Vatten i kölsvinet

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Peter
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 11 jun 2018, 14:59

Vatten i kölsvinet

Inläggav Peter » mån 11 maj 2020, 19:10

Vi har alltid 3-4 cm vatten stående i kölsvinet, främst i akterruffen och under stuven i sittbrunnen. Det blir även en del vatten i kölsvinet för om nedgångstrappan och batterierna. Har ni andra så också eller är det helt torrt?
Om jag minns rätt sade förra ägaren att det blir en del kondensvatten eftersom skrovet är byggt enligt "kalla väggens princip".
Tacksam för svar

Peter
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 11 jun 2018, 14:59

Re: Vatten i kölsvinet

Inläggav Peter » tis 09 jun 2020, 00:10

Här kommer en uppföljning kring detta. Båten är nu nästan helt torr.
Vattnet i det aktre kölsvinet, kom från att det saknades en smörjnippel på rodret. Även den smörjnippel som jag såg och visste att den fanns var dålig och är nu utbytt. Nippeln som saknades måste man antingen veta att den ska finnas där, eller ta en spegel och titta på baksidan av roderlagret.

Det främre kölsvinet är nästan helt torrt nu. Det kommer ett par matskedar vatten/dygn som jag inte hittat ännu.
[img
winga-keel.jpg
][/img]
Vattnet kommer från ett hål innanför inspektionsluckan BB sidan om trappan och sipprar ner i kölsvinet under batterierna. Först trodde jag att det var kondensvatten på utsidan av dieseltanken, men den är helt torr. Nästa misstanke var att det var en dålig koppling på vattenledningarna eller tryckvattenpumpen som läckte. Men allt är helt torrt i de utrymmena.
Någon som har någon idé kring var det kan komma från?


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster