Solcell, lämplig plats

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Solcell, lämplig plats

Inläggav winga78 » tor 19 jun 2008, 11:11

Var monterar man lämpligast en solcell på Winga 78?
Mjuk eller hård, fast monterad eller på stativ?
Effekt, storlek i mm?
Rekommenderat fabrikat, typ?

Tänkte montera solcell, i första hand för att driva kylskåpet (ca 35W) och underhållsladda batterierna.

Vore intressant få ta del av erfarenheter.

Winga78/sven
Balouette

Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Re: Solcell, lämplig plats

Inläggav Roger » lör 05 jul 2008, 09:49

Hej!
Jag har köpt en hård solcell och satt akterut på pulpiten där, det var lite pul då pulpiten är lite böjd men med lite j-valr anamma så fick jag dit den. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det är för märke men jag tror inte det är viktigast, man må mäta utrymmet man har till förfogande innnan man sätter dit en, jag går nu och funderar på att köpa en stång att sätta den på då den faktiskt stjäl hela babords pulpiten för mig, hissar man upp den någon meter på en stång så har man ju lite utrymme kvar att sätta andra kuliga saker på.
Jag såg en bild på en Winga 78 där ägaren byggt en targabåge och satt dubbla solfångare på, mycket snyggt arbete.
Tror att jag med tiden kommer att försöka fixa en sådan, då kan man även använda targabågen att fästa hissanordning för gummibåten.
MVH Roger T
Winga 78 ägare.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Solcell, lämplig plats

Inläggav Nr. 52 » tis 09 jun 2009, 00:37

Hej Roger m.fl.
Nu har jag funderat ut en lämplig plats, det gäller ju att inte hasta.
Platsen blir på doghousetaket något till babord om mitten. Då kan man sticka upp huvudet från förarplats utan hinder, den hindrar inte ev. matos men skyddar för solen om kapellet är av för den som lagar mat. Skall tillverka två rostfria stag som min hårda solcellsram skall fästa i, den kommer då upp ca 2-3 cm ovanför kapellet så detta går fritt. Kabeln drar jag upp genom röret inne i doghousetaket och ner på styrbordssidan i listen invid den svarta rutan. På så vis blir solcellen alltid riktad uppåt och träffar nästan alltid solen, så slipper man hålla på med stag (som är så fult) eller ha den att ta upp plats på akterpulpit, där man vill annat hängande än en rektangulär "låda". Jag har inte gjort detta ännu, det blir sommarens projekt men förarbetet är det viktigaste med att tänka olika alternativ och hur det blir med montering si eller så. Nu är alltså planeringen klar!

Hälsning
Bengt

Roger
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 09 jul 2007, 09:15
Ort: Uppsala

Re: Solcell, lämplig plats

Inläggav Roger » tis 09 jun 2009, 12:23

Vore kul att se foto på din lösning av solcellplats. Låter som en spännande idé.
MVH RT
Winga 78 ägare.

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: Solcell, lämplig plats

Inläggav winga78 » ons 17 jun 2009, 21:05

Har löst problemet genom att köpa en flexibel tunnfilmspanel(SunWind) som ger 32W. Fördelen är att man kan hänga upp den när det behövs och var det för tillfället är mest lämpligt. Jag brukar hänga den i gummistroppar utmed mantåget på "solsidan".
Panelen lär ge ström även när den är delvis i skuggan till skillnad från andra typer av panel(har jag läst).

Winga78/Balouette
Balouette

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Solcell, lämplig plats

Inläggav Nr. 52 » lör 11 jul 2009, 01:21

Solcellspanel.
Nu har jag fixat två rostfria stag och monterat dessa på den hårda ramen till solcellspanelen. Panelen är på 38 watt och skall klara kylboxen (Supercool) i naturhamnar. Hur detta stämmer i praktiken återstår att se när den blir monterad, vilket kommer att ske de närmaste veckorna samt kabeldragning inne i doghousets innerdel (vilket jag inbillar mig skall gå, då ledningen dras i samma plaströr som innebelysningen ner på strybordssidan). Så fort monteringen är klar tar jag foto på denna för visning, vackert eller ej, det återstår att se men praktiskt kommer det att bli. Vill inte ha något på akterpulpit där den tar stor plats och inga höga stag heller för den delen. Solcellen skall inte vara i vägen när man seglar, då varken segel eller bom kommer i närheten av denna. Dessutom kan man helt ta bort toppkapellet om man vill eller bara halvvägs, så man kan titta upp eller sitta som jag brukar på doghousetaket och ratta med tårna. En upplevelse som praktiserades senast i Sotenkanalen för två veckor sedan, med en alldeles egen "Flybridge" :wink:

Lazyjacks.
Har köpt lämplig smal tamp för att montera lazyjacks på bommen, då faller inte seglen ner över solcellen utan hamnar där de skall. Varför göra det svårt att fånga seglen när man kan göra det enkelt!

Taklampan under doghouse.
Nu skall den förbannande lampan i centrum på doghouset BORT, den som man ideligen slår huvudet i vid passage. Har köpt en LED-lampa i samma storlek på SeaSea/Göteborg, med både nattljus som full ljus i, alltså tre strömlägen (1-½-0). Strömbrytaren kommer att sitta någon annanstans för att minska risken att även få denna i huvudet. Lampan är av infälld typ och blir endast ca 2 millimeter utanför plasten, vilket medför att jag får såga ut något så lampan kan fällas in i taket. Typiskt sommarjobb detta året.

Bandankarspel.
Samtidigt håller jag på att montera ett bandankarspel (inbyggt/Anchormatic0) under babords akterkoj. Det blir tre brytrullar som för bandet in under akterfönstret, vidare ner under kojen och fram till "fotändan" längst fram (där det är djupast) för själva motorn som skruvas fast (M8) på en inplastad marinplywood. Jag vet att flera är intresserade av att se slutresultatet på detta (även jag) och foton kommer här när det är klart. Ovisst dock om jag hinner plasta och såga, dra ledningar samt montera manöverdelen någonstans på instrumentpanelen, denna sommaren. Klart är dock utsidan vilket gjordes innan sjösättning, då en ankardävert monterades på babords akterspegel, där bruseankaret kommer att hänga istället för på pulpit. Min förhoppning är att den skall komma i bruk denna sommaren, men man skall hinna använda båten också mellan regnskurarna...

Voltmätare.
Under sommaren har jag också köpt en värdefull sak, en digital voltmätare (Tillv. Båtteknik, inköpt på Hjertmans/Göteborg), som jag fällt in i instrumentpanelen. En vippströmbrytare talar om för mig hur mycket kapacitet det finns kvar i de tre förbrukningsbatterierna eller i startbatteriet. Mycket tacksamt då man kan kolla batteriläget främst på förbrukningsdelen när man ligger i naturhamn. Inte minst kommer jag att se hur solcellen svarar upp med sin "solladdning", vilket jag inte har en aning om utan voltmätaren samt vad all annan elektrisk utrustning drar. Skall bli spännande att se när solcellen kommer på plats.

Nästa steg blir att fixa så man kan hissa och hala seglen från sittbrunnen utan att behöva gå fram i hög sjö och utmana ödet, men detta blir en senare fråga. Planer finns alltså på lite av varje och jag stortrivs med min Vinga 78 och bättre skall det bli :lol:

Återkommer längre fram.
Mvh Bengt.

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: Solcell, lämplig plats

Inläggav Nr. 52 » mån 24 aug 2009, 01:41

Nu är solcellspanelen på plats!
Bifogar foto och resultatet väntade inte på sig, laddar nu med full effekt (38W) ända ner till ca 45 graders vinkel från solen, därefter avtar effekten ganska markant. Vad som blev en överraskning var att ingen del av någon solcell fick hamna i skugga vid belysning, då gav panelen ingen ström alls (solcellerna är tydligen seriekopplade). Tack vara den tidigare monterade digitala voltmätaren på instrumentpanelen, kan jag nu börja läsa av hur mycket laddning panelen ger och det behöver inte vara klar sol utan även lätt molnighet ger ström. :idea: :D / Bengt.
Solpanel.JPG


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster