Sollucka istället för kapell

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Sollucka istället för kapell

Inläggav babelfishen » tis 05 sep 2006, 12:56

Hejsan

Någon som har gjort en sollucka istället för det kapell som sitter i doghous? Skulle vilja ha en skjutbar lucka som är 2 eller helst 3 delad som skulle gå att skjuta både ifrån styrplatsen och ovanför pentryt.

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Sollucka

Inläggav Sune » tis 05 sep 2006, 20:34

Hej !

Inför denna säsongen lät jag tillverka en lucka i makrolon (rökfärgad), i denna fällde jag in en Lewmar däckslucka ovanför förareplatsen.
Det är ett himmelrike att slippa läckande kapell och höra "rasslet" från kapellvreden när det blåser lite !
Så finns det en nackdel - det blir väldigt varmt att sitta på förareplatsen under soliga dagar, speciellt denna sommaren. Har funderat ut lösningar som ännu ej testats.
Min erfarenhet är att det totalt sett fungerar till full belåtenhet, men du har ju lite mer avancerade planer som helt klart vore önskvärt !

Sune

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

sollucka

Inläggav babelfishen » tis 05 sep 2006, 21:49

Låter svettigt.

Tror allt att man behöver kunna öppna upp helt för att det inte skall bli för varmt. Sen så vill jag gärna kunna öppna ovanför spisen för att lätt kunna vädra ut matos om man har kapellet öppe.

Du har inga bilder som du kan visa?

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Sollucka

Inläggav Sune » tis 05 sep 2006, 22:20

Hej igen !

Jo, jag har två bilder - problemet är att få in dem i forumet, vilket jag kollar i morgon.
Alternastivet är att du via "kontakt" på Wingasidan sänder mig din E-mailadress så skickar jag bilderna den vägen....

Sune

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Bilder

Inläggav babelfishen » ons 06 sep 2006, 08:32

Jag tror att det skulle vara bättre om du lyckas att få in bilderna i forumet så att alla kan se dem. Jag kan vänta.

Mvh

Johan

Lasse
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 22:43

Sollucka

Inläggav Lasse » ons 06 sep 2006, 09:41

Själv har jag ett glasfibertak med en liten däckslucka på, men det du söker kan du nog se här: www.blocket.se/vi/8714927.htm?ca=12_s

Lasse

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Inläggav babelfishen » ons 06 sep 2006, 14:36

Antar att den länken som du skickade inte var en länk på bilder på din båt så du vet inte hur detta är gjort eller var delarna var köpta eller om det går att öppna båda sidorna eller bara den ena?

/Johan

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Inläggav babelfishen » ons 06 sep 2006, 14:40

Min tanke var nog något åt detta hållet.

http://www.blocket.se/vi/9103817.htm?ca=11_s

/Johan

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Sollucka

Inläggav Sune » tor 07 sep 2006, 16:28

Hej på er !
Det tog någon dag, men här ligger nu en bild på den taklucka som jag monterat på min W87:a

Hälsningar Sune

Bild

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Inläggav babelfishen » tor 07 sep 2006, 19:13

Ser fint ut men jag kan förstå problemet med värmen på sommaren då luckan inte är så stor.

Är det nu möjligt att lägga in bilder i forumet utan att använda någon extern server?

Det är ingen annan som gjort någon sollucka?

Mvh

Johan

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Sollucka

Inläggav Sune » tor 07 sep 2006, 23:19

Hej Johan !

Tekniken att lägga in bilder finns ju som synes !
Om man kan lägga in bilder lite till mans kanske jag får återkomma till efter ytterligare diskussion med min webmaster - besked kommer !

Hälsningar Sune

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Inläggav Cecilia » fre 08 sep 2006, 17:34

Hej på Er
Jag har, liksom Sune, en rökfärgad skiva i doghusetaket. Skillnaden är att jag kan demontera skivan och stuva undan den. Jag gjorde det några gånger, men den här sommaren var för varm. Solen gassade rakt in i dog-house. Jag ville ha skugga så jag lät sy ett överdrag i vit markisväv, som jag placerade ovanpå skivan. Jag använde sufflett vreden får att hålla väven på plats.
Precis som Sune så tycker jag att det är skönt med skivan, man slipper droppet och rasslet. Det har dessutom blivit mycket ljusare i båten och nu ser jag seglen genom taket när jag seglar. Till nästa säsong kommer jag nog att skruva fast skivan för gott för det blir väl, hoppas jag, en lika solig sommar även nästa år.
Usch, nu är det snart upptagning :cry:
Hälsningar
Börje

Sune
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 08 nov 2005, 12:49

Sollucka

Inläggav Sune » lör 09 sep 2006, 09:28

Hej !

Det kanske jag glömde, men precis som Börje så kommer jag att ha ett lust överdrag till nästa säsong (likt de stora grabbarna i sina motorbåtar)- har intet helt klart för mig lösningen vid luckan ovanför förareplatsen, men det löser sig nog !
Som synes på bilden sitter ju kapellvreden kvar, dessa hade jag ju tänkt att ta bort - men detta beslut är alltså reviderat !

Sune

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » lör 18 nov 2006, 15:00

Hej Sune och alla
Vilken tjocklek har du på "plastglaset". Jag har en identisk inglasning på min båt men utan lucka. Tjockleken är 6mm och jag är lite tveksam om det räcker.

Fick du monterat din nya rullbom förresten. Jag är intresserad av hur det funkat i så fall.

Janne

babelfishen
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 10:11
Ort: Göteborg

Re: Sollucka istället för kapell

Inläggav babelfishen » sön 15 jun 2008, 19:46

Hej Allihopa

Då det nu är möjligt att lägga upp bilder i forumet så vill jag be alla som har sollucka att lägga upp bilder på dem. Tror att detta kommer att bli nästa projekt och vill gärna veta hur ni löst det och hur det blev vilket är enklast att beskriva med bilder.

Tack på förhand.

Mvh
Johan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster