Färg

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Jofr
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 05:56

Färg

Inläggav Jofr » lör 11 okt 2008, 06:21

Det Blå/svarta på min Winga är väldigt blekt, därför planerar jag att måla om det på båten. Efter att ha letat i tidigare trådar och inlägg, så verkar det inte gå att få fram en färgkod på detta. Men det måste ju varit fler som målat om, och vad har ni använt för kulör på färgen. Nästa fråga är ju vad man skall använda för verktyg, placeringen av båten omöjligjör färgspruta, så jag måste använda någonting annat. Jag såg att någon använt pensel med godtagbart resultat, finns det någon som prövat roller eller planstrykare?

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Färg

Inläggav winga78 » mån 13 okt 2008, 10:37

Har du provat rubbing? Det tycks bildas ett oxidskikt på den mörka färgen, när man gnuggar med en trasa blir den svart.
Jag hade/har samma bekymmer. Har använt rubbing och vaxning, lite jobbigt men riktigt bra resultat.
Det mattas dock ganska snabbt under sommaren, fodrar efterbehandling nån gång under sommaren på utsatta ställen om man är petig.
Det är jy synd att måla om man slipper, jag har sett en del mindre lyckade försök. Färgen ligger ju i gelcoaten i ett ganska tjockt skikt, om det finns kvar av det skiktet borde man kunna polera upp det.
Balouette

Tälke
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 16:01

Re: Färg

Inläggav Tälke » tor 16 okt 2008, 15:53

:D Jag har målat om med gott resultat. Jag målade med Internationals 2-komponentfärg(mauritsiusblå). Slipa med fint papper-rengör med aceton-maskera med bra plasttejp-måla 2 lager. Du bör skydda mot direkt solljus samt ha cirka 15 grader och i det närmaste vindstilla. Du kan säkert pricka in någon dag i april-maj. Lycka till.....


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster