Flyttbar skotpunkt

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Flyttbar skotpunkt

Inläggav winga78 » tis 19 maj 2009, 11:04

Är det någon i detta forum som har kommit på ett smart arrangemang för att ordna en flyttbar skotbunkt för storskotet?
Tanken är att det ska fungera ungefär som en skotskena, så att man t.ex. kan flytta upp skotpunkten åt lovart för att öka twisten på seglet.
Det kanske inte bidrar så mycket.... erfarenheter?

Det kan ju vara intressant att diskutera samma fråga även för genuaskotet, d.v.s. att kunna flytta genuans skotpunkt från sittbrunn.

Hälsningar, sven
M/S Balouette
Balouette

Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Re: Flyttbar skotpunkt

Inläggav Roger » fre 03 aug 2012, 14:25

Hej!
Ditt inlägg är från 2009 men jag kan inte låta bli att fråga om du fått till någon slags lösning? Jag står inför samma problem med storseglet.
/RT
Winga 78 ägare.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Flyttbar skotpunkt

Inläggav winga78 » ons 08 aug 2012, 10:59

Hej Roger,
Tyvärr har jag inte hittat någon bra lösning.
Har försökt att dra en lina som jag fäster med en karbinhake i fästet för storskotets övre del. Linans mitt är fäst i karbinhaken så att jag kan lägga ena delen åt styrbord, andra åt babord. Linorna löper via varsin talja som jag fäst i pushpit på resp. sida. Taljorna är fästa med en lina på pushpit för att få brytpunkten så högt upp som möjligt. Liorna spänner jag sedan till lovartwinschen för att dra bommen upp mot lovart.
Det funkar inte helt tillfredsställande. Genom att kraften till viss del blir nedåtriktad får jag inte den tvist på seglet som skulle vara önskvärt. Har inte kunnat avgöra med säkerhet att det verkligen gör nytta.

Har du (eller någon annan) nån idé? Någon uppfattning vad man skulle kunna vinna på flyttbar skotpunkt på Wingan?
Jag tycker att hon seglar rätt bra nu med de nya seglen. Seglar runt 5.5-6 knop på kryss.

Hälsningar sven
Balouette


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster