Benarolja Marin

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Benarolja Marin

Inläggav Nr. 52 » sön 30 maj 2010, 21:19

Har en fråga om Benaroljan, det blir lite "apelsinskal" i lacken, dvs ränder och ojämnheter efter penseln då det verkar som om oljan är ganska trögflytande. Skall man spä ut den något eller flyter oljan/lacken ut till jämn yta efter något dygn. Blir det bättre efter att man strukit de rekommenderade 4 strykningarna :?

Vet att "Sinkadus" har en enastående fin och djup lackad yta i sin inredning runt kylskåpet m.m., tror det var Benarolja han lackat med. Tacksam för lite synpunkter hur man bäst får en djup och slät lackyta :roll: Speciellt tacksam för ett svar från "Sinkadus", tror många är intresserad av ditt svar.

Mvh Bengt.
Senast redigerad av 1 Nr. 52, redigerad totalt 0 gånger.

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Re: Benarolja Marin

Inläggav Sinkadus » tis 01 jun 2010, 21:07

Hej Bengt och övriga

Jag späder alltid alltid oljan med ca 50% lacknafta de första 2-3 strykningarna så att den tränger in i träet ordentligt, särskilt viktigt på feta träslag som t.ex teak. Vid dessa första strykningar kan man använda den billigaste varianten även om man avser att slutstryka med uv eller halvmatt olja. Lätt slipning med fint sanpapper mella strykningarna så brukar slutresultatet bli fint.

Hälsningar
Janne

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Benarolja Marin

Inläggav Nr. 52 » tis 04 sep 2012, 17:08

Hej Janne och andra.
Har samtalat med olika personer under sommaren och har bildat mig en uppfattning om de olika oljor/lacker som finns, även efter genomförd test.

Jag skruvade ner den gångjärnsförsedda toppluckan av trä till kajutan, slipade lätt hela ovansidan och lackade ena ovansidan om gångjärnet med kinesisk träolja (Le Tonkins) och den andra ovansidan med Benarolja (Marin) under exakt samma omständigheter inomhus. Följande konstaterades ganska snabbt, Le Tonkins torkade inom 24 timmar helt medan Benaroljan endast torkade delvis och var klibbig. Den torkar väl med tiden tänkte jag och monterade luckan inför årets semesterturer. Solen lyser väl den torr under sommaren då båda ytorna är uppåt mot vindrutorna.

På Läsö i augusti träffade jag en person som hade en enastående högglanslack på sin äldre segelbåt, konversation uppstod och jag berättade om att min Benarolja fortfarande inte hade torkat så jag var nu rätt trött på den oljan. Personen svarade direkt, något jag aldrig tidigare hört, att "Benarolja är bara till för arbetsbåtar där man vill ha en något fästande yta på durken under arbetets gång så man inte slinter, till övriga ytor där man vill uppnå glans i olika kulörer använder man i botten bets i lämplig ton och färg, därefter lägger man på lack och låser ytan. Denna lack kan t.ex. vara just Le Tonkins där det blir en slags lackyta. Många lacker har idag just kinesisk träolja som en ingrediens".

På fråga hur han hanterar sin fina lack år efter år så svarade han att, kanske inte varje år men var annat eller vart tredje år, så slipar jag lätt med mkt fint sandpapper, ex 400-papper, viktigt torka bort allt slipdamm använd gärna klibbduk och spola gärna golvet i lokalen dygnet före för att binda allt damm. Stryker några tunna lager utspädd ca 5-10% med ex. lacknafta, bättre några tunna än ett tjockt.

Därmed har jag kommit fram till följande:
I fortsättningen kommer jag att behandla durken och teaksargen runt sittbrunnen med den ngt "klibbiga" Benaroljan som ger ett bra fotfäste, då man absolut inte vill ha en glatt yta på durken vid segling med slagsida. Det skulle inte vara någon höjdare att åka omkull gång på gång då båten har ca 25 graders slagsida, speciellt vid ensamsegling...! Våra Devlon-mattor ligger därmed ännu bättre "fast" på durken. Likaså sargen är ett utsatt ställe där man kanske trampar när man går upp/ner från sittbrunnen vid sjögång, ex. vid segelsättning eller nedhalning i öppen sjö då dessa ytor lätt kan bli våta liksom skorna. Eller kanske oförsiktiga gäster som skall gå ombord... Övriga ytor som mestadels består av lodräta skott inkl. instrumentpanel m.m. kommer att behandlas med Le Tonkins eller lack. Det jag hört är att just Le Tonkins verkar vara lättare att arbeta med än traditionell lack. Grabbräckena (4 st) kommer jag i fortsättningen att behandla med Le Tonkins, (möjligen lite slip och teakbets först. De gamla grabbräckena har ingen snygg teaknyans idag utan ser ganska grå/svarta och tråkiga ut, långt ifrån det snygga ljusgrå/silvertonade teakdäcket på många ex. Hallberg-Rassy båtar). I kajutan tvättar jag med rödsprit varje vår och stryker på teakolja (tunn sådan för inomhusbruk), låta dra in, därefter torka bort övrig olja.
Hoppas någon har blivit hjälpt med denna information... :D

Hälsning Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster