Lovgirighet!

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Lovgirighet!

Inläggav Roger » tis 31 jul 2012, 16:07

Nu har jag seglat min 78 en hel semester, efter inköp av nya segel. Är ingen seglare av rang men har märkt att båten är väldigt lovgirig.
Någon som vet vad det beror på? Har jag satt an riggen fel eller seglar jag fel på något sätt?
Winga 78 ägare.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Lovgirighet!

Inläggav winga78 » mån 03 sep 2012, 20:52

Hej Roger,
Min Winga78 balanserar perfekt. Delvis beroende på att genuan är framflyttad ca 60 cm med ett peke.
Antar att du har både bomuthal och cunningham. Om du planar ut seglet lite borde det bli bättre. Du skotar väl inte storseglet hårdare än nödvändigt.
Skaffa dig en akterstagssträckare.
Sen beror det ju på hur masten lutar, om den lutar mycket bakåt blir hon lovgirig, tvärtom vid framåtlutning.
Hälsningar, sven
Balouette

Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Re: Lovgirighet!

Inläggav Roger » ons 05 sep 2012, 10:06

Hej Sven!
Tack för svar. Jag lutar åt att jag har för mkt lutning bakåt på masten, jag skall skaffa mig en akterstagsträckare så att lutningen går att justera. Jag fick rådet av någon att ha masten bakåtlutad när jag satte upp rigen men känner nog att den skulle behöva justeras beroende på vindar. Det där med peke får bli en senare fråga.
MVH Roger.
Winga 78 ägare.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Lovgirighet!

Inläggav winga78 » ons 05 sep 2012, 11:03

Jag har satt en dubbel talja + en hanfot mellan fästet för akterstaget och wiren. Billigt och bra utväxling.
Betr. lutning, kolla i Granboken
Ur Granboken http://www.gransegel.se/bok/granbok_f...
"En masthead rigg ska luta ungefär en mastbredd bakåt, medan en partialriggad båt ska ha cirka två till fyra mastbredders lutning vid förstagsinfästningen, ofta mer. Ingen av riggtyperna får någonsin luta framåt!"
Vid förstagsinfästningen, hmm....jag brukar hänga en skiftnyckel eller nåt sån i storfallet och kolla avståndet mellan mastfot och den hängande skiftnyckeln. Det bör väl vara några dm. Detta bör du nog justera med längden på förstaget.
Akterstagssträckern är ju i första hand till för att flytta buken genom att böja masten när det blåser hårt så att seglet blir mer plant. Ungefär samma som bomuthal och cunningham. Mer om detta i Granboken.
Lycka till!
Balouette


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster