Automatiska länspumpar.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Automatiska länspumpar.

Inläggav Nr. 52 » lör 13 apr 2013, 23:51

Hej igen. Märker att jag skriver en hel del om allt möjligt, hoppas det ändå är intressanta inslag.

Imorgon skall jag borra två 20 mm hål strax under relingen midskepps på bb sida, bakom diskbänken sett. Har köpt två skrovgenomföringar som skall avleda ett vattenfyllt kölsvin genom två armerade 19 mm plastslangar med svanhalsmontering strax för om holdingtanken. Har köpt två 50-liters/min. dränkbara länspumpar á 1.200:- med automatstart för montering på var sin sida om tvärbalken i båtens mitt (Kölsvinet har ingen passage mellan för och akterdel i "tvärbalken" som sitter framför bälgen i kölsvinet.

En hemsk tanke, någon genomföring brister mitt ute på öppet hav!!! De flesta genomföringarna sitter just under köksdelen. För att täta uppkommet hål där måste alla lådorna ut, men lådskenorna är i vägen för att effektivt kunna sträcka sig ner till kölsvinet. Under tiden man jobbar på att komma ner ändå till ett sprutande hål, sprutar samtidigt vatten ut automatiskt från båten under högt tryck genom en eller båda skrovgenomföringar. Måste vara en underbar känsla i all hetsen. För en relativt billig penning har man förhoppningsvis båten flytande tills hjälp anländer och man själv med familj slipper bada... Kort på detta kanske kommer framgent.

/Bengt.

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Automatiska länspumpar.

Inläggav aenea » sön 14 apr 2013, 13:03

Hej.

En bra du tanke om säkerhet. En idé kan ju vara att montera backventiler på länsslangarna så att du inte får in vatten bakvägen. De vanligaste elektriska pumparna har inte sådana utan de släppper in vatten lika villigt ut som in. Nu nämnde du att utloppen ska vara strax under relingen och det bör inte vara någon större risk, om du inte ligger under en hård kryss och då har utsläppen under vattenytan.

Krister Öhlin/aenea Winga 87.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Automatiska länspumpar.

Inläggav Nr. 52 » tis 16 apr 2013, 23:26

Hej.
Enl. anvisningar från tillverkaren får inga backventiler användas, troligen av säkerhetsskäl. Om en backventil är klent uppbyggd, ex av gummiklaffar, kan de kanske vränga sig att det kraftiga trycket av 50 lit./min. En annan typ av backventil med kula, har visst motstånd som ev. kan öka trycket i vattenledningen så den sprängs eller släpper fästet. Min tanke, och det är också vad tillverkaren förespråkar, är att lägga en "svanhals", d.v.s. slangen går i en båge uppåt just vid krängning att vatten inte skall komma upp till toppen av slangen och sedan rinna in i båten, bågen kommer alltså att gå i en böj ända upp till scandäcks undersida. Troligen stoppar pumpen vatten från fel hål, men det är inte bra att han vatten stående i slangen.

Imorgon tar jag upp två st. 20 mm hål på BB:s strax framför holdingtanken, svårigheten blir att komma åt att skruva genom den lilla luckan till vänster om handfatet. Kommer att ta kort på detta kanske redan imorgon :D

Hälsn. Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Automatiska länspumpar.

Inläggav Nr. 52 » lör 31 jan 2015, 23:53

Ojdå, denna tråd har jag glömt kommentera efter ingrepp. Det blev perfekt! Det var ganska lätt att montera genomföringarna i mässing. Det blev två armerade plastslangar i svanhals. Har fyllt i lite vatten i kölsvinet, jösses vilken fart vattnet flög ut med, ca 1 meters lång tjock vattenstråle. Skulle båten av ngn anledning ta in mycket vatten så det rinner över tvärbalken, ja då tar den andra länspumpen hand om det vattnet, alltså två tjocka vattenstrålar ut från bb med utblåsen ca 1 dm placering ifrån varandra. Detta inger en oerhörd trygghet om något skulle hända så man kan "koppla av" länspumpningen och koncentrera sig på annat ex. att larma, ta fram nödraketer m.m. Allt bör fungera felfritt så länge inte batterier och motor (luftintag) svämmas över av vatten, men då har ju vattnet redan stigit en hel del i båten...

Den ena länspumpen är fastskruvad på en marinplywood-bräda (ca 1 dm bred och ca 2 dm lång) som i sin tur är fastplastad tvärs och horisontellt i skrovet, placerad mellan svänghjul och aktre motorskott. Den andra är placerad rakt nedanför kajuta dörren nedanför kökslådorna, där båten har sina djupaste del med ett överrinningshål från kajutan i fören. Båda länspumparna har också fått var sin plywoodskiva fastskruvad ovanför resp. länspump, så man kan stå på den eller placera tunga saker, ex extra dieseldunkar utan att skada länspumpen. Båda pumparna är dessutom kopplade direkt, via två säkringar (en till resp. pump) från mina tre förbrukningsbatterier.

Vitsen med ovan är ju givetvis att försöka få med sig båten till grund i hamn så den inte sjunker, istället för att se sin skönhet sjunka :shock:

/Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Automatiska länspumpar.

Inläggav Nr. 52 » ons 01 jul 2020, 22:51

Foto på utblåsen.
Bilagor
IMG_0502.JPG


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster