Bälgbyte

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Rune Johnsson
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
Ort: Kungälv

Bälgbyte

Inläggav Rune Johnsson » fre 02 apr 2010, 17:23

Hej!
Hade tänkt byta bälg på min 750ia. Tyvärr får jag ej loss backslaget från motorn. Skruvskallar lite runda. 10mm. nyckel för liten 11mm. för stor. 7/16 verkar vara för stor, tror att det skall vara 13/32. (10,3mm.) Vet någon var jag kan köpa en sådan lednyckel 6-kant, det måste vara en sådan då det är trångt.
Alternativt kanske det går att lossa drevet under backslaget och vicka ut det genom öppningen i skrovet. Kanske då problem med smuts som faller ned i drevet. Eftersom skruvskallarna är så runda misstänker jag att gummibälgen blivit bytt på detta sätt tidigare. Motorn hänger fint i spännband så den går att vicka åt varje sida så att jag kommer åt alla insex.
Någon som har erfarenheter.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Bälgbyte

Inläggav winga78 » fre 02 apr 2010, 18:25

Hej Rune,

Du kanske har hjälp av detta. Där finns VP instruktioner om bälgbyte på S-drev. Du skriver "backslag"- du har väl ett s.k. S-drev?

http://www.drevia.se/cgi-bin/db.pl?kid= ... lista.html

Drevia har nog korrekt nyckel . Dom har f.ö. ett aktivt forum om VP motorer

Lycka till!

Balouette
Balouette

Rune Johnsson
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
Ort: Kungälv

Re: Bälgbyte

Inläggav Rune Johnsson » sön 04 apr 2010, 17:30

Hej!
Fixade sig i dag för mig. Fick ett tips "jag har bytt bälg på en sådan båt för länge sedan och det var ingen tumdimension"
Lusläste instruktionen (hjälper ej att se på bilderna). Det skall vara en 12-kants ringnyckel, 10mm. Skruven har 12-kantshuvud!
Propeller, axel och växel måste demonteras för att det skall gå att lyfta ur drevet.

Rune
:D

nr_63
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 19:17

Re: Bälgbyte

Inläggav nr_63 » tis 20 apr 2010, 21:01

Ja nu har jag också bytt bälg.
Nu blir det en spännande sjösättning, läckage eller inte? :-)

Jag använde den "andra" metoden som finns beskriven i olika länkar på nätet. Jag delade
drevet istället för att ta av det från motorn. I kort gjorde jag så här.

Tog bort damasken som sitter runt drevet på utsidan av skrovet.
Borrade två hål så att jag kunde komma åt alla sex bultarna som håller ihop drevhalvorna.
Lossade bultarna så att drevet blev delat.
Jag lade en balk över golvet i sittbrunnen så jag kunde lyfta bakre delen av motorn med ett spännband.
Spände spännbandet lite och lossade bultarna till motorfästet samt bultarna som håller klämringen.
Lyfte motorn så mycket det gick med spännbandet.
Drog ut bälgen och klämringen.
Min ring var lite rostig så jag blästrade och målade den.
Dit med ny bälg och den nymålade ringen. Det blev det lite pillrigt att lyfta nedre drevhalvan och samtidigt passa in bälgen. Vad har jag givit mig in på var min tanke! Men min fru kom då med den briljanta iden att jag skulle släppa ned motorn en bit så att den nästan stod på motorfästet.
Då kunde jag först passa in bälgen i övre drevhalvan, sen var det lätta att trycka upp nedre halvan och dra fast den. Efter att ha känt efter en miljon gånger att bälgen låg på rätt plats så var det dags att släppa ned motorn och dra dit klämringen.
Blev lite strul igen eftersom hela motorn var skjuten en bit mot fören på båten. En kombination av hur jag lyfte den och att aktre motorfästena efter alla år blivit lite böjda mot fören på båten. Med ett spännband drog jag motorn mot aktern och då stämde hålen perfekt.

Ja så nu har jag en ny bälg och ser fram mot att inte se några vattendroppar i motorrummet vid sjösättningen.
// Ulf

Rune Johnsson
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
Ort: Kungälv

Re: Bälgbyte

Inläggav Rune Johnsson » tor 29 apr 2010, 14:13

Fixade sig för mig också, men jag hade ju hjälp av fackfolk.
Jag tror inte att du hade behövt borra de två hålen i skrovet. När motorn hänger i spännband så kan man ju lirka drevet lite åt varje sida, då går det att komma åt de två yttre insexskruvarna eller?
Gick det att lirka ut nederdelen av drevet genom hålet i skrovet?
Däremot fick jag inte ihop min gamle webasto, den var 18 år gammal och både rostig och med risiga ventilationsrör. Se ny inlägg av mig.

nr_63
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 19:17

Re: Bälgbyte

Inläggav nr_63 » tis 04 maj 2010, 20:44

Hej Rune

Sjösättningen gick bra torrt och fint.
Nej det gick inte att lirka ut nedre halvan av drevet. Lite synd hade velat kolla kylkanalerna.

// Ulf

Rune Johnsson
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 21:08
Ort: Kungälv

Re: Bälgbyte

Inläggav Rune Johnsson » tis 04 maj 2010, 21:24

Det lär inte ha funnits några tulpaner i mina kanaler, har du genomströmning av kylvatten var det nog inga i ditt drev heller.
Jag hade nog annars varit rädd för att skit i drevet om jag gjort som du.
Om man tar isär växeln i botten så kanske det faller rakt igenom?

Rune


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster