Vårrustning

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Vårrustning

Inläggav JanneR » lör 18 mar 2006, 12:08

Hej allihop
Våren låter vänta på sig och det tar emot lite att fixa med båten. Jag håller i alla fall på med att renovera innertaket i doghouse. Jag har den "äldre" modellen med limmad plastmatta och den började släppa och såg allmänt ful ut. Nu har jag limmat upp ett tunnt laminat av perstorp istället och klär in och listar med teak. Det har verkligen blivit ett lyft för utseendet. I övrigt blir det nog bara byte av plasten i däcksluckorna i vår. Vad håller ni själva på med? Det vore kul att få höra om aktuella uppdateringar på era båtar. Jag ramlade förresten in på HCJ bildelar på Backaplan i Göteborg i veckan. Där säljer dom ut ett parti rullgardiner liknande Hjertmans artnr: 4938. På HCJ köpte jag 2 st för 49:-, på Hjertmans tar dom 885:- för en.

Janne

lasse grollert
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 19 jan 2006, 21:27

Inläggav lasse grollert » tis 21 mar 2006, 12:19

Hej,
ja våren dröjer verkligen och isen här i Mariestadsviken bär säkerligen en mindre långtradare fortfarande!
Strax före upptaget i mitten på oktober gick kilremmen till generatorn av. Välfyllt startbatteri gjorde att jag har spart rembytet till nu. Genom den förrre ägaren fick jag veta att ett sådant byte kräver, att man först lossar startmotorn (det är en vanligen MD 17 C). Kan någon ge mig några praktiska tips, på t ex hylsnyckelnummer och om det kanske kräver någon slags förlängning av nyckelskaftet.
Hälsningar Lasse Grollert

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » ons 22 mar 2006, 14:49

Hej Lasse
Han måste menat att du ska lossa på generatorn. Det är ju där man reglerar remmmens spänning. Vad gäller verktyg är tror jag att fast nyckel nr 13 är den rätta men här är jag osäker./ Janne

Cecilia
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 21:47
Ort: Stenungsund

Byte av generator rem

Inläggav Cecilia » tor 23 mar 2006, 12:58

Hej Lasse,
Det var länge sedan jag bytte rem på MD17C, men på min maskin, var det så idiotiskt gjort, så jag måste lossa generatorn.
Jag hade nog bara en hylsnyckelsats tillgänglig, men det gick bra.
Jag tittade på Volco Pentas sida angående instruktionsböcker. Jag sökte på MD17C och fann, http://ownersmanuals.penta.volvo.se/ ,men där ser man nästan ingenting.
Lycka till, det går att byta, men det är jobbigt.

Börje

Shamrock
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 16:23
Ort: Lindome

Inläggav Shamrock » tor 23 mar 2006, 15:13

Hej Lasse. Om man går in på den sidan som Cecilia visar så ser man att hela generatorn inte skall behövas tagas bort. Man ser spännskenan som låsmuttern skall glida i och om man har lossat alla fästpunkter så skall man kunna föra generatorn upp och neråt så du får loss remmen utan att ta av hela generatorn. Låsmuttern kan vara en 12 eller 13 nyckel, dom övriga fästena är sannolikt 13 nyckel, en på varje sida, kan också vara en genomgående med mutter, dock fortfarande 13 nyckel. Hoppas att detta kan hjälpa dig.
MVH Shamrock.

Gäst

generator remmar

Inläggav Gäst » tor 23 mar 2006, 16:48

Hmm, tillfällig blackout. När jag nämner generatorn, så menar jag startmotorn. Jag fick lossa startmotorn.
Jag har tydligen tänkt för mycket på vårutrustningen och sjösättningen
:cry:
Borje

JanneR
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 dec 2005, 20:33

Inläggav JanneR » fre 24 mar 2006, 13:56

Hej igen Lasse
Jag var ute i båten igår och kollade. Det är väldigt trångt mellan svänghjulet och startmotorn. Det ser faktiskt ut som man måste lossa på den. Är det så är det ju helidiotiskt men förhoppningsvis går det att klämma in remmen utan att lossa startmotorn. /Janne


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 92 och 0 gäster