Rykande motor MD11 (W78)

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Rykande motor MD11 (W78)

Inläggav LHH » sön 02 jul 2006, 23:17

Jag har problem med att motorn ryker. Det är inte oljerök utan verkar vara förångat vatten.
Allt verkar fungera bra men det irriterar. Känner mig som om jag lägger en rökridå.

Fenomenet uppstår när jag har lite pådrag 17 - 1800 varv.
Inga problem med att vattnet ifrån slutna systemet försvinner. Temperaturen håller sig som den skall.

Jag har bytt sjövattenfilter eftersom det tog in luft vid vid sjösättningen. Bytte samtidigt sjövattenimpellern.

Kan någon förklara?
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)

LHH
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 19:58
Ort: Ystad

Rykande motor MD11 (W78) - Felet funnet

Inläggav LHH » fre 07 jul 2006, 05:09

Så har jag äntligen hittat felet :D . Det visade sig att jag hade delvis stopp i sjövattenintaget. Trots att jag spolat ventlilen baklänges en gång tidigare i år. Jag har en deling på inloppsslangen efter bottenventilen så det är egentligen enkelt att utföra! :oops:
Eftersom det var gjort tidigare + impellerbyte + att sjövattenfiltret byttes samtidigt hoppade jag över detta steg i felsökningen :oops:

Vattnet räckte att kyla det slutna systemet i värmeväxlaren men var inte tillräckligt till att kyla avgaskröken utan förångades delvis där.
Nu i efterhand ser jag tydlig skillnad på rörelse och vattenmängden i sjövattenfiltret.


Tipsen har varit många på bryggan. Allt ifrån : inga problem fortsätt köra, topppackningen - till att en frände i klubben haft stopp i avgaskröken (flera års ansamling) och därmed fått problem med genomströmning och kylning.
Lars-Håkan , Gorm (Winga78 -80)

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Rykande motor

Inläggav Cecilia » mån 10 jul 2006, 14:57

Tack,
Nu vet vi vad det är och vad vi skall göra när det börjar ryka vit rök.
Hälsningar
Börje

Lasse
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 10 jan 2006, 22:43

Inläggav Lasse » mån 21 aug 2006, 13:42

Jag har just kommit hem efter en lång och skön semester, den första i en Winga.

Den inleddes dock med samma problem som Lars-Håkan hade, för lite sjövatten till värmeväxlaren gjorde att det mest såg ut som en ångbåt.
Förklaringen är densamma, igensatt kylvattenintag i drevet. jag löste det genom att spola med högtryckstvätt genom slangen till drevet från insidan.

Allting blev frid och fröjd ... ett tag.

Efter ett par timmars motorgång började det komma vattenånga ur avgasröret igen!
Den här gången visade det sig att endast ett av impellerns sex blad var helt, dom övriga låg och trängdes med varandra i pumphuset.

Förra säsongen låg båten i stort sett stilla hela sommaren på västkusten, och sannolikt växte det en hel del havstulpaner i kylvattenintaget.
Jag försökte att rensa så långt upp som möjligt innan sjösättning, men tydligen var det inte tillräckligt.

När jag senare spolade med högtryckstvätten, fick jag förmodligen loss en hel del havstulpaner o.dyl. som inte tog sej ut på fritt vatten, utan stannade kvar i drevet. När pumpen sedan sög in skräpet, skars bladen sönder.

Efter impellerbyte och ett i början idogt kontrollerande av kylvattnet har det i alla fall fungerat mycket bra.


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 98 och 0 gäster