Segel

Här kan övriga ämnen som berör Winga 78 diskuteras
Jofr
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 05:56

Segel

Inläggav Jofr » mån 18 aug 2008, 09:35

Hej
Jag har precis skaffat mig en Winga 78, och tyvärr är segeln orginal sedan 1980. Jag tycker mycket om att segla och därför funderar jag över att skaffa lite nytt. Det som är allra mest sltet är av förklarliga skäl storen, som har sett bättre dagar. Jag tänkte att man skulle skippa rullhistorien runt bommen och istället satsa på en tradionell lösning med lazy jacks och kanske en rodkick, är det någon som provat? Hur mycket större kan man göra storen, det är ju inte så långt mellan bomnocken och akterstaget, så det går väl knappast att förlänga bommen.
En annan sak gäller förseglen, dom är i och för sig i lite bättre skick en storen, men jag funderar på en furlexrulle och sy om dom befintliga försegeln, ett alternativ är ju att sätta på ett peke och flytta fram förstaget, vad ger det i seglingsegenskaper, någon som har erfarenhet?

MVH
Johan

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Re: Segel

Inläggav kalle » mån 18 aug 2008, 14:47

Hej.
Jag tycker absolut att du skall skippa rullbomen och ha travare i stället för replik. Lazy jacks är heller inte fel. Drar du sen ner fallet till sittbrunn blir det bekvämt. Jag har också funderat på rodkick men det kanske är lite överdrivet. Jag har slopat dirken och låter bommen vila i lazy jacksen. Funderar att sätta en bomgalge bak på doghousetaket. Jag har en Winga 750 som jag har försett med ny stor och Furlex. Som försegel har jag en omlikad genua 2 till Winga 78 som passade perfekt som 140% genua till 750. Det finns några tidigare trådar där det har pratats segel m.m. viewtopic.php?f=1&t=141 viewtopic.php?f=4&t=188 Där kan du bl.a. se hur jag har dragit fall och andra tampar. Detta borde gå att tillämpa på en 78. Där kan man också dra fallen under vindrutan om man vill, vilket inte går på en 750. Det förekommer att man satt peke på 78'or för att kunna öka försegelytan. Det finns nog beskrivet i det här eller ngt annat forum. Tycker man om att segla är en Winga ett bra val.
/Karl-Magnus.

Jofr
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 05:56

Re: Segel

Inläggav Jofr » tor 21 aug 2008, 19:17

Tack Karl-Magnus för ditt svar. Jag kollade trådarna och det var ju lite matnyttigt, även dina tips att dra ner fallen till sittbrunnen är ju jätteintressant. Jag fick med en spinnaker till båten och igår var jag ute och prövade den och det fungerade mycket bra, är mycket positivt överaskad över seglingsegenskaperna på båten. Om man skall dra ner alla trådarna till sittbrunnen kan det ju dock bli lite mycket, storfall, genuafall, spinnfall, kick, lift och nedhal till spinnakerbommen, sen kan det ju bli uthal och slutligen revlinor till storen. Man får väl prioritera kan jag tänka mig. Jag har varje fall beställt ett peke men jag väntar nog med rulle och genua tills jag har fått testa grejorna under en hel säsong.

/Johan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster