Vatten från hjärtstocken

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Kentha
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 22:38

Vatten från hjärtstocken

Inläggav Kentha » tis 25 sep 2007, 20:42

Hej!
Har börjat att få in vatten från hjärtstocken på min Winga 78. Har varje år tryckt in fett i de två smörjnipplarna som sitter runt hjärtstocken och inte haft några problem tidigare med vattenläckage. Kanske har jag inte fått in tillräckligt med fett eller kan det vara så att bussningarna är utslitna? Någon som har tips om vad jag bör göra i första hand. Bussningarna, är det ett jobb för verkstaden eller kan man fixa det med normal händighet? Var får man tag på bussningar?

Hälsningar Kentha

kalle
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 02 okt 2006, 12:34

Inläggav kalle » ons 26 sep 2007, 13:59

Det har diskuterats här:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... winga%2078
I min Winga 750, som jag köpte förra hösten sitter det en pytteliten ellänspump med nivåvakt under durken i akterruffen. Jag har aldrig hört att den har gått igång när jag varit i båten så det kan inte vara några stora mängder vatten som kommer in. Men jag ser att det är lite blött kring hjärtstocken, så mitt läckage verkar vara försumbart. Jag har kollat att rodret inte glappar i lagringarna.
Föreslår att när du har torrsatt kollar om det glappar i lagringarna. ta tag i nederdelen av rodret och drag fram och tillbaka så känner du om det glappar. I så fall måste du nog dra ur hjärtstocken.
Det verkar som ingen vet vad som sitter i hjärtstocksröret, men en gissning är att det är två lagringar av antigen av metall eller någon lämplig plast t.ex. delrin, och någon tätning, simmerring eller liknande.
Jag tror inte att det skall vara alltför svårt att fixa själv. Kanske man behöver hjälp av någon som kan svarva nya lagerbussningar. Simmerringar finns i en massa standardstorlekar.
/Karl-Magnus.

Kentha
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 26 jan 2005, 22:38

Inläggav Kentha » ons 26 sep 2007, 20:13

Stort tack för ditt utförliga svar. Mitt läckage är inte stort så jag hoppas jag slipper ta ut hjärtstocken. Jag torrsätter om drygt en vecka och prövar då ditt föreslagna tillvägagångssätt.

Hälsningar Kentha

Erland
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 10:47
Ort: Erland

Inläggav Erland » lör 03 nov 2007, 09:52

Hej det lilla vatten (regn) jag får in kommer från gummilisten runt båten och rinner ner i botten utmed sidan, kolla om det är sött eller salt. Erland.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 76 och 0 gäster