Hydraulstyrning

Här kan övriga ämnen som berör Winga 87 diskuteras
aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Hydraulstyrning

Inläggav aenea » sön 03 nov 2013, 23:16

Hej alla Winga ägare.
Jag äger en 87:a sedan fem år tillbaka. Jag har bytt ut mycket i båten, bla till ny motor.
Nu står jag inför jobbet att byta ut min glappande styrning till något nytt, funderar på hydraulstyrning.
Är det någon som bytt styrning ( hydraulstyrning ) och har några erfarenheter att dela med sig av. Jag tänker
på fabrikat, storlek och eventuella okända svårigheter.

Med vänlig hälsning

Krister Öhlin/Aenea

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Hydraulstyrning

Inläggav Sune » fre 22 nov 2013, 14:16

Hej Krister !

Jag har bytt styrning i min W 87 för några år sedan med mycket gott resultat.
Den styrning jag har monterat är levererad av Sleipner AB, men inköpt på Hjertmans.
Arbetet att byta till hydraulstyrning var väl inte helt okomplicerat, men med lite tålamod så blev det till slut klart.
Jag har dessutom kopplat ihop styrningen med Raymarine autopilot och bara detta är helt underbart kompletterat med en trådlös fjärrmanöver så sitter man bekvämt i sittbrunnen och styr !
Om du är intresserad så finns min båt än så länge kvar i Göteborg, den står nu till salu då jag har bytt båt (efter 30 år i min ägo) !
Hör av dig om di vill ha mer info.

Hälsningar

Sune

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Hydraulstyrning

Inläggav aenea » ons 27 nov 2013, 21:45

Hej Sune.
Tack för svaret och erbjudandet om påseende av din båt. Jag bor lite väl långt därifrån, Stockholmstrakten, så jag stannar nog hemma.
Jag har fnv sannolikt originalstyrning, Teleflex eller liknande. Den är mycket glapp. Den måste bytas innan något händer. Jag har haft hydraulstyrning i en annan båt och var nöjd med det. Det blir nog hydraulstyrning även i denna båt. Vilket fabrikat vet jag inte i skrivande stund. Sleipner som Sune nämner känns som att det är ett kvalitémärke. Jag ska även montera en bypassventil så att jag kan använda rorkulten. Jag har idag en Authelm 2000
på kulten och det fungerar utmärkt. Jag gillar att segla och sitter mycket sällan under tak och styr med ratt. Endast vid regn och passage in och ut ur hamnområden så sitter jag vid ratten. Båten är ju en härlig seglare.
Det är roligt att segla om segelbåtar som enligt lystabellen ska vara snabbare än Winga 87.

Fråga till Sune. Har du monterat en bypassventil? Jag tänker på hur mycket lättare det blir när hjärtstocken i stort sett blir frikopplad.

Kan också nämna att jag bytt motor i båten, hösten/vintern 2009-10. Det blev en Vetus M4-15. Jag hade undersökt marknaden dessförinnan och hade klart för mig vilka alternativ som fanns. Jag bestämde mig för att köpa den motor som först såldes till höstpris. Och det blev Vetusen. Den är 4-cylindrig på 33 hk, 3000 maxvarv. Jag behöll S-drevet. Det finns adaptersatser så det passar. Jag kunde behålla plastbaljan under motorn och sedan modifiera motorfästena i form av kraftiga ubalk. Jag chansade på att behålla den 2bladiga foldingpropellern. Det blev en spännande vår med första provturen. Det känns som att motorn är gjord för denna båt. Motorn går
mycket tyst och håller en behaglig marschfart på 6,5 knop vid 2000 varv.

Hälsningar
Krister


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster