Varmvatten

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Kentha
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 22:38

Varmvatten

Inläggav Kentha » tis 25 sep 2007, 20:48

Hej!
Har funderingar på att sätta in en varmvattensberedare i min Winga 78, ev också dra ut dusch på badbryggan. Har någon erfarenhet av detta. Bästa placering, typ av beredare, slangdragning m.m. Tacksam för alla tips.

Hälsningar Kentha

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Re: Varmvatten

Inläggav Sinkadus » ons 26 sep 2007, 12:16

Kentha skrev:Hej!
Har funderingar på att sätta in en varmvattensberedare i min Winga 78, ev också dra ut dusch på badbryggan. Har någon erfarenhet av detta. Bästa placering, typ av beredare, slangdragning m.m. Tacksam för alla tips.

Hälsningar Kentha
Hej Kentha
Jag har dusch på min badbrygga (Winga87). Allt material är köpt på Jula förutom duschhandtaget som jag hade liggande hemma. Varmvattenberedare är ju standard på min båt så den behövde jag inte tänka på. I skåpet under handfatet på toaletten har jag satt en termostatblandare. Den har två funktioner, dels av/på -kran för duschvattnet och naturligtvis temperaturreglering. Nu behövs endast en slang dras till badbryggan. I mitt fall på bb sidan under pentryt vidare under hylla som löper hela vägen i akterruffen, sedan upp och ut på akterspegeln via ankarboxen. Koppling och armerad slang är egentligen avsedda för tryckluft men funkar lika bra och är väsentligt billigare. Duschhandtag med till/frånventil i handtaget köper du billigt på Biltema eller i vvs affär avsedd för bidé men den är dyr. Installationen fungerar perfekt. Alltid rätt temperatur på varmvattnet.

Mvh
Janne

Kentha
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 22:38

Inläggav Kentha » ons 26 sep 2007, 20:18

Tack för tipsen. Är lite nyfiken på hur du gått ut mot ankarboxen. Hur har du fått det tätt. Var och hur har du fäst upphängningsanordningen till duschen?

Hälsningar Kentha

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Inläggav Sinkadus » tor 27 sep 2007, 17:12

Kentha skrev:Tack för tipsen. Är lite nyfiken på hur du gått ut mot ankarboxen. Hur har du fått det tätt. Var och hur har du fäst upphängningsanordningen till duschen?

Hälsningar Kentha
Hej igen
Hålet för slangen från aktra inredning till ankarboxen är borrat så högt det går och så nära akterspegeln som möjligt. Jag har inte tätat alls än så länge så teoretiskt så kan jag få in vatten i inredningen om dräneringen till ankarboxen sätter igen och boxen vattenfylls. Från ankarboxen och ut genom akterspegeln dvs. det svarta fältet på akterspegeln har jag använt en vinklad snabbkoppling för tryckluft. Duschmunstycket med slang förvarar jag på toaletten när jag inte använder duschen.

Hoppas att du blev klokare annars kan jag ta bilder nästa gång jag är i båten och skicka över till dig.

Hälsningar
Janne

Kentha
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 22:38

Inläggav Kentha » tor 27 sep 2007, 22:15

Tack Janne för förklaringen, jag tror jag förstår hur du menar. Måste medge att det är en ganska smart väg att gå via ankarboxen som du gjort, fungerar som en slags sluss för ev. läckage. Verkar inte så dumt med en snabbkoppling för duschslangen heller, blir på det viset av med förvaringsproblemet vid aktern.

Hälsningar Kentha


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 66 och 0 gäster