Läckage mellan skrov och däck.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
pepe15
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 20 feb 2013, 20:41

Läckage mellan skrov och däck.

Inläggav pepe15 » mån 04 mar 2013, 20:31

Vår båt Winga nr 15 läcker mellan skrov och däck, det kommer in vatten på flera ställen.

Om man tar bort gummilisten och frilägger bultförbandet för att täta hur svårt är det att sätta tillbaka den?
Hur tätar man? Skall gammal tätning bort?
Räcker det med att efterdra bultarna?
Hör gärna av er ni som gjort detta eller svar via forumet.
Bo Petersson
0739 77 36 53

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Läckage mellan skrov och däck.

Inläggav Nr. 52 » tis 16 apr 2013, 23:42

Hej.
Idag gjorde jag detta då vi haft ett mindre läckage vid kaptenskojen utefter SB sida. Jag tog av gummilisten försiktigt med en kofot (uppifrån och bänd av listen nedåt, lägg gärna någon tunn bräda emellan för att skydda scandäckets utsida), men låt någon meter vara kvar i fören och i aktern, har hört att listen just i för och akter är mkt svåra att få dit igen.
När jag kontrolldrog skruvarna så gick de att dra precis ett helt varv. Jag la dessutom Sikaflex mellan de båda uppstickande halvorna (skrovet o däcket), men om det gör någon nytta vet jag inte men gummilisten var ju ändå nere.

Fick tips vid återmonteringen av spruta på ordentligt med ex. YES diskmedel i högkoncentration (helt fel att ta ex. fett, vilket gör att listen lätt släpper igen vid ridning mot en båtbrygga el.dyl.). Att ta en hammare med en ev. brädbit och banka på, var direkt meningslöst, hammaren bara studsade. Fick hjälp av en kunnig, han hämtade en "smocka" (en handslägga) och bankade på ordentligt. Då trycktes gummit in över både den övre som undre skruvraden. Listen hamnade faktiskt riktigt bra på plats. Vi hade värmepistol i beredskap men den behövdes aldrig.

Jag sprutade ordentligt med vatten upp under listen och diskmedlet rann bort. Sprutade även vatten ovanpå för att testa om det läckte. Vid koll var det helt tätt. Någon längre tids utvärdering måste jag ju göra för att säga om det räckte med att bara dra åt skruvarna mot det svarta mjuka gummikletet som ligger emellan. Den kunnige personen avrådde mig från att lyfta/bända isär skrovhalvorna, vilket kanske bara skall göras i nödfall. jag låter sommarens häftiga regn avgör om jag lyckats eller ej. :?

Hälsn. Bengt.

pepe15
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 20 feb 2013, 20:41

Re: Läckage mellan skrov och däck.

Inläggav pepe15 » ons 17 apr 2013, 08:10

Tack Bengt!
Imponerande att det gick att lossa och komma åt bultarna utan att lossa listen i aktern.
Vår skuta tar in vatten i sb stuvfack i sittbrunnen. Jag skall se hur lätt det är att lossa listen. Det verka r på dig som om det besvärliga var att få på den igen men liten handslägga och diskmedel gjorde tydligen arbetet lättare.
Varma hälsningar.
Bosse

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Läckage mellan skrov och däck.

Inläggav Nr. 52 » ons 17 apr 2013, 13:35

Liten justering! Jag hade läckan midskepps, därmed lossade jag inte mer än nödvändigt, ungefär i höjd med vinschen akterut och ca ½ meter från fören. I ditt fall med läckage vid stuvfacket blir du säkert tvungen lossa listen ända bak för att komma åt alla skruvar. Kanske lossa till mitten av akterspegeln där listen är delad och fäst med en rostfri plåt över delningen. Det bör går att banka dit listen även över 90 graders svängen i aktern, vet ej säkert då jag ej provat. Kolla först så du inte har några hål på annat ställe som läcker in vatten i stuvfacken, ex. omplacerade kapellhaspar el dyl som inte är tätade efteråt med det gamla hålet öppet. Litet hål, men kan ändå ge en del vatten vid hällregn under något dygn, men det har du givetvis kollat innan, nämnder det bara utifall att så du inte jobbar med listen i onödan. När du bankar med ex. en handslägga, får du ta i kraftigt, du hör på ljudet när listen kommit på plats då det svarar och blir ett dovare ljud.

Pass upp så du inte missar och klappar till i plastskrovet, ev. kan du be någon hålla en planka längs med under listen i fall du missar. :lol:

Lycka till.

Hälsn. Bengt.

pepe15
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 20 feb 2013, 20:41

Re: Läckage mellan skrov och däck.

Inläggav pepe15 » ons 17 apr 2013, 17:48

Tack för dina synpunkter. När det läckte i höstas hade det regnat länge. Säsongen innan lade vi en sträng sikaflex mellan list o skrov på ovansidan. Den sommaren var det inget läckage. Ska föst kolla om den tätningen är ok innan jag går vidare.
Bosse

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Läckage mellan skrov och däck.

Inläggav Nr. 52 » ons 17 apr 2013, 22:36

Räkna med att det rinner regnvatten innanför listen, så din tätning kan kanske ses som ett "paraply" bara. Vattnet kan rinna in längre föröver eller midskepps och sedan ta sig in först vid dålig tätning ex. vid stuvfacken.....

Det kan också gå en hel sommar med regn utan att det läcker in, men sommaren därpå läcker det igen. Läckage på båtar är ett mysterium om man inte hittar läckan direkt. Det bästa är att vara i båten då det regnar ordentligt, eller be någon spola, ha tålamod och vänta ut var det rinner... :cry:

Lycka till!
Hälsn. Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Läckage mellan skrov och däck.

Inläggav Nr. 52 » tor 25 apr 2013, 22:34

Nu har det gått "några regnväder" förbi under de sista dagarna och, hör o häpna, nu är det torrt! I min iver drog jag loss även bb relingslist, drog bultförbanden och bankade på listen igen. Denna gången var det lite svårare då listen inte var så foglig, trots diskmedel. Märkte att det bästa är att först försöka kränga på undersidan genom att med fingrarna hålla ut en "fingerbredd" på listens översida. Listen måste komma över muttrarna som är högre än bultskallarna, sedan gäller det att få in överdelen utan att underdelen på listen släpper. Något den hade lätt att göra flera gånger. Möjligt detta jobb går bättre med värmepistol eller om man väntar till solen värmer, men båten skall ju i vattnet och detta jobb är ingen höjdare att utföra när båten ligger i sjön. Imorgon blir det sjösättning på fm och denna gång har jag faktiskt tillverkad fyra st distansklossar att lägga under listen innan bandet drar åt. Misstänker att listens undersida, som har ett avstånd på ca ½ cm från skrovet hur jag än bankar, inte ligger helt an dvs inte hamnat helt över muttrarna. Vi får se hur lyftet funkar imorgon och jag hoppas verkligen att listen håller och inte hoppar av...

/Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Läckage mellan skrov och däck.

Inläggav Nr. 52 » mån 20 maj 2013, 12:37

YES!!
Listen höll och klossarna var perfekta att ha hängande i små snören från mantåget när lyftbanden kom hängande från trucken. Märkte att det blev ingen snedbelastning på varken klossar eller list när klossarna hamnade under listen i kläm av lyftbandet. Efter sjösättning har en hel del regnväder passerat och nu är det helt torrt efter sidorna vi kojplatserna, fantastiskt!

Nu är det bara någon ruta kvar som kan läcka men det får lösas med lite svart Sikaflex t.v. innan rutbyte sker nästa år.
Prisuppgift på längsgående tonade acrylplastrutan förbi toafönstret blev ca 600:-, överkomligt kan man ju säga).

Sommarhälsning :D
Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster