Glapp i ratten.

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Glapp i ratten.

Inläggav Nr. 52 » tor 02 okt 2008, 22:19

Hallå alla.
Hur många ägare har glapp på ca 1 cm i ratten? Inget glapp i rorkulten eller hjärtstocken utan glappet finns någonstans mellan ratt och infästning vid roder. Någon bör ju ha samma problem och kanske också hittat var glappet finns, för det bör ju sitta på samma ställe för oss alla. Någon med erfarenhet på detta område? Sedan är det upptagning och sommaren är slut, usschh. Detta med glappet är dock ett vinterarbete att hitta och fixa.

Hälsning 52.

nyrelli
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 21 dec 2007, 00:26

Re: Glapp i ratten.

Inläggav nyrelli » tis 14 okt 2008, 21:59

Hej! Jag rekommenderar att du plockar loss ratten och kollar konditionen på kuggen och kedjan som sitter där innanför. Rekommendationen grundar jag på något vi råkade ut för när vi just hade köpt vår Winga 78 och sjösatt henne. Rattstyrningen brast helt och hållet. Naturligtvis var det lite blåsigt och trångt mellan bryggorna..... Efter frikoppling av rattstyrningen kunde vi styra med rorkulten och kunde lägga till ordentligt. Så här i efterhand är jag självklart glad att det hände under hyfsat kontrollerade former utan fara för manskap eller båt. Enligt varvet var det styrkuggen innanför ratten som gjort sitt. Det problemet hade i sin tur orsakat fel på styrvajerns infästning vid rodret. Så nu har vi en helt ny styrning med en härligt direkt och distinkt styrkänsla.

mvh

Johan
Actinia Dalarö

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Glapp i ratten.

Inläggav Nr. 52 » sön 19 okt 2008, 21:39

Hej Johan.
Tack för tipset. Nu är båten på landbacken och jag var nere idag för att demontera ratten för kontroll. Den gick inte att få av efter att jag lossat centrumbulten, såg att där var en axel med kil o kilspår i centrum. Jag drog rätt hårt för hand men den ville inte ge sig, ville inte ta i med verktyg då jag har en autopilot som sitter bakom ratten. Måste kolla först om den skall lossas först från denna från insidan, så jag inte drar sönder något. Är det någon som vet om Autohelm autostyrnings svarta krans måste lossas först, ex. bakom träpanelen innan man kan dra loss ratten. :roll: När detta är lossat kommer en kort redovisning hur krans m.m. ser ut och om jag har samma fel som Johan.

/ Bengt.

knekten
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 11:40

Re: Glapp i ratten.

Inläggav knekten » mån 13 sep 2010, 12:39

Hur gick det med problemet med ratten?

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Glapp i ratten.

Inläggav Nr. 52 » tor 23 sep 2010, 22:58

Tyvärr ännu ej åtgärdat! En otrygg känsla infann sig dock hela sommaren, speciellt vid hård vind. Nu måste något ske under vintern när båten ändå står på land, funderar starkt på hydralstyrning när man ändå är där och röjer. Vi får se vad det blir. Något svar på om rattstyrningen Autoheilm (svarta kransen) skulle släppas först inann ratten kan tas av har jag dock inte fått av någon, så det blir att undersöka och demontera med stor försiktighet. Återkommer med resultat.

/Bengt.

nr_63
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 19:17

Re: Glapp i ratten.

Inläggav nr_63 » tis 26 apr 2011, 21:28

Hej,
Jag har också ett stort glapp i ratten. Planen var att fixa det nu på vårrustningen.
Jag var rätt övertygad om att problemet låg i "kugghjulet" vid ratten, men icke.
Efter att ha demonterat allt! Så har jag kvar ett glapp i själva vajern. Om jag trycker på vajern i ena änden så
har jag ett glapp på ca 5mm innan det börjar röra sig i andra änden.
Så jag bestämde mig för att sätta ihop det hela igen och leva med glappet en säsong till.
Någon som har samma erfarenhet?

// Ulf

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Glapp i ratten.

Inläggav Nr. 52 » fre 06 maj 2011, 09:43

Hej Johan, Knekten, Ulf och övriga.
Kul med inläggen. Då våren kommit överraskande fort och jag har fullt upp med att installera (plasta) fast ankarspelsmotorn under bb aktertoft, får us av rattglapp vänta en säsong till. Det kommer att bli hydralstyrning har jag bestämt. Sjösättning imorgon lördag 7/5 -11. Får fundera under hösten på val av hydralanordning och prislapp. Någon som gjort detta eller har uppslag är välkomna med synpunkter. För övrigt kommer jag att lägga in bilder snarast på ankarspelsmonteringen (då hustrun vägrar kasta 9.5 kg bruseankare en sommar till...), de som är intresserade kan följa i tråden med ankarspelsmonteringen.

Trevlig sommar.
Bengt.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Glapp i ratten.

Inläggav Sune » fre 06 maj 2011, 09:59

Hej Bengt !

Jag monterade en Sleipner hydraulstyrning som jag använde under förra säsongen på min W 87, så att montaget är ju naturligtvis ej lika som på W 78 !
Det var ganska omfattande jobb att montera styrningen, men resultatet blev mycket bra.
Jag monterade dessutom en ny autpilot från Raymarine med en hydraulpump inkopplad via styrningen, detta är jag mycket nöjd med !
Min båt finns ju i Göteborg (Björlanda Kile, vill du du kolla hur jag har gjort så är du välkommen - bara att du hör av dig.

Hälsningar

Sune

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Glapp i ratten.

Inläggav Nr. 52 » fre 06 maj 2011, 22:35

Tack Sune.
Jag har tagit till mig detta, ej aktuellt just nu men återkommer säkert till dig.
Har idag monterat ankarspelsmotorn under bb akterkoj i min 78, kolla in den länken så har jag nu lagt upp EN bild till att börja med :D

Hälsning Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Glapp i ratten.

Inläggav Nr. 52 » tis 04 sep 2012, 19:11

Ännu ej åtgärdat p.g.a.v tidsbrist.
Efter sommaren 2012 har jag fått tipset att INTE investera i hydralstyrning just för att 78:an är så lätt att styra p.g.a. fenkölen, därmed sparas ca 5-6.000:-, ej att förakta :)

Nu måste rattglappet åtgärdas hösten -12 /våren -13 innan sjösättning nästa sommar. Rattade en annan Winga 87:a utan hydralstyrning och den ratten gick lekande lätt att svänga med, ungefär som att styra med ett pekfinger. Så jag gissar att ny wirer, ny kuggkrans och lite fett här och där, speciellt runt plastkugghjulen inne i autostyrningskransen där det idag låter torrt och plastigt när man man svänger. Min autostyrning fungerar dåligt av förklarliga skäl, då den jobbar med glappet hela tiden... vilket innebär rörelser hela tiden åt alla håll. Skall bli spännande se hur det ser ut vid demont! Återkommer.

/Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Glapp i ratten.

Inläggav Nr. 52 » tis 03 sep 2013, 13:12

Nu är glappet funnet, det var ok då det är naturligt att det finns ett visst glapp...?
Ringde först till Autohielm för fråga hur demonteras autostyrningskransen bakom ratten? Fick svar, bänd isär plasthalvorna försiktigt bara. Gjorde det och fick isär det hela. Där var torrt på både plastrullager som kuggkant, det skulle vara så svarade Autoheilm. Visserligen väsnas det vid sväng med ratten då plast "skaver" mot plast (rasslar) men är ändå ok. Silikonbaserad smörjolja (ej konsistens fett till rena plastdetaljer då detta torkar/kärvar med tiden) var ok vilket nu är klart. Glappet låg inte helt i kuggkransen, utan även lite i själva wiren och i fästena. Vid fråga skulle det vara sammantaget ett mindre glapp. Mitt "mindre" glapp visade sig vara, mätt på rattens yttre ring, ca 12 cm innan rorkulten reagerade åt ena eller andra hållet. Alla kuggar och kransen såg dock helt perfekt ut, alltså inga slitna delar som skulle göra att wirenkedjan skulle hoppa av vid hastig rattrörelse, trots det större glappet.

Därmed avslutas denna tråd, följ istället min andra tråd på "Byte av styrwiren" där nytt problem uppkommit gällande tröghet och ändrad svängradie...

/Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster