Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Här kan övriga ämnen som berör Winga 87 diskuteras
aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Inläggav aenea » fre 09 apr 2010, 21:01

Har någon erfarenhet av att ha bytt knutleden på hjärtstocken (roderaxeln)? Jag har fått tips via detta forum var jag kan köpa den nya knuten. Men, hur får man bort den gamla utan vinkelslip? Min knut är mycket sliten och mycket rostig. Jag tror även att det finns olika typer av infästningar att välja mellan hos säljaren.

Aenea

Rune Johansson
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 22:26
Ort: Rune

Re: Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Inläggav Rune Johansson » sön 11 apr 2010, 19:07

Hej,
Den sitter bara påskjuten på axeln sedan är det en spännhylsa som trycks in genom ett hål på knuten och motsvarande hål på rostfria axeln. Det kan vara lite svårt att få bort gamla spännhylsan. Man skall inte slå på den i onödan så att man stukar den. Man bör slå ut hylsan med en don av lämplig storlek. Är den stukad kan man slipa ned ytan på knuten och spännhylsa så att man får en ny fin yta att sätta donen mot. Att man slipar lite på knuten gör ju inget iom att den ändå skall bytas.

Jag köpte en ny led i fjol och fick borra upp hål i dem för spännhylsorna.

Min led hade rostat pga vatten uppifrån. Den gummitätningsring som sitter där upptill går också lätt att byta och det är standardmått.

Mvh
Rune
Rune

hansola
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 16:12

Re: Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Inläggav hansola » mån 18 okt 2010, 18:26

Jag är nybliven Winga 87-ägare och har 2 saker som måste åtgärdas i vinter. Glapp i rodret, "kardanknuten" måste åtgärdas/bytas. Var inhandlas den? Jag bor i Stockholm. Smörjnipplarna på roderhylsan ramlade av när jag skulle trycka in fett. Går det att gänga in nya?

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Inläggav aenea » mån 01 nov 2010, 23:04

Hej.

Jag bytte min kulled våren 2010. Jag fick borra upp mina sprintar. De var helt sönderrostade och omöjliga att få bort. Jag hittade ett företag i Trångsund som har mycket prylar, bla kulleder i mängder.
Jag betalade runt 300 skr för min led. Nu har jag inte hittat mina anteckningar om vad företaget heter, men jag återkommer.
Om smörjnipplarna har fallit bort och du har tur är det nog bara att köpa nya. Jag bytte mina i våras och köpte nipplarna hos Sieverts. Tror de håller till i Västberga nu för tiden.
Mina nipplar var gängade och enkla att få på plats.

Nu återstår att byta styrvajern vars " klunsch " har gått av i fästet till roderkvadranten. Är tydligen vanligt fel efter ett antal år.

mvh

Krister

hansola
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 okt 2010, 16:12

Re: Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Inläggav hansola » tis 02 nov 2010, 17:53

Tack Krister för dina tips! Företaget i Trångsund som säljer bl a knutleder är det företaget med mängder av rostfria detaljer, rör , böjar osv?
Hälsning hansola

aenea
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 24 nov 2008, 21:38

Re: Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Inläggav aenea » tis 02 nov 2010, 22:57

Hej igen.
Ja, det måste vara det företaget du menar. De "bor" i nya lokaler med mängder av just rördelar och mycket annat. Vad företaget heter vet jag fortfarande inte, men du kanske hittar ändå. Jag har inget
kvitto, betalnngen gick till kaffekassan om jag minns rätt.
Lycka till.

mvh
Krister

Rune Johansson
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 03 mar 2005, 22:26
Ort: Rune

Re: Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Inläggav Rune Johansson » sön 21 nov 2010, 18:47

Hej,

Jag köpte min kulled hos:

Eugen Wiberger AB Tel: 031-52 03 15 Fax: 031-52 03 18

http://www.wiberger.se/templates/din808-s.htm

Den var nära nog identisk med originalet. Det man behöver göra själv är att borra upp hålen för spännhylsorna.

Mvh/Rune
Rune

Magnush
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 19:40

Re: Byte av knutled (kardanknut) på hjärtstocken

Inläggav Magnush » mån 28 nov 2011, 22:55

Hej

Jag är en relativt nybliven ägare till en Winga 87.
Upptäckte tidigt att det var ett stort glapp i min styrning och började att felsöka. Detta sökande ledde mig till knutleden som var väldigt sliten med ett stort glapp som följd.

Efter lite arbete och med tips från detta forum har jag nu fått bort knutleden men undrar om det är något mer jag behöver tänka på när allt ändå är isär?

Behöver jag t.ex ta bort rodret?

Vad kan det vara mer som behöver åtgärdas för att få ner glappet till ett minimum?

Jag har ingen sprängskiss på detta så det gäller att dokumentera och lära sig allteftersom.

Tacksam för goda råd.

Mvh/Magnus


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster