Teaklucka till pentryt i Winga 78

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
isatom
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 15:13

Teaklucka till pentryt i Winga 78

Inläggav isatom » tor 07 aug 2008, 22:33

Jag har demonterat gasolspisen i båten och installerat ett spritkök Origo 3000. Orsaken är en viss osäkerhet omkring gasolanläggningar samt att spisen gav en del missljud vid olika varv på motorn. Det som vi har vunnit med bytet till spritkök är ett extra utrymme för kökstillbehör, under spritköket samt fått bort den "plåtiga" bänkdesignen. Det som jag nu letar efter är en teaklucka i samma storlek som den som sitter under originalspisen.

nyrelli
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 21 dec 2007, 00:26

Re: Teaklucka till pentryt i Winga 78

Inläggav nyrelli » mån 11 aug 2008, 13:34

Jag har gjort samma sak, mest för att jag inte vill ha kvar gasolen om bord . Vi är jättenöjda med spritköket även om det självklart inte är lika effektivt som gasolköket. En stor bonus är utrymmet man får tillgängligt när ugnen plockas ut. Förstår att du är ute efter en lucka till detta utrymme, annars kan jag rekommendera att sätta dit en ordentlig list/sarg och använda det som hylla. Det funkar utmärkt för pasta, bröd, flingor, vinboxar och annat gott!

/Johan
Actinia Dalarö

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Teaklucka till pentryt i Winga 78

Inläggav Nr. 52 » sön 09 sep 2012, 16:07

Hej.
Här kommer jag med "tvärtomideér" gällande gasol. Vi köpte istället ny gasugn samt gasollarm, men kanske det viktigaste en elektrisk avstängningsanordning uppe på gasoltuben i fören. El-ledningar dragna till spisen där en inbyggd strömbrytare sitter. Man måste först slå på denna manöverström, då öppnas gasolkranen på gasoltuben i förluckan, och spisen får gasol och tänds som vanligt. För att testa, kan man först stänga av den elektriska strömbrytaren och lågan slocknar inom 1 sekund på spisen och då är också gasolledningen helt tom från fören till köket, perfekt. Skulle man glömma stänga den elektriska gasolströmbrytaren så stängs den automatiskt då huvudströmmen stängs av på båten. Detta tyckte vi var förträffligt. Däremot har vi upplevt osäkerhet vid tändning av spritkök om lågan slocknar av ex. blåst. Då har vi fått meterhöga eldslågor... ve och fasa :oops: , nä då är gasolen tryggare... :lol:

Hälsning Bengt.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster