Dubbelsäng

Här kan du dela med dig av dina egna erfarenheter och läsa om andras
Frazze
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:49

Dubbelsäng

Inläggav Frazze » fre 18 aug 2017, 01:00

Efter 5 veckor förpassad till en smal brits så blir det nu ombyggnad till en rejäl binge i salongen. Enligt andra ägare av W87 så är det bara på W78 som bordet kan vara i utfällt läge. Det gäller inte för min 87. Jag sågade av bordsbenet, sänkte ner bordet, fällde upp bordsskivor och det passade perfekt. Jag ska lägga in två klossar under bordsskivorna så att sängen inte kommer att tippa. Räknar med att en tillklippt 12 cm madrass ska räcka. Någon som har goda råd?[attachment=0]dubbelsäng
Bilagor
dubbelsäng.jpg

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Dubbelsäng

Inläggav kenols » tor 07 sep 2017, 22:53

Hej Frazze,
Här liknande tankar själv, men istället för fastsatta träklossar funderar jag på att sätta dit bordbeslag (vinkeljärn som man skjuter in i hållare).
Här du något bra tips på hur man enkelt får tillbaka bordet i rätt läge, dvs får fast benet stabilt och enkelt?
Fästet i maststöttan, här ersätter jag med ett vred eller rätt.
Ha de bra ///Kenneth

Frazze
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:49

Re: Dubbelsäng

Inläggav Frazze » sön 10 sep 2017, 23:24

Jag är inte ensam i världen! Ett svar! :D
Jag kom fram till att det minst skadliga sättet att fästa bordet var med skjutregel inskruvat på undersidan av bordsvinge och ett 7mm hål för regeln in i britsen sida. Bordsbeslag blir en liknande lösning som även borde funka när benet ska tillbaks på plats. Kan bara konstatera att det blev en mycket bra säng men som bör kompletteras med ngn billig bäddmadrass. Försöker få med två bilder till - inte det lättaste.
Bilagor
Första natt i 4 plusgrader b.jpg
(81.68 KiB) Inte nerladdad ännu
madrass - Kopia b.jpg
(37.31 KiB) Inte nerladdad ännu

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Dubbelsäng

Inläggav kenols » mån 02 okt 2017, 18:52

Tack Frazze, detta blir ett vinter projekt. Dina bilder gav en bra inspiration!
Kenneth

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Dubbelsäng

Inläggav kenols » ons 24 jan 2018, 19:05

Frazze skrev:
sön 10 sep 2017, 23:24
Jag är inte ensam i världen! Ett svar! :D
Jag kom fram till att det minst skadliga sättet att fästa bordet var med skjutregel inskruvat på undersidan av bordsvinge och ett 7mm hål för regeln in i britsen sida. Bordsbeslag blir en liknande lösning som även borde funka när benet ska tillbaks på plats. Kan bara konstatera att det blev en mycket bra säng men som bör kompletteras med ngn billig bäddmadrass. Försöker få med två bilder till - inte det lättaste.
Hej Frazze, jag har nu börjat kika på dubbelsängen, men jag har inte vågat fatta sågen ännu för att kapa det främre benet. Här du en bra beskrivning på hur man kan få tillbaka ett stabilt fäste?
Jag har fundering på att ersätta benet med ett rör, motsvarande hur det är konstruerat i sittbrunnsbordet.
Den skjutregellösning som du beskrivit, är den stabil nog?
Mvh Kenneth

Frazze
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 23 aug 2015, 18:49

Re: Dubbelsäng

Inläggav Frazze » lör 27 jan 2018, 01:34

Hej Kennet
Måste erkänna att det inte är tillräckligt stabilt. Ska nog också fundera på en rörlösning. Inväntar lite dejligare väder innan jag snickrar vidare.
/Frazze

kenols
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 27 okt 2014, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Dubbelsäng

Inläggav kenols » tor 08 nov 2018, 22:21

Hej Frasse, hoppas att sommaren har varit bra och att din sovplats har fungerat!
Själv är jag mycket nöjd efter att ha följt dina råd. Det blev en bra dubbelsäng med mycket luft över huvudet.

Jag fick göra lite modifieringar för att få ner bordet mellan kojerna, men det var inga större problem. Jag flyttade maststöttan ca 5 mm åt babord och fick kapa bort en kil av bordsskivan. Mella 0 och 8 mm för att den skulle gå ner. Valde att kapa där gångjärnet sitter, så synliga åverkan blev minimal.

Jag fäste två små eklister som bordsskivorna fick vila på och la dessutom på en 12mm plywoodskiva ovanpå bordet för att få ytterligare säkerhet.

Jag satte dit ett nytt fäste i framkant istället för det bortkapade benet. Fäste och ben inköptes från Jula. Nya höjdläget för bordet blev något högre än det ursprungliga, men det upplever jag som bara positivt.
Se bifogade bilder för mer information.

MVH Kenneth
IMG_20180628_164824292a.jpg
IMG_20180214_144340692a.jpg
IMG_20180701_165634216a.jpg


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster