Targabåge för solpaneler m.m

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Targabåge för solpaneler m.m

Inläggav JanneR » tis 16 maj 2006, 11:45

Hej allihop
Nu har jag färdigställt min targabåge. Den är byggd av rostfritt 25mm och hopfogad med rostfria rörkopplingar från SeaSea samt lite hjälp av grannen som har utrustning för att kröka rör. Den blev faktiskt enligt min mening riktigt snygg. Eftersom den följer akterspegelns rundning så skall jag montera två 25W solpaneler istället för en 50W. Konstruktionen är så stabil att man kan montera radarantenn om man vill. Hittills har jag talja för utombordaren och jag skall även komplettera med två korta dävertarmar för att kunna lyfta gummijollen. Jag har inga bilder än men det kommer när jag monterat solpanelerna, förhoppningsvis i slutet på veckan.
Ha det gott allihop. /Janne

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Inläggav Cecilia » tis 16 maj 2006, 21:48

Hej Janne,
Jag väntar med spänning på att få se bilder på din targabåge.
Jag skall i första hand ha en targabåge för vinch till snurran och till jollen. Jag har inte planerat in några solceller än, men det kan bli aktuellt till nästa säsong.

Med hälsningar från
Börje

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Targabåge

Inläggav Cecilia » fre 09 jun 2006, 07:57

Hej Janne och tack för bilderna. Bågen ser ju fin ut och verkar dessutom vara mycket praktisk. Jag planerar att montera en liknande till nästa säsong.
I vilken hamn är bilderna tagna? Jag tyckte jag kände igen hamnen.

Seglarhälsningar från
Börje

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » lör 18 nov 2006, 14:52

Några erfarenheter efter seglingssäsongen.

Istället för 2 st 25 wattare blev det istället 2st 33 wattare. Det har fungerat mycket bra. Panelerna är fast monterade på targabågen men ger ändå tillräckligt för att ha kylen på hela säsongen. Arrangemanget med lyftbommar till gummijollen har också fungerat bra.

Targabågen ger för övrigt mycket god säkerhet på akterdäcket. Den kan med fördel kompletteras med div. antenner och ankarljus istället för mastmontering.

Janne

kubik
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 12 aug 2008, 22:35

Re:

Inläggav kubik » fre 20 nov 2009, 23:04

JanneR skrev:Några erfarenheter efter seglingssäsongen.

Istället för 2 st 25 wattare blev det istället 2st 33 wattare. Det har fungerat mycket bra. Panelerna är fast monterade på targabågen men ger ändå tillräckligt för att ha kylen på hela säsongen. Arrangemanget med lyftbommar till gummijollen har också fungerat bra.

Targabågen ger för övrigt mycket god säkerhet på akterdäcket. Den kan med fördel kompletteras med div. antenner och ankarljus istället för mastmontering.

Janne

Har du billeder af targabågen? Och Arrangemanget med lyftbommar till gummijollen.

Hilsen Kurt ( Danmark)

Sinkadus
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 09 dec 2006, 11:07

Re: targabåge

Inläggav Sinkadus » tis 01 dec 2009, 05:28

Hej Kurt och övriga

Jag befinner mig utomlands och har inte tillgång till mina bilder. Några få finns i tråden "några förbättringar 1"

Hälsningar
Janne
Winga 87, nr. 84, Sinkadus


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster