VHF-antennsladdsgenomföring?!

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
andWal
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 23:07

VHF-antennsladdsgenomföring?!

Inläggav andWal » tor 29 maj 2008, 14:34

Långt ord i rubriken för denna fråga :-)

I och med påmastning införskaffade och monterade jag en VHF-antenn (med inbyggd Windex) i toppen av masten. Nu ska jag försöka mig på att få ner antennkablen till förarplatsen för montering av VHF:en.

Uppe på däck finns kontakten för lanternbelysningen plus en annan genomföring som jag gissar skulle kunna användas för ändamålet.

Min fråga är: Hur måste jag göra nere i båten? Måste takinredningen monteras ner/bort? Finns det ett kabelrör som leder ev. kablar någonstans?

Någon som gjort detta och har några tips?


Mvh, Anders
W78:an Mione
Anders Wallentin
Winga 78'an Mione nr. 47

___/)____/)________

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: VHF-antennsladdsgenomföring?!

Inläggav Sune » tor 29 maj 2008, 14:50

Hej Anders !

Jag har själv monterat (på min W 87) en rostfri kabelgenomföring som heter "Cableport", finns att köpa på flera ställen bla. Hjertmans !
Finessen med denna typ av genomföring är att samtliga kablar kan dras denna väg och att man då har skarvarna under däck, vilket är en klar fördel !

Hälsningar Sune

andWal
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 23:07

Re: VHF-antennsladdsgenomföring?!

Inläggav andWal » tor 29 maj 2008, 22:08

Sune skrev:Hej Anders !

Jag har själv monterat (på min W 87) en rostfri kabelgenomföring som heter "Cableport", finns att köpa på flera ställen bla. Hjertmans !
Finessen med denna typ av genomföring är att samtliga kablar kan dras denna väg och att man då har skarvarna under däck, vilket är en klar fördel !

Hälsningar Sune
Tack för ditt snabba svar Sune. Cableport - den har jag tittat och funtat på :-) Men när jag väl är igenom denna och taket är det sedan nedplockning av takpanel o.dyl. som gäller för att ta mig fram till styrplatsen? Hur har du dragit fortsättningen efter genomföringen? Går det att dra utmed styrbord sida via skåpen; vad är bäst?

Många frågor blir det - men - vis av erfarenhet (läs: "tummen mitt i hand" :-) brukar jag göra saker och ting krångligare än vad de egentligen är *skrattar* därför är jag nyfiken på fortsättningen av själva dragningen.

//Anders
Anders Wallentin
Winga 78'an Mione nr. 47

___/)____/)________

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: VHF-antennsladdsgenomföring?!

Inläggav Sune » tor 29 maj 2008, 22:34

Hej igen !

I mitt fall så har jag lossat takskivorna både i salongen och owners cabin och lagt kablarna "ovanpå" och sedan dragit fast skivorna igen, jag är dock ej bekant med hur W78 ser ut - men vad gäller W 87 så gick det väldigt bra !
Man samlar kablarna i skåpet där säkringar och en del annat finnes (framför förarplatsen), vet ej om det ser lika ut på W78 ?
Man får ju däremot tillverka en "liten box" i trä som hamnar direkt under genomföringen, denna sticker ju ned från taket c:a 50 mm - den hamnar i min båt alldeles intill maststöttan så att jag upplever det ej som något problem.

Hälsningar Sune

andWal
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 23:07

Re: VHF-antennsladdsgenomföring?!

Inläggav andWal » tor 29 maj 2008, 22:54

1000-tack Sune för uttömmligt svar. Då var det lite som jag misstänkte :-) nedplockning av innertaket måste till. Ska försöka skrida till verket å det snaraste och ska allvarligt fundera på en Cableport; som ju låter som en ypperlig lösning och som känns lite framtidssäkrad i och med att den tar flera kablar.

Tack,

//Anders
Anders Wallentin
Winga 78'an Mione nr. 47

___/)____/)________

knekten
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 11:40

Re: VHF-antennsladdsgenomföring?!

Inläggav knekten » lör 07 jun 2008, 06:23

Hej Anders!
Köpte också en VHF-antenn med inbyggd windex
i s.m. köp av ny VHF.
Kabeln till antennen bör ha en kontaktanslutning bredvid
den för topplanterna.
Monterade en VHF kontakt (Hjertman),borrning,tätning, + bortmontering av "takplåtar"
Lämpig väg för kabeldragning (var monteras VHF:en)
Detta blev min lösning!
Med båthälsningar
/Hasse

andWal
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 23:07

Re: VHF-antennsladdsgenomföring?!

Inläggav andWal » mån 09 jun 2008, 16:07

knekten skrev:Hej Anders!
Köpte också en VHF-antenn med inbyggd windex
i s.m. köp av ny VHF.
Kabeln till antennen bör ha en kontaktanslutning bredvid
den för topplanterna.
Monterade en VHF kontakt (Hjertman),borrning,tätning, + bortmontering av "takplåtar"
Lämpig väg för kabeldragning (var monteras VHF:en)
Detta blev min lösning!
Med båthälsningar
/Hasse
Tack Hasse. Alla tips mottages glatt :-)

Jag kommer nog att gå efter en fast VHF-kontaktsgenomföring, såsom du beskriver, alltså en "fast" snutt mellan platsen där VHF:en installeras och under innertaket till den plats där genomföringen kommer ner. Har nog kommit fram till att den lösningen blir bäst.

Tack - alltid skönt att kunna vända sig till detta forum vid frågor :-)

//Anders
Anders Wallentin
Winga 78'an Mione nr. 47

___/)____/)________


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst