. Skall försöka läsa på lite hur denna anordning skall demonteras utan att skada plasten, reservdelar kan vara svåra att få idag.
Tillägg 2013-05-02: Har kontaktat Raymarin Sverige AB, som är återförsäljare för Autohelm. Det är bara att dra av (ev. med avdragare som i mitt fall) ratten, därefter följer den runda motorn och den runda tappen med ut. Detta skall praktiseras nu till helgen då jag lånat en avdragare. Återkommer med slutresultatet inom några veckor då ny styrwire är inköpt och monterad.
2.
När man följer det röda styrwirehöljet går detta ner i SB akterkojs underrede från utrymmet där Webastovärmaren står, där ligger wiren ihop med all annan elektronik i en stor svag sväng ner mot durkens nedersta del i en halvcirkel, innan den svänger upp igen och in genom hålet fram till det aktre fästet vid hjärtstocken/plungen. Gjorde en uppskattad mätning på plats av styrwirens totala längd, fick fram ca drygt 5 meter. Detta skulle man säkert kunna minska med ca 1 meter så wiren inte går i en ½-cirkel bland elektroniken ner till nederdelen av durken. Frågan är om någon har erfarenhet att ha bytt styrwiren till en 78:a, och om wiren då gick/går i en båge ner till durkens nederdel?
Misstänker att detta inte är någon standardmontering, utan wiren har nog bytts för flera 10-tals år sedan... Skulle ta ett kort på halvcirkeln, men beskriver läget istället.
Målet är att kunna ensamsegla med Wingan utan att behöva koppla loss ratten. En annan (Winga 87) hade inga problem med detta utan seglade med ratten inkopplad genom att hur lätt som helst endast styra med rodret, så ratten följde med. Antar att konstruktionen här är densamma på båda båttyperna...
Intressant veta om dels, andra 78:or är lika tröga med att vrida på roderkulten, MED ratten inkopplad och
dels, om den röda styrwiren går ner i en halvcirkel ner till botten under all elektronik under SB akterkoj?
Mvh
Bengt.
Re: Byte av styrwiren på 78:an.
HEJ ALLA, NU KOMMER SVAREN!
1.
Efter att ha tagit loss ratten med en avdragare (2-benad bäst) lossade både ratt och autostyrningkrans med motor (vilken satt fast på rattens baksida) och följde med snällt ut. Efter att med lätt våld bänt isär själv autostyrningen (här var det lite "svettigt" så inga plastsprickor/kras skulle uppstå, då inga reservdelar finns att få idag enl. Raymarin) så kunde jag se en av anledningarna till att styrningen gick trögt. Det var skruvskallar som tog emot i den andra rörliga plasthalvan som bromsade en hel del. Borrade ner halsarna ca 2 mm där skruvarna skall sitta och kommer på så sätt längre ner i sina resp. halsar. Avståndet ökade nu mellan de båda plasthalvorna som därmed går fria från varandra och allt löper lätt. Detta problemet kanske bara fanns på min båt då autostyrningens skruvskallarna gick emot den rörliga plasthalvan, ett förmodat felmontage från början.
2.
Min wire var exakt 4,8 m lång och gjorde en onödig krök ner i botten på SB akterkoj invid all elektronik, vilket är fel då varje krök på wiren givetvis innebär en ytterligare tröghet. Mätte hur lång min wire skulle vara, fick fram 4.0 m. De längder som finns att tillgå är antingen 3.9 m eller 4.2 m. fick rådet att ta 3.9 m vilket jag gjorde. Den blev faktiskt lite för kort så jag fick såga av en del av hörnet vid akterkojen men det gjorde inget och dessutom går wiren ännu rakare nu. Men byter ni så ta gärna 4.2 m så slipper ni såga upp ett jack i SB liggbräda för kojen. När jag kollade upp den gamla wiren genom att lägga ut den rak på bryggan, gick den hur lätt som helst att dra fram och åter i sitt hölje, ingen rost här inte som jag trodde. Alltså är det antal kurvor/svängar vid monteringen som gör dess tröghet. Glappet nu då? Jo, i roderkvadrantens hål där plungen skall snäppa in vid rattdrift, så glappar det lite troligen av förslitning men det bör även vara visst glapp så plungen lätt hoppar in. Detta "lilla" glapp samt det "lilla" glapp som finns mellan kugghjulen inne i styrväxeln bakom ratten, gör totalt ute i ytterdelen på ratten ett glapp på ca 2-3 cm. Detta är enl. anvisning helt normalt, vilket kändes oerhört skönt att veta då jag ett tag trodde allt kunde släppa vid hård beslastning ex. i oväder.
Genom dessa två fel ovan, blev det totalt en kraftig tröghet, att man knappast kunde förflytta roderkulten åt något håll.
Idag behöver jag inte mer koppla ifrån ratten när jag seglar (även om en liten tröghet finns kvar med ratt inkopplad).
Speciellt vid ensamsegling var det många moment att genomföra när ratt skulle kopplas till/från i samband med halning av segel, starta motorn m.m.
Till sist önskas alla en härlig sommar
1.
Efter att ha tagit loss ratten med en avdragare (2-benad bäst) lossade både ratt och autostyrningkrans med motor (vilken satt fast på rattens baksida) och följde med snällt ut. Efter att med lätt våld bänt isär själv autostyrningen (här var det lite "svettigt" så inga plastsprickor/kras skulle uppstå, då inga reservdelar finns att få idag enl. Raymarin) så kunde jag se en av anledningarna till att styrningen gick trögt. Det var skruvskallar som tog emot i den andra rörliga plasthalvan som bromsade en hel del. Borrade ner halsarna ca 2 mm där skruvarna skall sitta och kommer på så sätt längre ner i sina resp. halsar. Avståndet ökade nu mellan de båda plasthalvorna som därmed går fria från varandra och allt löper lätt. Detta problemet kanske bara fanns på min båt då autostyrningens skruvskallarna gick emot den rörliga plasthalvan, ett förmodat felmontage från början.
2.
Min wire var exakt 4,8 m lång och gjorde en onödig krök ner i botten på SB akterkoj invid all elektronik, vilket är fel då varje krök på wiren givetvis innebär en ytterligare tröghet. Mätte hur lång min wire skulle vara, fick fram 4.0 m. De längder som finns att tillgå är antingen 3.9 m eller 4.2 m. fick rådet att ta 3.9 m vilket jag gjorde. Den blev faktiskt lite för kort så jag fick såga av en del av hörnet vid akterkojen men det gjorde inget och dessutom går wiren ännu rakare nu. Men byter ni så ta gärna 4.2 m så slipper ni såga upp ett jack i SB liggbräda för kojen. När jag kollade upp den gamla wiren genom att lägga ut den rak på bryggan, gick den hur lätt som helst att dra fram och åter i sitt hölje, ingen rost här inte som jag trodde. Alltså är det antal kurvor/svängar vid monteringen som gör dess tröghet. Glappet nu då? Jo, i roderkvadrantens hål där plungen skall snäppa in vid rattdrift, så glappar det lite troligen av förslitning men det bör även vara visst glapp så plungen lätt hoppar in. Detta "lilla" glapp samt det "lilla" glapp som finns mellan kugghjulen inne i styrväxeln bakom ratten, gör totalt ute i ytterdelen på ratten ett glapp på ca 2-3 cm. Detta är enl. anvisning helt normalt, vilket kändes oerhört skönt att veta då jag ett tag trodde allt kunde släppa vid hård beslastning ex. i oväder.
Genom dessa två fel ovan, blev det totalt en kraftig tröghet, att man knappast kunde förflytta roderkulten åt något håll.
Idag behöver jag inte mer koppla ifrån ratten när jag seglar (även om en liten tröghet finns kvar med ratt inkopplad).
Speciellt vid ensamsegling var det många moment att genomföra när ratt skulle kopplas till/från i samband med halning av segel, starta motorn m.m.
Till sist önskas alla en härlig sommar
Re: Byte av styrwiren på 78:an.
Hej,
Jag bytte styrwire förra året (köpt av Comstedt Göteborg). Dom sa att den skulle passa men tyvärr blev slaglängden ca 30 grader mindre vilket kraftigt försämrade manövrering i trånga hamnar. Så jag fick reparera den gamla wiren. Se tråd "Ratten fastnat" förra sommaren
viewtopic.php?f=4&t=325&p=1022&hilit=ratt#p1022.
Du kanske ska kolla att du får fullt roderutslag med ratten inkopplad.
Min erfarenhet efter att ha monterat och demonterat samt lagat den gamla wiren är att längden på höljet och hur det förläggs inte har någon avgörande betydelse. Höljet är mycket stabilt, stålwirearmerat och fodrat med teflonhölje längst in mot själva wiren. Man kan dra ut hela wiren och smörja upp den om man vill. Det viktiga är slaglängden på wiren, d.v.s. att rodret verkligen går till sina ändpunkter vid max rattvridning.
Att det går trögt att styra med pinnen med ratten inkopplad beror nog mest på den korta hävstången på rodret. Det är ju den som skall överföra kraften från wiren till växellådan bakom ratten. Det går ju dessutom "fel" väg genom växellådan.
Min roderpinne går också trögt med ratten inkopplad trots all fix.
Jag bytte styrwire förra året (köpt av Comstedt Göteborg). Dom sa att den skulle passa men tyvärr blev slaglängden ca 30 grader mindre vilket kraftigt försämrade manövrering i trånga hamnar. Så jag fick reparera den gamla wiren. Se tråd "Ratten fastnat" förra sommaren
viewtopic.php?f=4&t=325&p=1022&hilit=ratt#p1022.
Du kanske ska kolla att du får fullt roderutslag med ratten inkopplad.
Min erfarenhet efter att ha monterat och demonterat samt lagat den gamla wiren är att längden på höljet och hur det förläggs inte har någon avgörande betydelse. Höljet är mycket stabilt, stålwirearmerat och fodrat med teflonhölje längst in mot själva wiren. Man kan dra ut hela wiren och smörja upp den om man vill. Det viktiga är slaglängden på wiren, d.v.s. att rodret verkligen går till sina ändpunkter vid max rattvridning.
Att det går trögt att styra med pinnen med ratten inkopplad beror nog mest på den korta hävstången på rodret. Det är ju den som skall överföra kraften från wiren till växellådan bakom ratten. Det går ju dessutom "fel" väg genom växellådan.
Min roderpinne går också trögt med ratten inkopplad trots all fix.
Balouette
Re: Byte av styrwiren på 78:an.
Hej.
Precis denna effekt har jag också upptäckt. På Comstedt upplyste de mig om att jag kommer att få ca 30 grader mindre rattutslag (förmodligen för att du kanske upplyst dem om denna egenskap...). Bra, tänkte jag att bara behöva vrida ex. totalt 3 varv istället för ca 3,5 på ratten från båda ytterlägena. Men vid test visade sig som du säger, jag fick fullt utslag då jag för rorkulten åt babord, men "tappade" ca 10-15 cm åt styrbord, mätt längst ut på rorkulten. Alltså kunde jag inte svänga mina 90 grader in på min båtplats utan fick göra en backning, det var inte så bra. Förstår att du har vissa problem i gästhamnar. Men jag sitter i en annan sits, troligen har en tidigare ägare bytt wiren av någon anledning och då köpt en för lång wire, den var 4.80 m medan 78:an endast behövde 4.0 m. Dessa nästan 1 meter extra wire medförde att wiren låg i en halvcirkel invid all elektronik, något som gjorde det nästan omöjligt att svänga med rorkulten. Detta för att utväxlingen går "bakvägen" som du skriver. Jag vill därför inte byta tillbaka till den gamla wiren, utan den får tyvärr kastas även om det inte är några fel på den. Ombyggnadssatsen var inte heller någon finess, mer en nödlösning tycker jag.
Men ca 50% lättare att svänga med rorkulten (med ratt inkopplad) är det nu med rätt wirelängd, tyvärr återstår ca 35% tröghet och det har att göra med min autostyrning som ändå "bromsar" ratten något i frikopplat autoläge. Har plockat ner och tagit isär autostyrningen, filat upp ytorna som trycker mot varandra (troligen är det de 7 plasthjulen som låser mot den andra plasthalvan). Har köpt Teflonspray och återmonterar autostyrningen imorgon, hoppas det hjälper något. Men de kanske ca 10% tröghet som kan kvarstå, det får jag leva med då jag ändå kommer att dra upp plungen (frikoppla) ratten vid ensamsegling, något jag först tänkte slippa men inser att det inte är så bra att segla 'även med en mindre belastning av rorkultsinfästning. Denna infästning skall jag förresten borra upp och sätta dit två genomgående bultar, då träskruvarna släpper efter ett tag. Kanske en bogpropeller är en lösning ... haha.
/Bengt.
Precis denna effekt har jag också upptäckt. På Comstedt upplyste de mig om att jag kommer att få ca 30 grader mindre rattutslag (förmodligen för att du kanske upplyst dem om denna egenskap...). Bra, tänkte jag att bara behöva vrida ex. totalt 3 varv istället för ca 3,5 på ratten från båda ytterlägena. Men vid test visade sig som du säger, jag fick fullt utslag då jag för rorkulten åt babord, men "tappade" ca 10-15 cm åt styrbord, mätt längst ut på rorkulten. Alltså kunde jag inte svänga mina 90 grader in på min båtplats utan fick göra en backning, det var inte så bra. Förstår att du har vissa problem i gästhamnar. Men jag sitter i en annan sits, troligen har en tidigare ägare bytt wiren av någon anledning och då köpt en för lång wire, den var 4.80 m medan 78:an endast behövde 4.0 m. Dessa nästan 1 meter extra wire medförde att wiren låg i en halvcirkel invid all elektronik, något som gjorde det nästan omöjligt att svänga med rorkulten. Detta för att utväxlingen går "bakvägen" som du skriver. Jag vill därför inte byta tillbaka till den gamla wiren, utan den får tyvärr kastas även om det inte är några fel på den. Ombyggnadssatsen var inte heller någon finess, mer en nödlösning tycker jag.
Men ca 50% lättare att svänga med rorkulten (med ratt inkopplad) är det nu med rätt wirelängd, tyvärr återstår ca 35% tröghet och det har att göra med min autostyrning som ändå "bromsar" ratten något i frikopplat autoläge. Har plockat ner och tagit isär autostyrningen, filat upp ytorna som trycker mot varandra (troligen är det de 7 plasthjulen som låser mot den andra plasthalvan). Har köpt Teflonspray och återmonterar autostyrningen imorgon, hoppas det hjälper något. Men de kanske ca 10% tröghet som kan kvarstå, det får jag leva med då jag ändå kommer att dra upp plungen (frikoppla) ratten vid ensamsegling, något jag först tänkte slippa men inser att det inte är så bra att segla 'även med en mindre belastning av rorkultsinfästning. Denna infästning skall jag förresten borra upp och sätta dit två genomgående bultar, då träskruvarna släpper efter ett tag. Kanske en bogpropeller är en lösning ... haha.
/Bengt.
Re: Byte av styrwiren på 78:an.
Tyvärr har jag fått ett svårlöst problem på halsen med den korta svängradien med den nya wiren. Den gamla är som sagt slängd. Om jag mäter på rorkultens ytterlägen så går rorkultens spets fram till vinkeln i relingssarjen vid losskopplad rattstyrning, men med inkopplad rattstyrning stannar rorkultens ytterspets ca 20 cm ifrån det tidigare ytterläget på båda sidorna. Detta resulterar givetvis i att jag inte får fullt roderutslag med rattstyrningen inkopplad, gissar att båten då endast girar med ca 70% år båda hållen.... FAN!
Hur löser man då detta problem då gamla wiren är kastad och knappast kan återlämna den nya (begagnade) wiren efter sommarens övningar. Ja det får bli ett olöst problem t.v.
Får fundera på detta till nästa sommar. Man blir irriterad över att marknaden inte har detaljer som stämmer, utan "hjulet skall behöva uppfinnas" en gång till!
Några idéer finns dock:
Borra nytt hål längre in på rodrets hävarm, men då blir det troligen en trögare styrning igen...
Svetsa på en förlängning på innerwirens ytterände i aktern, ej säkert detta passar i det nya höljet...
Skaffa hydralstyrning...
Skaffa bogpropeller...
Återkommer förhoppningsvis i frågan!
/Bengt.
Hur löser man då detta problem då gamla wiren är kastad och knappast kan återlämna den nya (begagnade) wiren efter sommarens övningar. Ja det får bli ett olöst problem t.v.
Får fundera på detta till nästa sommar. Man blir irriterad över att marknaden inte har detaljer som stämmer, utan "hjulet skall behöva uppfinnas" en gång till!
Några idéer finns dock:
Borra nytt hål längre in på rodrets hävarm, men då blir det troligen en trögare styrning igen...
Svetsa på en förlängning på innerwirens ytterände i aktern, ej säkert detta passar i det nya höljet...
Skaffa hydralstyrning...
Skaffa bogpropeller...
Återkommer förhoppningsvis i frågan!
/Bengt.
Re: Byte av styrwiren på 78:an.
Nu har jag svaret![/b]
Borrade idag nytt hål 5 cm närmare hjärtstockens centrum på roderhävarmen. Innan dess hade jag märkt upp på sargen var rorkulten befann sig, dels innan det nya hålet då jag hade ca 70% styrning (märkt 1 på vit tejp) med den nyköpta wiren med den nya kortare innelängden på wiren, dels det nya läget efter nytt borrat hål med ca 90% styrning (märkt 2 på vit tejp) och dels var rorkulten hamnar med bortkopplad rattstyrning (märkt 3 på vit tejp). Blev enormt glad när det fungerade även i praktiken som jag tänkt. Dessa 5 cm på roderhävarmen gjorde att ratten kunde vridas ytterligare ett kvarts varv innan stopp och detta resulterade i ca 25 cm längre väg för rorkulten mot ytterkanten (se märktejpar 1 och 2), och därmed utökad svängradie till ca 90%. Fler positiva resultat:
Någon uppkommen tröghet vid ratten uppstod ej. Ratten var lika lätt att vrida runt som tidigare, drog runt ratten med pekfingret utan ytterligare märkbar tröghet.
Kunde dra rorkulten från sida till sida med rattkopplingen i, ingen ytterligare tröghet fanns utan ratten följde med relativt lätt som tidigare.
Mindre rattvarv kunde konstateras, nu blev det från sida till sida 2,5 rattvarv (tidigare var det ca 3,5 rattvarv med den ursprungliga wiren, tror jag).
Om någon annan står i begrepp att byta sin styrwire så har ni lite uppgifter här att studera och praktisera
/Hälsning Bengt.
Borrade idag nytt hål 5 cm närmare hjärtstockens centrum på roderhävarmen. Innan dess hade jag märkt upp på sargen var rorkulten befann sig, dels innan det nya hålet då jag hade ca 70% styrning (märkt 1 på vit tejp) med den nyköpta wiren med den nya kortare innelängden på wiren, dels det nya läget efter nytt borrat hål med ca 90% styrning (märkt 2 på vit tejp) och dels var rorkulten hamnar med bortkopplad rattstyrning (märkt 3 på vit tejp). Blev enormt glad när det fungerade även i praktiken som jag tänkt. Dessa 5 cm på roderhävarmen gjorde att ratten kunde vridas ytterligare ett kvarts varv innan stopp och detta resulterade i ca 25 cm längre väg för rorkulten mot ytterkanten (se märktejpar 1 och 2), och därmed utökad svängradie till ca 90%. Fler positiva resultat:
Någon uppkommen tröghet vid ratten uppstod ej. Ratten var lika lätt att vrida runt som tidigare, drog runt ratten med pekfingret utan ytterligare märkbar tröghet.
Kunde dra rorkulten från sida till sida med rattkopplingen i, ingen ytterligare tröghet fanns utan ratten följde med relativt lätt som tidigare.
Mindre rattvarv kunde konstateras, nu blev det från sida till sida 2,5 rattvarv (tidigare var det ca 3,5 rattvarv med den ursprungliga wiren, tror jag).
Om någon annan står i begrepp att byta sin styrwire så har ni lite uppgifter här att studera och praktisera
/Hälsning Bengt.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster