Montering av ny septitank och nya slangar.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Elrillo
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 okt 2014, 09:17

Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav Elrillo » mån 23 mar 2015, 16:23

Hej!

Jag har just bytt ut det gamla toalettsystemet mot nytt och fräscht och samtidigt installerat däckstömning.
Jag hittade en identisk septitank som den nuvarande på CIPAX. Jag bad dem bara att byta ut tömningsanslutningen för anslutning till 38mm-rör och avluftningen till 19mm-rör.
Septitank och anslutningar kommer man åt genom att ta bort spisen och montera bort baksidorna över och under hyllan. Jag tog även bort hyllan för att bygga om köket till spis utan ugn och kylskåp under, men det beskrivs vid ett annat tillfälle.
Jag monterade bort alla slangar från tanken. Slangen till toaletten är ca 2 m lång och min var väldigt stel. Den sprack till och med när jag slängde ner den från båten, så jag är glad att jag tog tag i bytet.
Tanken sitter fast/hänger i en metallstång där änden går in i akterruffen och är där fastskruvad. Om man skruvar bort muttrarna så kan man sedan föra ut stången och ta bort tanken. Jag passade även på att byta slangklämmor till avgasröret och länspumpsslangen och rengjorde bakom tanken när den ändå var borta.
Sedan satte jag in den nya tanken och monterade luftventilen genom skrovet ca 40cm förut (50cm 19mm slang). Hålet till luftventilen borrades precis under gummirelingen med 28mm-borr. Se bara upp så att ni inte borrar för nära kanten för på utsidan går en plastfläns ner under gummit. Min borrning blev perfekt, men det var mer tur än skicklighet. Jag tätade med en massa jag fick från varvet och överflödet torkades bort med aceton.

Sedan var det bara att ansluta slangen med slangklämmor.
Jag hade tänkt att sätta däckstömningsförskruvningen ovanför luftningen, men det visade sig att jag var 10cm för snål när jag beställde slangen, så jag blev tvungen att göra hålet ovanför dieselpåfyllningen istället. Det blev faktiskt minst lika bra. Jag borrade med ett håltagningsborr från biltema på 51mm och det passade perfekt. Jag tätade med samma massa som innan och skruvade fast anslutningen.
Jag anslöt sedan slang från däckstömningen, från utloppet på septitanken samt från utloppet i skrovet till en T-koppling i plast. Dubbla slangklämmor på allt.
Eftersom utloppet från septitank till skrovgenomföring tidigare var en 50mm-slang så var jag tvungen att göra en speciallösning på anslutningen till skrovgenomföringen. Jag tog ca 20cm av den gamla slangen, satte fast den på den befintliga skrovgenomföringen och tryckte i den nya slangen i den gamla tillsammans med (mycket) tätningsmassa och 2x2 slangklämmor. Det får duga tills jag hittar en adapter eller byter skrovgenomföring. Jag försökte skruva bort övre delen av skrovgenomföringen för att byta till rätt storlek, men blev orolig för att skrovet skulle spricka innan röranslutningen lossade.
Jag är mycket nöjd med resultatet och jag känner redan att det luktar fräschare i båten. Det luktade nog en hel del om de gamla slangarna även om det inte gick att sätta fingret på att det var just de som luktade.
På den sista bilden är anslutningen till toaletten inte installerad än, men det vara bara att föra in röret och sätta dubbla slangklämmor även där.
Inköpslista:
Septitank från Cipax
38mm-slang (gastät): 3,6 m (med 20cm pålagt från min beställning)
19mm-slang: 0,5 m
Däcksgenomföring (ISO-standard)
Avluftningsventil 19mm
T-rör
Slangklämmor 38mm: 14st (återanvände några)
Slangklämmor 19mm: 4st
Totalt pris ca 4000kr inklusive tank.

Jag tänkte lägga in bilder, men orkar inte krångla med att ändra storlek på dem, så ni får kontakta mig om jag ska skicka bilder.

Mvh
Rikard (nr 172)

Magnus
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 16:17

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav Magnus » mån 30 mar 2015, 09:13

Hej Rikard, mitt namn är Magnus Jonsson och står inför samma projekt som du nu har genomfört. Jag äger en Winga 87:a (79) sedan 2006. Vill du sända över bilder på hur du har gjort så är jag mycket tacksam.

Med vänlig hälsning
Magnus Jonsson tfn: 070-655 84 51 e-pst: magnus.jonsson@alemenergi.se

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav winga78 » tis 09 jun 2015, 22:19

Hej Rikard,
Jag måste nog oxå ta tag i detta då.....
Skulle vara tacksam för bilder till
mike124@spray.se

tack på förhand!

sven

PS. En liten fråga: varför satte du inte avluftningsslangen där den var , bakom ventilationsgälarna i rostfritt på doghouse babord nederkant?
Balouette

Frazze
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:49

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav Frazze » sön 20 sep 2015, 22:03

Hej Rikard
Är du fortafarande aktiv. Nyfiken på bilder av montering septiktank samt om du slutfört din idé med kylskåp under spis.
Mvh
Janne

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav kenols » tor 08 nov 2018, 23:15

Hej alla trevliga läsare!

Jag har skjutit på det några år, men nu är det dags att ta tag i den gamla hålltanken (septitanken).

Jag har läst på detta forum om andras erfarenheter, men jag blir inte klok på hur man ska demontera köksdelen för att komma åt utrymmet där tanken och slangarna håller till.
Någon som har tips?

Ett alternativ kan vara att såga upp väggen bakom toan så att man komma åt.
Någon som vet??

Med vänlig hälsning Kenneth

BennyV
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 09:33

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav BennyV » ons 19 dec 2018, 09:43

Jag är på gång att fixa min toasystem på min 78:a.

Jag har ”tagit” bort panelen genom att såga upp en inspektionslucka som i princip täcker hela panelen minus 5 cm. Borrade ex antal hål sen tog en hålsåg.

Panelen på min va skruvad på insidan med 4-5 skruvar per sida, plus tanken va ivägen för att kunna skruva loss dom. Ålade in i skåpet under spisutrymmet...

Tänkte sätta lite teaklister så blir luckan snygg.

Initialt kommer jag byta slla slangar och sätta dit en däckstömning. Men kommer ev byta tank/toalett i framtiden.

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav kenols » tor 20 dec 2018, 16:01

Hej Benny, vilken panel menar du? Den i toautrymmet som har en inspektionslucka?

BennyV
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 09:33

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav BennyV » ons 17 apr 2019, 22:58

Hade visst glömt klicka i mailsvar.

Panelen jag pratar om är den precis bakom spisen. Fick såga ut hela den panelen och sen buggt en inspektionslucka där ist.

Tog bort den gamla genomföringen igår för tömningen, visade sig att ventilen va helt slut och stod halv öppen både vid stängd och öppen. Fick plasta igen hålet och ska ta upp ett nytt för 38 mm och montera en 1 1/4 tums genomföring ist för den 2 tum som satt där.

Återkommer med lite bilder om jag får till det.

Så nu kommer jag ha 38 mm hela vägen förutom utloppet från tanken, där får jag sätta en reducering. Men ska nog installera ny tank i höst med en utlopp på 38 mm där med så allt sedan är nytt.

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav kenols » tor 18 apr 2019, 21:01

Hej Benny,
Jag misstänkte att det var så man ska göra.
Det var lite pilligt att komma åt, men jag tog bort diskbänksskivan och väggen mellan skåp och lådor. Räckte att kapa bakomliggande panel med ett sågskär. Det främre fästet gick att skruva loss.

Jag har nu beställt en ny tank från CIPAX med modifierad bottenanslutning. 38 mm istället för 50.

Även min avstängning var defekt! Har bytt genomföring i skrovet och satt på en 38 mm slanganslutning på nya kranen. Gamla genomföringen satt rejält fast, jag skar bort den utifrån med vinkelslip och mejslade bort den.Borrade upp och bytte avluftningen till 19mm samt installerat utsugsmöjlighet för tanken på däcket.
Den gamla 40 åriga tanken såg ganska bra ut, men slangarna var ganska "kletiga". När man ändå restaureras är det nog bäst att byta allt! Dessutom verkar det svårt att hitta 50 mm sanitetsslang.
Hoppas att jag får alla skarvar täta, vill helst inte krypa in och göra om det!

Om någon vill ha bilder så har jag dokumenterat lite, speciellt var vissa skruvar som håller diskbänksskivan lite svåra att hitta...

Mvh Kenneth

BennyV
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 09:33

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav BennyV » tor 18 apr 2019, 22:34

Ja mina slangar var oxå kletiga och som du säger så verkar det vara ont om 50 mm slangar till vettig priser. Men tanken får sitta där ett år till iallafall.

Så fick bli 38 mm här med, ska göra klart allt imorgon så får vi se hur det blir! Men nu känns det bra att man tog bort den gamla genomföringen inkl ventil när den visade sig vara defekt.

BennyV
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 09:33

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav BennyV » fre 19 apr 2019, 19:43

Luckan till höger och gott om plats for inspektion i framtiden.
Bilagor
015D9CB3-FF10-42AF-8801-4114A52BFE5E.jpeg

BennyV
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2018, 09:33

Re: Montering av ny septitank och nya slangar.

Inläggav BennyV » tor 30 maj 2019, 16:48

Toaletten äntligen på plats!

Bytte även toaletten till en el toalett så även barnen kan spola själva, och mer tilltalande för frugan!😊

Så nu är det bara septiktanken som är orginal! 👍
Bilagor
FA9D9985-F469-4BC5-B2C8-0106539272F0.jpeg


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster