Solcellpanel till Winga 87

Här kan övriga ämnen som berör Winga 87 diskuteras
donnerfjord
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 15:31

Solcellpanel till Winga 87

Inläggav donnerfjord » tor 12 apr 2012, 18:18

Jag har fundering på placering av panelen på doghouse dock finns inte särskilt många paneler med bredd 30-35 cm. Dessutom kan problem med skuggning uppstå. Bästa placeringen är som jag förstår panel på ställning i aktern vilket jag undvika. Ett annat alternativ är hård panel ovan spis o diskbänk? Har ngn bra tips?

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: Solcellpanel till Winga 87

Inläggav Sune » fre 13 apr 2012, 07:51

Hej !

Vad gäller solpanel så har jag ganska lång erfarenhet av detta, jag monterade en panel redan 1986 (det var tidigt !) på doghosuetaktet framför taköppningen - panelens mått är 30 x 120 cm.
Denna panel fungerar alldeles utmärkt fortfarande, men som du själv skriver så ger den normalt vid starkt solsken då bommen skuggar ~ 0,3<0,4 amp. Detta fungerar bra då båten ligger still under veckorna som underhållsladdning etc.
Om man ligger ute i naturhamn flera dagar i sträck så brukar jag "bräcka bommen" så att solen kommer åt maximalt och då ökar laddningen till som mest ~ 2 amp. (märkeffekten på panelen är knappt 3 amp.)
Har inte haft någon landströmsanslutning med laddare på min båt förrän för c:a fem år sedan, men det blir mer hamnliggande nu för tiden......
Jag har nu kompletterat med ytterligare en panel, dock är denna monterad på en mast i akterpulpit, denna panel är på 3,5 amp. och laddar ju betydligt bättre om man justerar mot solen etc. Jag har ej någon negativ bild av att denna mast är störande på något sätt !
Sune

donnerfjord
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 05 sep 2011, 15:31

Re: Solcellpanel till Winga 87

Inläggav donnerfjord » fre 13 apr 2012, 08:22

Tack Sune för ditt snabba svar! Jag har mitt storsegel på travare varför det blir ett skrymmande paket ovan dogh. Hur många W är din panel på?


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster