Riggens spänning

Här kan övriga ämnen som berör Winga 78 diskuteras
Urban Elverheim
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 26 jun 2006, 11:26

Riggens spänning

Inläggav Urban Elverheim » mån 26 jun 2006, 11:34

Jag skulle vilja få lite tips om hur riggen ska vara spänd,
eftersom jag har svårt att få den att inte gunga vid spridarna.
Är det för hårt eller för löst ?
i nuläget så har jag det vant som sitter under spridaren i det främre fästet och det som går via spridaren i det aktre fästet
tacksam ör tips
Urban

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » sön 31 dec 2006, 13:30

Hej!
Det här inlägget kommer ganska sent, du har kanske löst det. 78-an har ju partialrigg med bakåtsvepta spridare, så både topp och undervant går i däck på samma ställe, så den lilla skillnad som blir i fästpunkt saknar betydelse, men för att vantskruvarna inte skall korsa varann sätter man vanligen undervanten i främre fästhålet. Om masten svajar vid spridarna tror jag att du har för löst ansatt rigg. En vanlig regel är att lävanten inte får slaka nämnvärt när man seglar dikt bidevind.
Du kan väl berätta vad du har kommit fram till.

Själv har jag en Winga 750 som jag köpte i höstas. Jag har inte provat henne under segel storen var så bedrövlig så det var ingen ide. Till våren blir det ny stor med travare och fulllattor så jag kan hissa från sittbrunn.
Furlex också så slipper jag vingla omkring på däck. Jag har nyligen varit och hämtat 135 kg bly som skall öka på kölen längst ner, jag har hört från flera håll att det blir ett gott resultat vad det gäller seglingsegenskaperna. Om någon känner till någon som gjort något liknande är jag tacksam för tips.

.
Gott nytt båtår /Karl-Magnus


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster