Höj/sänkbart bord i ruffen?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
BengT

Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav BengT » sön 05 mar 2006, 16:59

Är det någon som gjort en lösning på bordet i ruffen så att det går att höja/sänka och därmed få till en större sängyta? Vore tacksam för att få ta del av detta. :?:

Gäst

Re: Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav Gäst » tis 20 jun 2006, 20:16

BengT skrev:Är det någon som gjort en lösning på bordet i ruffen så att det går att höja/sänka och därmed få till en större sängyta? Vore tacksam för att få ta del av detta. :?:

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » tor 05 okt 2006, 16:24

Hej!
Jag har nyligen köpt en Winga 750. Den har ett höj och sänkbart bord som löper på maststöttan och i sitt bottenläge fyller ut utrymmet mellan kojerna. Jag har en bild som jag kan mejla om jag får ett PM med mailadress. Jag har inte lyckats bifoga bilden här eftersom funktionen attatchment saknas.

/Kalle

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav winga78 » lör 15 sep 2007, 13:31

BengT skrev:Är det någon som gjort en lösning på bordet i ruffen så att det går att höja/sänka och därmed få till en större sängyta? Vore tacksam för att få ta del av detta. :?:
Jag har fixat sänkbart bord i ruffen. Det var enkelt eftersom
bordet har exakt passande profil till utrymmet mellan britsarna, höjden blir rätt när bordet står med lådan mot durken!
Såga bort främre benet och och gör ett löstagbart ben, tex med två stödpinnar upptill mot lådan under bordet och två nedtill i durken.(av samma typ som som när man sätter ihop möbeldelar). När bordet ska vara uppe fixeras benet med exenterlås mot durken och mot lådan.
Återstår bara att fixa dyna att lägga på bordsytan.
Skulle kunna skicka bild men vet inte hur.
Lycka till!

Erland
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 10:47
Ort: Erland

Re: Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav Erland » lör 29 dec 2007, 11:28

:) Jag tog bort det tycker det bara är ivägen ruffen känns större vi fikar där uppe.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav Nr. 52 » sön 30 maj 2010, 21:54

En färdig lösning fanns redan på vår båt när den köptes. Ordinarie bord med "lådan" är borttaget och ett icke ihopfällbart bord sitter där istället med krage i metall runt maststöttan. Bordet går att höja upp till taket. När vi inte vill ha bordet (som mest känns i vägen hur man än gör) kör vi upp det till taket och det är helt borta, stor frihet i kajutan på detta sätt. Bordet sätts fast med en vingskruv genom bordhalsen (i metall) och in i maststöttan invid taket. Avstånd mellan innertak och bordsytan blir då ca 1 dm. Har bytt ut ordinarie tråkige taklampan, köpte en ledlampa i samma storlek med gult plastglas och brun träsarg (Biltema), ger en fin allmänbelysning spridd utanför bordskanten när bordet är uppskjutet i taket, lampan kan dessutom lysa hela kvällen! Blev en kanonfin lösning!

/Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav Nr. 52 » tis 04 sep 2012, 19:45

Nu vill jag utveckla detta ännu ett steg.
Att även kunna sänka bordet ända ner till samma höjd som kojerna. På det viset blir det tre olika användningsområden: Bord - sängbotten - "borta".
Troligen kommer jag att montera längsgående stabila lister utanför kojerna som bordet får vila på vid nedsänkt läge. Att använda bordet som koj, innebär ingen extra skiva att placera någonstans i den redan utrymmesbegränsade båten. Skaffa en madrass som passar och vips, så har vi en "dubbelsäng" även om masten hindrar våra huvuden att mötas, men man kan ju bestämma på vilken sida om masten man vill kramas... :lol:

Mvh Bengt.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav winga78 » tis 04 sep 2012, 21:29

Hallå Bengt, det blir jättebra.
Se min tråd från 15 sept 2007. Bordet står på lådan, perfekt höjd i nivå med kojerna med klaffarna uppfällda. Jag har inte känt något behov av att sätta lister, det blir tillräckligt stabilt ändå när det står på lådan och klaffarna hålls upp av vingarna som fälls ut under klaffen.
Har låtit göra två trekantiga madrassbitar/tårtbitar att lägga på varsin klaff för att fylla ut mitten. Det ger en sängbredd över hela båtbredden, man kan ligga på tvären om man vill kramas :D Fördelen med att ha två madrassbitar är att man kan fälla ner den ena klaffen när man inte sover för att lättare kunna komma fram till garderoben.
Synd att man inte kan lägga ut bilder på detta forum....eller kan man?
mvh, sven
Balouette

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav Nr. 52 » sön 09 sep 2012, 15:46

Hej Sven och övriga.
Din idé fungerar ypperligt för de flesta som har "klaffbordet" kvar (mitt står dock i garaget, följde med löst vid köpet). Men å andra sidan är det skönt att inte ha klaffbordet då jag "får bort" bordet helt med att skjuta upp det i taket, något jag faktiskt föredrar då vi nästan kan "springa" runt masten i kajutan utan trängsel. Men smaken är ju olika och tur är väl det ibland. Då vi bara är två numera så används kaptenskojen till att ställa in diverse kassar med kläder som inte får plats i akterkojen, där vi också har en massa annat vid långseglingarna såsom torrskafferi, flytvästar, pulpitstege, bojkrok, fiskegrejer... ja listan kan göras lång. Tanken är att den extra madrassen skall läggas på kaptenkojens dyna under kassarna vid färd, då blir den nästan "osynlig" och bordet sitter uppe i taket och är "osynligt"... :D

För att glida lite ur tråden kan jag tipsa alla om att köpa en eloljeradiator (ex. Clas Ohlson ca 400:-). Den har vi haft verklig nytta av vid landström. Inget oväsen, ingen fläkt, termostatstyrd samt lättstuvbar under kojen :wink:

Att lägga in bilder går bra men har glömt just nu hur man gör då det var ett tag sedan. Jag la in en hel del bilder i tråden "Ankarspelsmontering", som belyste monteringen under bb akterkoj f.k.

Hejdå / Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Höj/sänkbart bord i ruffen?

Inläggav Nr. 52 » sön 09 sep 2012, 16:08

1000 visningar... helt fantastiskt. :D


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster