Byte av kylbox

Här kan övriga ämnen som berör Winga 78 diskuteras
780xlt
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:31

Byte av kylbox

Inläggav 780xlt » mån 11 aug 2008, 14:12

Kylboxen under förarsätet verkar ha gjort sitt. Misstänker att flera av er i forumet bytt era genom åren. Tipsa gärna om alternativa lösningar, t ex kylskåpsmodell som passar istället för kylbox, annan lösning så att man slipper lyfta på förarstolen för att komma åt kylvarorna osv.

Allt från lösningar till tips om passande märken/modeller emottages tacksamt!

Användarvisningsbild
Salt
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 19 jul 2008, 22:17
Ort: Hvaler, Norge

Re: Byte av kylbox

Inläggav Salt » mån 11 aug 2008, 15:56

se en tråd i Winga 87 - forumet: viewtopic.php?f=1&t=187 !
Jan, Hvaler/Norge
Har AIS klass B.

Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Re: Byte av kylbox

Inläggav Roger » fre 10 okt 2008, 11:12

Jag har planer på att sätta in ett fullstort normalkylskåp i båten under våren, alltså att ersätta boxen. Dett kommer att innebära att jag blir tvingad att sänka Govet/taket som boxen nu står på, detta så att jag inte slår huvudet i taket när jag sitter och kör. Det kommer att bli ett spännande projekt och jag kan återkomma med info i vår när och om jag lyckas med det hela.
Winga 78 ägare.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Byte av kylbox

Inläggav winga78 » mån 13 okt 2008, 10:43

Kylskåpet under förarsätet har tagits bort på min Winga78. Utrymmet har blivit ett praktiskt förvaringsställe för allsköns bra-att-ha grejor.
I stället använder jag ett Waeco CCF18, står normalt vid kaptenskojen på durken, flyttas upp till utrymmet framför förarsätet när man ligger i hamn. Praktisk lösning tycker jag.
Balouette

CHASU
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:42
Ort: Göteborg (Mölndal)

Re: Byte av kylbox

Inläggav CHASU » tor 13 nov 2008, 21:13

Hej!

Det kostar en hel del med kylskåp/kylbox och vi var nöjda både med lösningen av att ha kylen under förarstolen samt att kylen var i form av en box som sitter fixerad och alltid kan öppnas, oavsett hur båten kränger, utan att allt ramlar ut. Därför var det inte kul när kompressorn gav upp, allt annat fungerade ju bra, isolering m.m.
Vi gjorde så här på vår Winga 87:
Lyfte ur kylboxen (Engel, original), skruvade bort trasiga kompressorn inkl. kylelementet. Sågade bort boxens väggar och underrede där kompressorn satt. Köpte ny kompressor inkl. kylelement. Skruvade fast nya kompressorn, bakom kylboxen, i "durken" inne i lådan. Det nya kylelementet fick plats där det gamla suttit i boxen, även den gamla nätkorgen fick sedan plats i kylboxen. Termostatvredet monterades på samma plats som den tidigare då jag inte sågade bort något på kylboxens ovandel.
Nu har vi alltså, den i vårt tycke, goda lösningen med kylbox under stolen men också en modern kompressor med låg elförbrukning, hög kylförmåga och låg ljudvolym när den arbetar. Betydligt billigare blev det jämfört med att byta allt.

Hälsningar

Hans

780xlt
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 20:31

Re: Byte av kylbox

Inläggav 780xlt » sön 26 jul 2009, 21:44

Jag tar upp denna tråden igen.
Finns det fler idéer om kylskåp/kylbox måntro?

Gärna bilder!

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Byte av kylbox

Inläggav winga78 » sön 26 jul 2009, 23:20

se Winga 78 forum, Kylskåp april 2009
Balouette


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster