Läckande kölbult

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
nyrelli
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 21 dec 2007, 00:26

Läckande kölbult

Inläggav nyrelli » mån 11 aug 2008, 14:00

Efter att vid upprepade tillfällen länspumpat och torkat torrt i kölen under det utrymme som ligger direkt bredvid förarplatsen har jag nu till min fasa upptäckt att en av kölbultarna läcker. Är det någon som har råkat ut för detta och vad gör jag åt problemet?
Tack på förhand!
/Johan
Actinia Dalarö

LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Re: Läckande kölbult

Inläggav LHH » tis 12 aug 2008, 09:28

Hej
Jag har letat mycket efter små läckor som sammantaget gjort att vattnet runnit ner i kölen. Små mängder ifrån flera infästningar som sammantaget irriterat. Har man en plastbåt ska vattnet inte komma in oönskat. Jag är nära helt torrt nu!

Trodde ett tag att en kölbult läkte och kunde dra åt denna (med båten i vattnet) 1/4 - ½varv - det räckte. Nu talar jag om vattendroppar så det var inga mängder.

Lycka till!
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)

nyrelli
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 21 dec 2007, 00:26

Re: Läckande kölbult

Inläggav nyrelli » tis 12 aug 2008, 13:57

Tack för snabbt svar! Vad använde du för verktyg för att dra åt kölbultarna? Jag inbillar mig att de sitter som berg där nere och det är ju inte helt lätt att komma åt där nere i kölen?

Mvh Johan
Actinia Dalarö

LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Re: Läckande kölbult

Inläggav LHH » tis 12 aug 2008, 14:02

Jag har turen att ha tillgång till 2 stk "america-skiftnycklar" - alltså RIKTIGT stora skiftnycklar. Den ena satte jag rakt uppifrån ner över muttern och ta tag med andra så långt ner på första skiftnyckel jag kom åt.
Käftarnas tjocklek motsvarar ungefär mutterns kanter.
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster