Rullbom, bra eller dåligt?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Rullbom, bra eller dåligt?

Inläggav Nr. 52 » lör 20 sep 2008, 22:42

Hallå igen.
Vad säger ni med erfarenhet som har rullbom. Är det någon fördel att ha detta? Vad tjänar "kicken" till med rullbom, de bomen ändå sitter fast genom masten och inte kan glida upp ex. vid läns. Jag och andra är säkert intresserade för både positiva som negativa egenskaper med rullbom.

/Bengt.

Användarvisningsbild
Salt
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 19 jul 2008, 22:17
Ort: Hvaler, Norge

Re: Rullbom, bra eller dåligt?

Inläggav Salt » sön 21 sep 2008, 18:33

Min Princess (nr 353) har rullebom. Når seglet skulle rulles opp, måtte jeg løsne skjøtet og kickstroppen fra bommen.
Jeg har kuttet ut bruken av rullemuligheten, slik at jeg kan ha kick og skjøte montert hele tiden. Seglet er beslått på bommen, men jeg skal montere lazy-jack-liner for å fange opp seglet når det tas ned.
Jan, Hvaler/Norge
Har AIS klass B.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Rullbom, bra eller dåligt?

Inläggav Nr. 52 » sön 21 sep 2008, 19:31

Hej Salt.
Jag fattade inte mycket av vad du skrev... Konstigt ändå ligger Norge så nära!
Men jag var ute i helgen och testade min rullbom, om denna är standard på 78:an eller ej har jag ingen aning om, men latterna skall troligen vara med i "rullet". Det gäller ju då att inte rulla hårt utan mkt löst antar jag. Nu ligger de svagt vridna latterna runt bomen... nja, det går nog bra, skall kanske vara så eller tar ni som har rullbom ur latterna varje gång? Då försvinner ju enkelheten förståss och allt blir lite krångligare. Kanske är det enklare som Salt skriver att skaffa "Lazy-jacks" och bara skicka ner seglet. Men sen har vi ju "packningen" av seglet på bomen inne i hamn, ett jobb man annars slipper. Hur man än vänder sig är rompan bak! :?

Användarvisningsbild
Salt
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 19 jul 2008, 22:17
Ort: Hvaler, Norge

Re: Rullbom, bra eller dåligt?

Inläggav Salt » sön 21 sep 2008, 20:54

Nytt forsøk :wink:
På min Winga Princess fra 1986 rulles storseglet opp utenpå bommen.
Skjøtet (skotet) går til en løygang (skotvagn-skena?) på doghousetaket.
For at man skal kunne rulle inn, måste storskotet (skjøtet) og kickstrap-en løsnes fra bommen, og når seglet er rullet inn, får man surre et rep rundt seglkapellet og feste i skotvagnen.
Dette gjør at det blir svårt å sette storsegl. Derfor har vi kuttet ut (slopat?) upprullning, og legger seglet sammen på bommen, surrer det med seglstropper, og da kan skot og kick bli sittende i bommen.

Håper dette ble tilstrekkelig "svorsk" til at du forstår :wink:
(jeg bor 3 km fra riksgrensen - det er 8 nautiske mil til Strömstad)

Men det med lazyjack forstår vi :)
Jan, Hvaler/Norge
Har AIS klass B.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Rullbom, bra eller dåligt?

Inläggav Nr. 52 » sön 21 sep 2008, 23:49

Nu hänger jag med bättre, tack för orden inom paratesen, de hjälpte betydligt.
Det är tydligen lättare med Lasy-jacks trots merjobbet i hamn. Men då kan du ju inte "reva" (ta in lite segel om det blåser för mycket), men man får ju välja. Om 14 dagar åker båten upp och då är det slut på det roliga för i år. :cry:

Mvh Bengt.

Användarvisningsbild
Salt
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 19 jul 2008, 22:17
Ort: Hvaler, Norge

Re: Rullbom, bra eller dåligt?

Inläggav Salt » mån 22 sep 2008, 07:04

Jeg har ikke forsøkt å reve med Winga-en. Men jeg har hatt en gaffelrigget båt med lazy-jack i mange år, og det har ikke vært noe problem å reve.
Jan, Hvaler/Norge
Har AIS klass B.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Rullbom, bra eller dåligt?

Inläggav Nr. 52 » mån 29 sep 2008, 19:11

Tänkte komplettera tråden med att svara själv på min fråga efter praktik till sjöss!
Jag håller med dig "Salt", jag har nu fått samma erfarenheter. Bra: Kan reva vid behov. Hyfsat enklet ta hem seglet ute till havs i blåsigt väder. Dåligt: Måste ta loss kicken (glömde i mitt första inlägg att bommen har en knut/led invid masten som gör att bommen höjs trots att den sitter fast i masten, sån nybörjare jag är...). Ha veven med sig upp på däck. Latterna (plast) blir skeva även vid lätt upprullning om seglet får ligga rullat så några dagar.

Slutbedömning: Skit i rullbommen! Skaffa Lazy-jacks istället som fångar upp seglet i hård blåst (några tunna tampar från spridarna med några pålstekar istället för småblock och som skruvas/popnitas fast vid bommens underkant, blygsam kostnad). Ev. montera en gasdämpare vid kicken (om det är värt kostnaden) så bommen höjs upp till ett läge förbestämt av kicktaljan vid släppet av storskotet, detta för att kapellet skall gå fritt från bommen då det skall upp. På så vis behöver man inte gå fram varje gång till masten och justera dirken till lämpligt läge så kapellet går fritt.

Men då uppkommer förståss nästa fråga, vad skall jag då med dirken till ?? :?
När båten är i hamn och kapellet uppe, då håller ju gasdämparen bommen uppe i den höjd jag önskar och späns fast med storskotet. När ag seglar dras ju seglet/bommen ner till den höjd jag önskar. Inte vid något tillfälle ser jag då nyttan av dirken...!? Men någon nytta måste den göra då alla båtar med gasdämpare ändå har dirk. Kan någon förklara varför? :roll:

Nyfiken 52:a

Användarvisningsbild
Salt
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 19 jul 2008, 22:17
Ort: Hvaler, Norge

Re: Rullbom, bra eller dåligt?

Inläggav Salt » tis 30 sep 2008, 14:57

Nr. 52 skrev: Men då uppkommer förståss nästa fråga, vad skall jag då med dirken till ?? :?
När båten är i hamn och kapellet uppe, då håller ju gasdämparen bommen uppe i den höjd jag önskar och späns fast med storskotet. När ag seglar dras ju seglet/bommen ner till den höjd jag önskar. Inte vid något tillfälle ser jag då nyttan av dirken...!? Men någon nytta måste den göra då alla båtar med gasdämpare ändå har dirk. Kan någon förklara varför? :roll:
Nyfiken 52:a
Jeg har hatt båt med gaffelrigg. Det som heter "dirk" på Winga het "bomløft" på den andre båten. Det var dobbelt: Festet oppe i masten (bb side) på samme høyde som klyverfallet, ned til en blokk ved enden av bommen, opp i en blokk i masten (sb side, ved klyverfallet), og ned til kryssholt på masten. I dette bomløftet var det lazyjack-liner festet på både babord og styrbord side. Linene ble knytt sammen under bommen.
Det var ingen "kick".
Jeg kan tenke meg at jeg spleiser (splitsar) lazyjack-liner i dirken på Winga-en, og lar linene henge løst ned og under bommen, sammenføyd med et stikk, på samme vis som på gaffelriggen.
Jan, Hvaler/Norge
Har AIS klass B.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster