lätt slagsida åt babord

Här återfinns viktig information och frågor som berör forumet
Jörgen Maersk-Möller
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 14:23

lätt slagsida åt babord

Inläggav Jörgen Maersk-Möller » tor 07 maj 2009, 15:10

Hej!
Min Winga 87 från 1978 har en lätt (ca 1.5 grad) slagsida åt babord. Kan inte förstå vad det beror på.
Finns det någon som vet mera om detta?
/ Jörgen M-Möller i Nynäshamn

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Re: lätt slagsida åt babord

Inläggav Sune » fre 08 maj 2009, 08:49

Hej Jörgen !

Jag har ju själv en W 87 från 1980, min upplevelse är den motsatta - har ofta en liten "lätt slagsida" åt styrbord !!
Det är nog så att det kan finnas en del förklaringar, jag ser skillnad om vattentankarna är helt fyllda eller tomma - även bränsletanken gör en viss skillnad.
Sedan kan det bli skillnad hur man lastar båten i övrigt, så har jag försökt att förklara för mig själv i alla fall - rätt eller fel !?

Hälsningar Sune

winga78
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:49
Ort: Västerås

Re: lätt slagsida åt babord

Inläggav winga78 » lör 08 maj 2010, 18:39

Upptäckte just den här gamla tråden, intressant!
Jag har en Winga 78 med lätt slagsida åt styrbord. Vet inte i grader men det rör sig om ungefär en vattenlinjes bredd (ca 2 cm i vattenlinjen)
Vattentank och bränsletank ligger ju mitt i båten, borde inte vara det.
Min hypotes är att masten har trimmats lite snett åt höger, det räcker kanske med några grader för att vikten skall märkas?

Tänkte kolla extra noga i år efter sösättning och påmastning.

Ett annat fenomen, kanse som följd avlutningen, är att hon seglar något snabbare på styrbords bog (vinden in från styrbord). Allt annat lika så borde hon ju segla lite mer upprätt då eftersom båten i sig lutar åt styrbord.

Fler som har liknande iakttagelser?

Sjösättning på måndag, förstår inte hur jag ska hinna, men HÄRLIGT!
Balouette

Nr. 52
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 10:03
Ort: Kungsbacka

Re: lätt slagsida åt babord

Inläggav Nr. 52 » ons 13 okt 2010, 11:38

Jovisst är det både en knepig och intressant gammal tråd. Har själv en Winga 78 och gjort samma upptäckt som du, att den lutar ca 2-3 cm åt STYRBORD. Vet ej hur viktfördelningen ser ut på 87:an.
Men efter att funderat ett tag tror jag att lösningen är logisk. Vad skiljer från ena sidan till den andra, jo batterierna!

Har 3 förbrukning och 1 start. Givetvis måste dessa 4 tunga batterier (75 Ah) ge en lutning då de är placerade på styrbordssidan, något som inte babordssidan kan svara upp till viktmässigt.

Men om båten under sommaren plötsligt befinner sig rakt upp och inte lutar, ja då är det fara och färde!!!!!!!
Anledningen måste då vara en överfull Holdingtank.... :oops:

Lars65
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 jul 2017, 17:09

Re: lätt slagsida åt babord

Inläggav Lars65 » mån 08 jan 2018, 18:28

Jag har en Winga 87, och hon lutar lite åt barbord. Men tror att det beror på att jag saknar extra tank under dubbel kojen.

Frazze
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:49

Re: lätt slagsida åt babord

Inläggav Frazze » lör 27 jan 2018, 01:54

Hej
Min extratank gick sönder och plasten var för skör för att laga. Monterade in 2 vattensäckar som fungerat bra i tre säsonger. Svårt att få jämvikt utan att kompensera för den gamla tanken.
Bilagor
2 a.jpg


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster