Bälgen
Bälgen
Jag har nyligen köpt en Winga 87 där motorn byttes till en Vetus 2017. ägaren har tyvärr avlidit och inga kvitton på bälgbyte går att hitta.
Jag var i kontakt med Länsförsäkringar och de svarade att bälgen måste inspekteras och skall vara hel och vid olycka och bälgen läcker in vatten görs en allmän besiktning ifall båten är skött. Att det skall vara 7 år mellan bälgbytena var inget krav men om jag upptäcker sprickor eller skador på bälgen skall den bytas
Är det rätt av denne försäkringskille?
Någon som har en åsikt?
Jag var i kontakt med Länsförsäkringar och de svarade att bälgen måste inspekteras och skall vara hel och vid olycka och bälgen läcker in vatten görs en allmän besiktning ifall båten är skött. Att det skall vara 7 år mellan bälgbytena var inget krav men om jag upptäcker sprickor eller skador på bälgen skall den bytas
Är det rätt av denne försäkringskille?
Någon som har en åsikt?
Re: Bälgen
Hej, jag har också bytt till en Vetus på min W87. Jag behöll drevet, men bytte bälgen. De flesta som bytt motor har även bytt drev ( men jag var snål..) Har du också kvar gamla drevet? Om inte, så är det ju inga problem. Min gamla bälg var ca 16 år gammal, men hade inga skador eller tecken på utmattning. Hade säkert fungerat många år ytterligare. Jag tror inte, men kan inte garantera! att livslängden är bra mycket längre än 7 år.
En annan sak; jag har kvar min gamla propeller, men funderar på att byta till en 3-bladig med lite mindre stigning. Jag kommer inte upp i maxvarv på Vetusen och det går lite för fort med lägsta varv. Hur ser det ut på din?
Mvh Kenneth
En annan sak; jag har kvar min gamla propeller, men funderar på att byta till en 3-bladig med lite mindre stigning. Jag kommer inte upp i maxvarv på Vetusen och det går lite för fort med lägsta varv. Hur ser det ut på din?
Mvh Kenneth
Re: Bälgen
Jag har inget bra svar på det då jag köpte den nu på hösten.
Jag såg att motorn som är en 4-cylindrig maskin på 42 hkr under inkörning inte skulle köras över 3/4 av maxvarvtalet som är 3000r/m.
Vid 2250r/m som är 3/4 av maxvarv tyckte jag det det var ordentligt driv i båten och vi närmade oss 7 knop.
Motorn är körd 170 timmar
Det är allt jag hunnit, men jag har sett att det är en tvåbladig propeller och med största sannolikhet är det originalpropeller som sitter där.
Vad anser du ska vara "marchvarvtal" och vad är då en realistisk fart?
Jag såg att motorn som är en 4-cylindrig maskin på 42 hkr under inkörning inte skulle köras över 3/4 av maxvarvtalet som är 3000r/m.
Vid 2250r/m som är 3/4 av maxvarv tyckte jag det det var ordentligt driv i båten och vi närmade oss 7 knop.
Motorn är körd 170 timmar
Det är allt jag hunnit, men jag har sett att det är en tvåbladig propeller och med största sannolikhet är det originalpropeller som sitter där.
Vad anser du ska vara "marchvarvtal" och vad är då en realistisk fart?
Re: Bälgen
Hej Sten
Jag har samma motor som dig
Jag gjorde denna uppmätning på varvtal och fart , mätning utförd vid motvind på ca 6 m/s.
Varval Fart
1000 2,56
1200 3,8
1400 4,5
1600 5,3
1800 5,9
1900 6,15
2000 6,2
2200 6,4
2400 6,7
2600 7,0
Jag brukar lägga mig på ca 2000 varv,
Jag får inte upp varvtalet till mer än ca 2700 varv
Jag har samma motor som dig
Jag gjorde denna uppmätning på varvtal och fart , mätning utförd vid motvind på ca 6 m/s.
Varval Fart
1000 2,56
1200 3,8
1400 4,5
1600 5,3
1800 5,9
1900 6,15
2000 6,2
2200 6,4
2400 6,7
2600 7,0
Jag brukar lägga mig på ca 2000 varv,
Jag får inte upp varvtalet till mer än ca 2700 varv
Re: Bälgen
Hej igen efter ett tag
Rent allmänt/schematiskt så är toppfarten för en deplacementbåt vattenlinjelängden minus en meter vilket skulle innebära 6,25 knop som toppfart.
Eftersom du fått upp din Winga 87 i 7 knop så trycker motorn på ordentligt.
Jag tror det är mycket motstånd i båten nu när du överstiger den teoretiska toppfarten och visst kan du byta propeller men jag har ingen kunskap i det.
Rent spontant då motorn är mycket starkare än original så tänker jag inte dra varvet över 2300 r/m för då ligger jag strax under 7 knop
Rent allmänt/schematiskt så är toppfarten för en deplacementbåt vattenlinjelängden minus en meter vilket skulle innebära 6,25 knop som toppfart.
Eftersom du fått upp din Winga 87 i 7 knop så trycker motorn på ordentligt.
Jag tror det är mycket motstånd i båten nu när du överstiger den teoretiska toppfarten och visst kan du byta propeller men jag har ingen kunskap i det.
Rent spontant då motorn är mycket starkare än original så tänker jag inte dra varvet över 2300 r/m för då ligger jag strax under 7 knop
Re: Bälgen
Ja, det är ju inga större problem med den propeller jag har, men andra Winga ägare säger att man får bättre manövrering vid t ex backgång med en 3 bladig. Den teoretiska maxfarten för en deplacementbåt är väl: 2.43 * √vattenlinjen; blir väl 6.5 knop. Ungefär samma som din kalkyl. Drar man på mer än så gräver aktern ner sig kraftigt. Dom extra hästkrafterna är bra om man har stark motvind, överbyggnaden på Winga bromsar ganska bra! Ha en bra vinter med nyförvärvet!
Re: Bälgen
Funderade lite,
Är det Asbjörn Norling från Östersund som haft båten tidigare? Jag hade flera kontakter med honom 2017 när han lät installera Vetusen.
Är det Asbjörn Norling från Östersund som haft båten tidigare? Jag hade flera kontakter med honom 2017 när han lät installera Vetusen.
Re: Bälgen
Vet inte men det kan vara så.
Den ägaren som ägde den före 2020 skall vad jag fått veta vara avliden. Företaget som sålde Vetusmotorn fick aldrig besikta installationen berättade de när jag ringde för att fråga om ägaren även bytte Bälg.
Jag undrar om du kan räta ut lite frågetecken åt mig angående båten.
Jag återkommer på personliga meddelanden
Den ägaren som ägde den före 2020 skall vad jag fått veta vara avliden. Företaget som sålde Vetusmotorn fick aldrig besikta installationen berättade de när jag ringde för att fråga om ägaren även bytte Bälg.
Jag undrar om du kan räta ut lite frågetecken åt mig angående båten.
Jag återkommer på personliga meddelanden
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster