Fräscha upp den svarta linjen på friborden

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Carsten
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 24 okt 2019, 20:17

Fräscha upp den svarta linjen på friborden

Inläggav Carsten » tis 09 feb 2021, 16:21

Hej
Har någon erfarenhet av att fräscha upp den breda svarta linjen på friborden, linjen som är så karakteristisk för Wingabåtarna?
Våra börjar se väldigt blågråa ut. Linjen är ju inte målad från början utan ligger i gelcoaten. Förmodar att det gäller att välja mellan kraftfull rubbing eller färg. Tar tacksam emot erfarenheter...

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Fräscha upp den svarta linjen på friborden

Inläggav kenols » tor 11 feb 2021, 16:44

För 4 år sedan målade jag den svarta randen som är på överbyggnaden, ovanför däcket, med International Protection 2-kompnentlack. Lade på 3 lager efter en lättare våtslipning.
Det fungerade bra, med undantag av att tapen som skyddade omgivande ytor satt kvar för länge och var svår att ta bort..
Ser fortfarande ok ut efter 4 år.

Har planer på att även ta den svarta randen under däcket, får se om det blir i år..

Även den nedre linjen vid vattenlinjen behövde åtgärdas, men där har jag lagt på bottenfärgen lite högre så att den täcker den svarta linjen. Lite fusk, men enkelt att göra!

Mvh Kenneth

Carsten
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 24 okt 2019, 20:17

Re: Fräscha upp den svarta linjen på friborden

Inläggav Carsten » tor 11 feb 2021, 17:20

Tack för utförligt svar, Kenneth. Använde hela våren -20 till att epoximåla botten med 5-6 lager så jag hade hoppas att slippa fortsätta med 2-komponentfärger i år igen. Men det verkar som flera har använt just sådan färg.
Har förstått att vissa båtar har blå rand. Jag tycker att vår ser ut att ha varit svart liksom alla båtar jag sett både på sjön och på bilder. Vilken färg valde du?
Carsten

Carsten
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 24 okt 2019, 20:17

Re: Fräscha upp den svarta linjen på friborden

Inläggav Carsten » tor 11 feb 2021, 17:21

Kenneth, ursäkta! Nu ser jag ju att du skriver "svart". Sorry.
Carsten


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster