Motorbyte

Här kan övriga ämnen som berör Winga 87 diskuteras
Asbjörn Norling
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 sep 2012, 17:26

Motorbyte

Inläggav Asbjörn Norling » sön 14 sep 2014, 11:27

Har någon erfarenhet av motorbyte?????

Jag går i tankarna att byta till en ny motor i vinter.
Önskar därför lite synpunkter på detta, motortyp, behålla drev?.
Ombyggnad av motorbädd - känns lite problematiskt.

Seglarhälsningar Asbjörn

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Motorbyte

Inläggav aenea » ons 17 sep 2014, 21:29

Hej Asbjörn.
Vintern 2009/10 bytte jag motor i min Winga 87. Jag var i valet mellan en Vetus eller Solé disel. Samma grundkonstruktion. Mitsubishi industridiesel. Jag bestämde att vänta på första höstkampanj och nappa på den.
Det blev en Vetus, M4-15. Det är en fyrcylindrig motor på 33 hk med samma varvtal som den gamla, VP MD17. Jag hade hjälp av en motorguru men gjorde en del själv. Drevet är 110 S som jag behöll. Det verkade fungera bra.
Efter att ha tagit bort stålbågen ( tror det är något grundstötningsskydd för motorn) kunde jag montera fyra kraftiga ubalkar på själva plastbädden. De är olika höga, c:a 1 dm och kanske 2 dm långa. Grovleken på godset är nog 1 cm.

Detta gjordes på hösten alldeles innan det blev full vinter. På våren återupptog vi arbetet och riktade in motorn, monterade elkablage, ny avgasslang med stort vattenlås ( Vetus stora med vridbara slangfästen ), nytt sjövattenfilter, ny Martecs vakumventil. Det blev ett antal timmars arbete men det var det värt.
Provkörningen utföll med belåtenhet. Det gamla drevet och propeller verkar trivas ihop med nya motorn. Jag marschar c:a 1800 - 2000 varv beroende på väder. Farten ligger då på dryga 6,5 knop. En fart som jag tycker passar båt och motor bra.

Det är i stora drag hur jag gjort. Det finns säkert andra bra motoralternativ och sätt att byta motor.

mvh

Krister Öhlin


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster