Höj o sänkbart bord i förruffen

Här kan övriga ämnen som berör Winga 87 diskuteras
aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Höj o sänkbart bord i förruffen

Inläggav aenea » mån 29 dec 2008, 22:14

Köpte en Winga 87 i höstas. Förra ägaren har breddat de två främre kojerna i förruffen och har tagit bort det fasta bordet. Jag vill ändå ha ett höj och sänkbart bord med utgångspunkt från maststöttan. Om jag kan sänka bordet kan jag kanske få till en skön dubbelkoj på natten och ett mindre bord under dagen. Är det någon som gjort detta eller vet om någon?

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Höj o sänkbart bord i förruffen

Inläggav Sune » mån 29 dec 2008, 23:24

Hej !

Jag har monterat bort bordet i ruffen samtidigt som jag lade in spårad plywood som durk (var mycket trött på mattan), då var jag ju tvungen att demontera maststöttan för att få en hel skiva på durken !
Något bord har ännu ej kommit på plats, men planerna är att skruva fast en genua/skotskena (finns ju i lite olika modeller) på framkanten av maststöttan och montera ett fäste för Lagunbord på en "skotvagn" som kan skjutas upp/ner.
Jag har idag två alternativa Lagunbord som kan användas på fler platser ombord !
Lovar att återkomma när montage har skett med några bilder - och om det fungerar som det är tänkt !

Hälsningar Sune

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Höj o sänkbart bord i förruffen

Inläggav aenea » tor 01 jan 2009, 15:00

Hej.
Tack för ditt svar. Ska fundera på din idé och jobba vidare på den. Avvaktar även hur du lyckas.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Höj o sänkbart bord i förruffen

Inläggav winga78 » tis 27 jan 2009, 21:36

Jag har en Winga78, vet inte om det ser likadant ut i87:an. Om du har bordet kvar kan du kanske göra på samma sätt som jag:
-Bordet som är monterat i maststöttan passar exakt in i utrymmet mellan kojerna(samma profil). Det blir t.o.m. rätt höjd när bordet vilar på lådan som finns försänkt i bordet.Jag kapade trästöttan som satt under bordet och ersatte stöttan med en löstagbart stötta/ben som sitter mellan durken och lådan under bordet.
När bordet är uppe är metallringen runt masstöttan fixerad i med en enkel skruv. När bordet skall användas som sovyta tar jag loss skruven i masstöttan och det löstagbara benet under lådan, låter bordet glida ner utmed maststöttan tills det vilar på lådan under bordet.
Sedan lägger jag på måttskurna madrasser och vips är allt klart för vad man nu vill göra i sängen ;-).
20070912207.jpg
Sov gott!
mvh ,sven
Balouette

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Höj o sänkbart bord i förruffen

Inläggav aenea » lör 31 jan 2009, 13:38

Hej.
Winga 78 och 87 ser inte ut likadana men principen är densamma. Jag har kvar bordet, det är itusågat fnv. Ringen som sitter på maststöttan är fast. Den går alltså inte att sänka. Bordet som jag har tror jag passar mellan kojerna som underlag. Det som kanske återstår är att såga bort den fasta ringen runt maststöttan och ersätta den med en lös, var man nu kan få tag i en sådan. Bordsstöttor vet jag att de finns i olika storlekar.
Tack Sven för uppslaget och jag jobbar vidare med idén.

mvh

Krister.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster