Lack eller benarolja i sittbrunn?

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Lack eller benarolja i sittbrunn?

Inläggav Nr. 52 » lör 06 sep 2008, 16:06

Hej alla. Köpte 78:an i år (årsm. -80), hon är mkt välbehållen och enastående välskött. Vi stortrivs! Hade ner en gäst i båten i sommar i Skärhamn som heter Lasse Snygg (F:a FALOS/Borås), denne hade verkligen en "snygg" träbåt. Jag tror han var lite av arrangör av den då pågående träbåtsfestivalen. Jag skrev lite om detta i tråden som handlar om "Spänna vanten, hur hårt".

Det började med att jag berömde hans båt från bryggan, blev omedelbart nerbjuden i kajutan, höll på att ramla baklänges av den enorma djupglanslack som fanns på allt trä... går inte att beskriva, måste ses. Förevisningen slutade med att han inspekterade vår Winga för bedömning av trät i sittbrunn och förruff. Först blev det en whisky och sedan bedömning, tror inte han blev påverkad av denna... Wingan fick dock högt beröm på finish och välbevarande. Nu till det som kan vara intressant för Dig.

Om ruffen sa han, fortsätt med det som tidigare ägare gjort, d.v.s. tvätta med rödsprit inför våren och stryk på teakolja (gärna en med låg oljehalt så den torkar upp fort). Betr. bordet i ruffen så var det dock lack som gällde, återkommer till det.

Om sittbrunn kan man kan välja mellan benarolja eller speciell lack som motstår UV-strålning(viktigt). Skillnaden är att det blir mycket finare med djupglansig lack (mellan 5-10 lager..., minst!) men givitvis betydligt jobbigare. Enklast är att stryka på benarolja, även där tror jag han sa att det var en speciell sort som var den bästa (lite osäker för anvisningarna ligger i båten). Entusiastisk som nybåtsägare köpte jag givetvis en burk av denna speciella klarlack. Man kan ju som han sa ta litet område i sittbrunn varje år. Speciellt instrumentpanelen blir enastående med ex. 10 lager av klarlacken (som har en något mörk rödaktig ton för att skyla de gamla missfärgningar som alltid finns i gammalt trä hur man än slipar...). Jobbet är dock att skruva bort alla instrument, ett jobb som betalar sig väl, dels för den egna njutningen som för värdeförhöjningen vid eventuell försäljning. Min voltmätare som jag pratade om i den förra tråden gällande vanten, skall givetvis göras urtag för innan slip o lack.

Om borden i ruff och sittbrunn, var det inget annat än klarlack i ett flertal lager som gällde, tänka sig sitta och äta och kolla in en djupglans utan dess like, där jag dessutom har en kompassros "insprängd" i bordet i olikfärgade träslag. Här rekommenderade Lasse mellan 10-14 lacklager med en ytterst lätt slipning med det finaste slippappret mellan varven. Här kan man lägga på tjockare lack då bordet är plant vid lackning. När detta är gjort behövs bara en lackomgång kommande år, om jag fattade honom rätt. Tur jag inte vet hur mycket jobb man har framför sig på vårkanten, då hade man kanske inte startat upp denna tråd....

Å andra sidan skulle det vara intressant, och det tror jag många är intresserade av, att få höra andras erfarenheter av detta med lack kontra olika oljor i sittbrunn, pentry och intrumentpanel. Väntar med spänning på inläggen!

Nr 52 / Bengt.
Lack eller olja....JPG

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster